Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4373 besök totalt |
Catchtank (har jag tänkt rätt)??
Hej! Jag ska montera catchtank, från den ska jag ha två bränslepumpar, en till extrasprutet och en till orginal sprutet. Pumpen som matar catchtanken är lika stor som en av de båda som suger bränslet från C.tanken, pumparna som suger är alltså tillsammans dubbelt så stora som den som matar. Nu undrar jag om jag tänkt rätt: 1.Räcker matarpumpen?? 2.Jag har tänkt mig- Två returer från de bägge pumparna går till C.tanken sedan drar jag en retur till från C.tanken till den vanliga tanken?? Några bekymmer med detta?? 3.Något annat som jag bör tänka på?? Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Re: Catchtank (har jag tänkt rätt)??
Igentligen bör pumpen som fyller catchtanken vara minst ~10>% 'större' än pumpen(arna) som suger ur catchtanken. Detta för att slippa leda tillbaka bränslet till catchtanken och då riskera att soppan går i 'closed loop' och blir varm. Ska du ändå bygga som du beskriver kan du alltid sätta en liten backventil (ca 0,2 bars öppningstryck)mellan catchtankens retur till tanken och tanken. Detta för att skapa ett övertryck som alltid ser till att catchtanken är full. _________________ David Lindblom |
||||
Backventilen är en bra ide, tack
![]() Kan matarpumpen räcka till om jag har backventil på returen?? Jag måste ha returerna till catchtanken först då det underlättar enormt. om inte matarpumpen räcker, kan jag då sätta två matarpumpar i serie med varandra?? Skulle den då räcka till utan bekymmer?? Flödet ökar visserligen inte, däremot trycket. Varför jag vill, i så fall, ha den i serie istället för parallelt är pga monterings svårigheter. Hur stor är risken att bränslet blir för varmt om jag sätter returerna till catchtanken först?? Går det annars att koppla ihop returerna med ett T-kors, så att jag kan leda dem till orginal tanken direkt. Jag kan bara ha en ingång för returen till orginaltanken, återigen pga monterings svårigheter. Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
![]() Håller med föregående talare David L ![]() Den stora rostfria fyrkantiga saken är den vanliga tanken (tank 1). En Carter förpump (guldfärgad)som pumpar ca 270liter/tim (lågtryck), trycker genom ett stort filter till catchtanken (tank 2) (rund polerad alu med snedkapad botten). I botten på C-tanken sitter två anslutningar som strömmar till två filter och sedan vidare till två borsch högtrycks pumpar och vidare till bränsleskenan på motorn. Returen ledde jag tillbaks till tank 1. Det sitter även en retur på c-tanken tillbaks till tank 1 som leds i nederkant på tank 1 UNDER BRÄNSLE NIVÅN för att skapa ett mottryck i c-tank returledningen, för att garrantera att c-tanken är ständigt full. Fördelen jag ser med denna lösning är just svalare bränsle (då det är fler liter som blandas). Nackdelen är att förpumpen går på högvarv för att klara överkapaciteten och drar massor med ström i "onödan".. Stor generator är en lösning. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Det där är en mycket snygg och vettig lösning!
Så det ända ni har att anmärka på är alltså hur jag ska dra returen?? Det kan jag nog lösa med ett nytt lock till orginal tanken. Det jag är mest orolig för är om matarpumpen ska orka fylla C-tanken. Tror ni jag klarar mig?? om inte, klarar jag mig om jag gör som jag tidigare nämnde??>>> "om inte matarpumpen räcker, kan jag då sätta två matarpumpar i serie med varandra?? Skulle den då räcka till utan bekymmer?? Flödet ökar visserligen inte, däremot trycket. Varför jag vill, i så fall, ha den i serie istället för parallelt är pga monterings svårigheter. " _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Den här tråden handlar också om bränsle system
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Tack för den. Men jag får det inte ihop hur en förpump som den här>> ![]() Så "enmiljonkronorsfrågan" är fortfarande 1. Kan den här lågtryckspumpen fylla C.tanken utan problem?? 2. Kan min 900cc högtryckspump förse C.tanken med bränsle från vilken två 900cc högtryckspumpar suger bränsle från?? Eller är det inte lämpligt att ha en högtryckspump som förpump pga skumbildning m.m?? Jag förstår alltså hur jag kan bygga ett sådan här system, det jag inte förstår är vilken pump som är tillräcklig som förpump. ![]() Mvh Nino.K. ![]() _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Skaffa en holley BLÅ eller en stor Carter pump dessa är tänkt till trimmade V8 motorer. Alternativt skickar du motorreturen till C-tanken och tar en liten "tic tac" pump som klarar motorförbrukningen + lite till. Värmebekymmer? Tja tror inte du kommer att få allt för stora bekymmer.. ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
[quote="Nino.K."]
Eeeh, du blandar och ger lite friskt med storheter och enheter. Menar du två pumpar som vardera ger 900 cm3/minut? Se det såhär, om din lågtryckspump (Bilteman) levererar mer än din motor förbrukar (ja, det gör den ju, din tank räcker ju för mer än en halvtimmes körning) så är det tillräckligt. Detta eftersom du dina högtryckspumpar tar bränslet från catchtanken och även har returen dit, så länge som du har det så kan högtryckspumparna ha hur stor kapacitet som helst, för det mesta bränslet kommer tillbaka till catchtanken. Sätter du en högtryckspump som matarpump mellan huvudtank och catchtank så funkar den inte som en högtryckspump, den ger inte högre tryck än vad det blir i catchtanken, så har du ingen bränsltrycksregulator mellan catchtanken och huvudtanken så blir det bara ungefär atmosfärstryck i catchtanken. Se bara till att din 900cm3/min pump räcker till flödesmässigt (54 l/h vid för pumpen normalt drifttryck) Vid lägre verkligt tryck så ger den säkert lite mer, men skillnaden behöver inte vara stor. _________________ Pär Hylander |
||||
Såhär funkar det inte menar jag, den delen av slangen som är under bränslenivån i tank 1 fungerar som ett kommunicerande kärl. Om det är den slangen som utgår från toppen av catchtanken så fås effekten att catchtanken hålls full helt enkelt av den blir full innan det börjar rinna över till tank 1. Med andra ord spelar det ingen roll om returen in i tank 1 är över eller under vätskeytan. _________________ Pär Hylander |
||||
Tackar, nu är jag med igen! ![]() Jag blandade lite enheter där bara för att ni ska ha något hum om hur stora pumparna är, vet inte hur man omvandlar från enhet till en annan. Jag menade hursomhelt att volymen var 900cm3/pump. Det var roligt att höra att mekonomen pumpen räcker, det sparar mig en hel del bekymmer! Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Dessutom, bränslet blir inte "uppvärmt" om returen går till catch-tanken, därför att där jobbar ju matarpumpen för fulla muggar och blandar upp med kall bränsle från tanken, överflödet går ju tillbaka till huvudtanken.
Under extrema förhållanden när det är lite bränsle i huvudtanken och det bara kommer en skvätt i taget så värmer man ju upp det sakta men säkert - svar ja, men å andra sidan, finns inte så mkt bränsle överhuvudtaget att kyla med så det är ett problem man inte löser på det sättet (om det nu är ett problem). Bränsleledningarna är rätt långa och ligger kanske i luftflödet under bilen och då lär kylas tillräckligt tror jag. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4373 besök totalt |