| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
En bra artikel...
|
2109 besök totalt |
|
|
||||
|
Re: En bra artikel...
+1 och det börjar redan spåra ur i knattekartingen... Gissa varför vi la av med att tävla... Det går idag inte att köra ens barnkarting på en anständig nivå för skattade hushållspengar oavsett hur fet sammanlagd inkomst man har i familjen. Man måste i IMHo ha en rörelse att gömma kostnaderna i och en otroligt avslappnad inställning till att ta ledigt från jobb och skola för att hänga med någotsånär. (Vid ett tillfälle kom en gång för några år seden en skön okänd farbror fram till oss på ett MKR-race och började prata om F1 på Anderstorp. Han tyckte att det det var fantastiskt att alla vi som höll på med knattekarting hade nättopp värre depå/teamresurser än vad han sett på Anderstorp i forntiden.) om det dragit iväg så redan inom späd karting för några år sedan hur är det då inte i fullvuxen hobbyracing idag...? Även om vissa brukar säga att en bil på en bana är ointressant så länge den har nummerplåtar så är för många av oss den krassa verkligheten ändå att den att den har sin plats där. Trackdays med brux/hobbybilar är ofta den enda möjligheten för många av oss nördar att överhuvudtaget kunna få en möjlighet att njuta lite laterala G-krafter...
|
||||
|
Kartingen tar ju död på sig själv med de kostander det är att köra micro och uppåt (förmodligen tidigare också).
om det skapas en rimligt dyr formelfordserie så kommer den att vara (mycket) billigare än kartinklasserna man kan pyssla med åren innan. En kartinfarsa på jobbet nämde 90 som driftbudget för grabben i micro, nästa klass skulle ligga på ca 300 så det blev klarinett istället... Nu är det dottern som lotsas fram istället (men hamnar nog i samma läge, vilket instrument det blir får vi se ).
Det går att rejsa rimligt billigt (man måste inte vara förpassad till att motionsköra), men man får ju glömma mästerskapstitlar (ur SBFperspektiv). Men så fort det blir tajt så finns det oändligt med möjligheter att plöja ner pengar/tid i optimering (men det går att lägga sig i mitten av fältet istället). Däckbegräsning, plomberade motorer med slumpade styrboxar och träningsförbud är ju några saker som kan sätta ett tak på en del av kostnaderna (i entypsklasser mao). Men då börjar säker nån att använda platinavalla för bussningar osv osv. |
||||
|
Samma upplevelse av junior karting har vi i vår familj. dock har vi hittat en trevlig klubb i Rasbo MK med avspänd inställning till detta. Tränoignsdagar och klubbrace är precis lagom för att få raceabstinnensen stillad för de yngre, utan att farsans plånbok blir altför vakumbetonad.
I år har emellertid vare sig tid, ekonomi eller inspiaration funnits för kartingen. Eftersom jag är upphovsmannen till uttrycket om regplåtar och banåka, även om det skedde för runt 25 år sedan, ska jag ändå försvara ståndpunkten en aning. Så tror jag ganska många av oss som ägnar oss åt grassrootsracing spenderar betydligt midnre pengar på vår hobby än en rätt stor andel av track-day åkarna. Jag förvånas itne helt sällan av vilka resurser i form av banredskap, tid och pengar som läggs på att åka på track-day övningar, här hemma och i Eifelgebirge. Skulle räcka för rätt mycket hobbyracing för min del iaf... Jag tror att en del av orsaken står arr söka att vi är rätt många i bilåkarvärlden osm deltar i rejset, flest och ballast pylar när han dör vinner. Verkar vara en viss kostnadsdrivande aspekt så att säga
Kanske också fmöjligheten att dölja en trackdaybil i hushållsbudgeten är enklare än en racedito, vad vet jag? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
Ska man vara ärlig så är den stora kostnaden inom svensk racing alla dessa stora och fina trailers med catering och VIP. Att sponsorer inte sett igenom detta och frågat om dom inte kan få betala en lägre avgift och teamen pruta lite på sina depåplatser. För det är inte rimligt det som rullar runt bland STCC:s supportklasser och smittar av sig till andra serier också.
Jag har tävlat enbart utomlands dom senaste åren och sett gräsrotnivås racing runt om i Europa. Det finns ytterst få team som ha tält till sina trailers och ha dom det så står det bilar i hela tältet och inte cateringbord. Inom dom historiska klasserna som vi vissa helger kört ihop med är det mer regel än undantag att det skruvas under bar himmel, oavsett väder och skulle der regnar tar man fram presenningen, lampan och kryper under... Hotell? Varför går det inte bra för svenska mekaniker/förare/frua att sova i släpet eller det enkla depåtältet. Det går bevisligen ute i Europa. Kan rent av vara lite komiskt och gå en runda i depån nattetid, det kommer karlasång från flera håll... Startavgifterna i sverige är dessutom orimliga. Jag ha samma startavgift på Nurburgrings GP slinga som Gelleråsens tvättbräda (ursäkta klankandet på en av STCC banorna). Nurburgring kostar i runda slänga en miljon om dagen att hyra med full tävlingsverksamhet, dessutom högre säkerhetskrav med helikopter på plats bland annat. Nu vet jag att startavgiften inte är den största posten i ett racingteam. Men dock så gör ju en lägre startavgift att man kan vara med mer för att det är skoj. Gamla däck och lägre trimning accepteras av sponsorer som i gengäld får betala en lägre avgift. Svensk racing har enligt mig ett stort problem med att det inte räcker att vinna tävlingen på banan utan man måste tävlar för fullt även i maskindepån. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
|
Re:
Håller helt med i allt som skrivs i tråden men det finns en ganska logisk anledning till varför det är som du beskriver det kring STCC. Alla stallen är sponsrade av företag och dessa förväntar sig att få något tillbaka för sin investering. Det betyder att de vill kunna ta sina kunder till STCC och bjuda dem på en trevlig upplevelse och ett hospitality-tält bidrar stort till den exklusiva känslan för sponsorerna och deras kunder. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
|
Re:
Självklart vill alla sponsorer visa upp en lyxig känsla. Men samtidigt tror jag ett stort antal företag ändå hade sponsrat supportklasserna. Det finns två anledningar till det. 1. Dom är vän med föraren. 2. Dom får en lägre kostnad och kanske ett pay back genom en aktivitet utanför racerbanan där dom samtidigt få en mer personlig kontakt med sina kunder. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
|
Här är en fortsättning på artiklen av samma som den första, Leif Lindström.
http://www.svartamasken.se/artiklar. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
En bra artikel...
|
2109 besök totalt |