| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Kvantifiering av det extra greppet man får med R-däck
|
1 besök senaste veckan (5247 totalt) |
|
Har försökt söka här och runt på nätet efter en kvantifiering av hur mycket extra grepp man får med R-däck jämfört med gatdäck. Finns det någon som har loggat varv med sin bil med/utan R-däck som därmed vet hur mycket större g-krafter de kommer upp i med R-däcken? _________________
|
||||
|
Re: Kvantifiering av det extra greppet man får med R-däck
Menar du efter ett varv eller tio?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Behöver inte vara under samma varv utan skillnader mellan deras maxgrepp
+1 på den
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Förstår inte riktigt kommentaren
Kanske skall förtydliga ursprunget till min fråga. Det jag vill få en känsla för är storleksordningen på hur mycket maxbelastningen (momentant) ökar på bromsar och hjulupphängning när man använder R-däck. Peak kommer självklart att uppnås efter olika antal varv med de olika däckstyperna och därutöver påverkas av andra faktorer som märke, ålder, slitage, däcksbredd, hjulinställningar, asfaltstemperatur, om banan är fuktig mm mm. Men även en högst ovetenskaplig undersökning skulle ge en fingervisning om ökningen är 5% eller 50% under optimala förhållanden för bägge däckstyperna. _________________
|
||||
|
En gissning är väl att greppet ökar ca 0,2-0,3 G.
Högst ovetenskapligt kanske greppet ökar från 1,0 till 1,2 G, sen exakt hur mycket individuella delar påverkas av de 20% högre g-krafterna är lite väl avancerad gissningslek för min del
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
okej Örjan,
Kanske kommentaren var ovetenskaplig, ber om ursäkt för det. Faktum kvarstår dock att greppet i gatdäck tar slut väldigt fort när man börjar bli aggresiv så dom två sekunderna uppfylls. Innan dess har man ingen som helst nytta av r-däck snarare tvärtom. Man måste vara rejält aggresiv för att få upp värme i däcken så de börjar bli klibbiga och ger bättre grepp, med det följer också ökad negativ camber etc., självklart ökar då belastningen på bromsar, hjulupphägning etc. /Anders Edit: ser att Gustav hann svara innan mig och gissningen på G krafterna är väl så god som någon _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Borde finnas någon som loggat med DL1/Driftbox med samma bil och körstil med både gat- och r-däck kan man ju tycka? Supramannen har säkert loggar från Mantorp med r-däck och slicks. Det kan ju vara intressant att se skillnader i max G där även om det var fel däcksvarianter då....
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Hej jag har loggar på slicks och R däck.. slicksen ger mig inget alls idagens läge vilket dom borde, anntingen är dom för torra eller så är jag för mycket kärring än för att utnyttja dom _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Re:
Driftboxlogg ger inte mycket då den inte har nån accelerometer utan räknar fram ifrån 10Hz GPS position. DL1 har accelerometrar och ger därför betydligt mer pålitlig information om sidogreppet. Spontant skulle jag gissa på att en bil som klarar 1G i kurvorna med gatdäck klarar ungefär 1.2G med R-däck _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Jag har sidokraft max 1.44870 på Knutstorp, max Mantorp 1.29258 på min DL1. Båda på godtycklig fil men jag gissar på att det ligger där för min knappa förmåga, kört på R-däck av fabrikat Michelin Pilot Cup, Porsche 964RS. Har aldrig kört bilen på gatdäck så där kan jag inte bidra med något.
/A Edit: det här var ju kul att leta i en gammal logg, hittade några andra maxvärden. Anledning till den höga på Knutstorp är förmodligen doseringen vid bäcken _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Re:
Är detta momentanvärden eller över en längre stund ? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Maxvärde. Nu är jag ingen expert i loggning men i detta fallet maxvärdet i vänsterkurvan innan start och mål. /A _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
|
Laddade ner en loggfil ifrån Gotland Ring ifrån en Porsche 997 Carrera S -07 Helt original lånebil, gatudäck. Jirhall som kör.
Medelvärdet för en vald kurva är 1.05g. Vad jag vet så är det få bilar sportbilar som klarar över 1g i kruvorna som standard med gatdäck. En normal personbil ligger mellan 0.8 och 0.9g ungefär. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
Spontant så håller jag med dig till fullo _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Jo nu blev det ju lite äpplen och päron här, Driftbox utan acceleratorer, DL1 med. Gammal bil mot ny med jättevingar och däck. Frågan gick ju faktiskt ut på r-däck mot gatdäck och då borde det ju jämföras på samma bil.
I våras gick jag på avancerad förarutbildning och hade Jocke Mangs som personlig coach, vi körde båda min bil och vi hade så gott som likvärdiga G-värden. Med det i tanke tror jag att jag har svårt att kräma ut så mycket mer ur min bil. Sen är det ju fantastiskt, och beklämmande, att Jocke bara kan sätta sig i min bil och köra snabbt direkt. Förmodligen därför han är proffs och inte jag.
/A _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
1 besök senaste veckan (5247 totalt) |