Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Räkna ut bromsbalans HOW?
2453 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Ha överseende med mina väldigt okunniga frågor men jag vill stilla nyfikenheten lite.

Kan man räkna ut ens bromsbalans och hur den förändras med en annorlunda setup?
Isåfall hur går man tillväga?

Anledningen till att jag frågar är att jag nyligen bytt till kraftigare bromsar fram och planerar att följa upp även bak av olika skäl . Jag skulle då vilja veta var jag står idag och vad som kan vara rimligt.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Här är lite siffror från jörgens bil när han bytte på sin 325 från
286*22/280*10 till 325*25/278*19

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Räkna ut bromsbalans HOW?

Johan Sjöström skrev:
Anledningen till att jag frågar är att jag nyligen bytt till kraftigare bromsar fram och planerar att följa upp även bak av olika skäl . Jag skulle då vilja veta var jag står idag och vad som kan vara rimligt.
Skaffa justerbar reducerventil, när du vill ha mer broms bak fast ratten är i botten så är det dags att uppgradera (ta då närmast tillgängliga uppgadering och hitta sen ny justerpunkt).
Annars kan du räkna på förhållanden mellan kolvdiameter och skivradier (samt valda beläggs firiktion osv) ganska mycket...
Nåt som passar, finns skivor och belägg till och som inte blir för varmt. Sen rattar du in den balans du vill ha för tillfället.
Det måste inte vara så komplext och det går att justera de flesta kompromisser. Standardbilsdimensioner är ju ofta valda för andra däck/vikter/belägg och med en tanke om att komma hem helskinnad.

Men jag utgår iofs från att balansen inte var helt kajko innan du bytte fram? Samma förhållanden gammalt-nytt (på diameter och kolvarea) även bak borde inte bli så långt från samma balans.
Står du med ebayfynd med lite blandade kolvdiamterar (huvudcylinder, fram och bak) så är det något klurigare (speciellt om det är ett nybygge utan erfarenheter).

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nja i vanlig ordning är det inte SÅ mkt tanke bakom mina installationer. Jag ville ha lite mer tålighet i bromsarna och valde originalprylar från storebror där fram. Bak är tanken att haka på något annat från BMW men vad vet jag inte riktigt än även om jag har några intressanta tankar.

MEN nu var ju frågan om man kunde räkna på detta med bromsbalansen, finns det någon formel liksom och hur går man tillväga?

Det hade varit jäkligt skoj att få fram hur det ser ut idag och vad som händer om jag byter ut X mot Y

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Johan Sjöström skrev:
Det hade varit jäkligt skoj att få fram hur det ser ut idag och vad som händer om jag byter ut X mot Y

Just detta finns det ju massor av parametrar som påverkar hur det blir

viktfördelning fram & bak.
viktförskjutning under in bromsningen
detta tillsamans med däcksutrutning fram & bak ger tillgängligt grepp
fram & bak det är detta som är begränsningen för hur mycket broms du kommer att
kunna lägga på fram & bak. Detta styr ju i sin tur storlek på skivor & hur aggresiva belägg du kan
åka med fram & bak. Har du möjlighet så montera nån form av justering som niklas föreslog
det är klart vettigt att kunna justera balansen mellan fram & bak.

Skivornas storlek styr ju egenligen av hur mycket momentanvärme de ska ta upp detta får man ju
av hur mycket vikt som ska bromsar upp just fram eller bak.

Den enkla varianten.

M3 skivorn fram & lämplig ventilerad variant bak typ XP10 fram & XP8 bak borde ju funka alldeles utmärkt på din bil givetvis med kylning fram

Annars finns det en del om bromsuträkningar i Väghållningsboken av Göran Malmberg

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jag gillar det här med enkla varianter. MÅSTE vi blanda mer alla dessa parametrar, jag har inte behov av att komma EXAKT på grammet /millimetern nära sanningen men ett hum hade varit skoj. Finns det inget enklare sätt att räkna?

Mickes förslag vet jag duger men skall jag lyckas med det jag funderar på MÅSTE jag byta bromsar även bak.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Här är ett rätt fiffigt xls ark som tar hänsyn till det mesta, både däck o bromsskivans diameter, utväxling etc etc

http://www.alfetta.se/files/other/bromsutr_kning_A.xls

(editerat länk)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fattigmansbromsvåg: olika belägg fram o bak

Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Roos skrev:
Här är ett rätt fiffigt xls ark som tar hänsyn till det mesta, både däck o bromsskivans diameter, utväxling etc etc

https://rejsa.nu/im/_annat/2007_2010-11-04-bromsutr_kning_a.xls

är det någon som kan läsa det. trodde inte ens det gick att UL dokument på rejsa..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Verkar inte så, skicka din mäjl på pm så skickar jag den till dig.

Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Uppdaterat länken tillsvidare på sidan för inbördes, jag är alltså inte pappa till filen utan hittades på ett locost/7-even forum har jag för mig.

http://www.alfetta.se/files/other/bromsutr_kning_A.xls

Citera
Skruva banåkabil
2453 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande