Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Du som har erfarenhet av både PFC01 och PFC06
3 besök senaste veckan (1720 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Jag har kört med PFC01 och det är ett fantastiskt belägg med galet bra värmetålighet och riktigt grymt bett. Men det funkar IMHo inte på gata alls, det skitar ner ganska elakt men desto värre så är slitaget vid gatkörning alltför högt/snabbt, något skumt händer när belägg och skiva är kalla och man bromsar lite hårdare, både belägg och skiva går åt alltför snabbt vid gatkörning. Slitaget på bana har däremot varit bra. Men eftersom jag kör en del på gatan så har jag tills vidare kört gula Pagid RS29.

Så jag undrar om några som har kört med PFC01 som har liknande erfarenhet som mig av dem men som nu kör PFC06 och kan berätta om vad som skiljer? Är t.ex. slitaget på gata snarlikt eller bättre?

Stockholm
Här sen Sep 2004

Har ingen erfarenhet av beläggen (än) men detta kan vara lite matnyttigt om än att det kommer från PFC's hemsida. Min tolkning är att det är 06 eller 08 som gäller med hyfsat slitage:

90 compound
This compound has been a favorite of race driving schools because of its modulation characteristics. Used exclusively at race schools such as Bob Bondurant, Derek Daly, and Jim Russell because of is forgiving nature. 90 Compounds is very easy on the discs, yet has higher cold bite than 83 compound along with less torque rise for improved modulation. 90 Compound has been replaced by 97 in most applications, but is still available in a limited number of applications.

90 Recommended Applications:
Recommended for applications that demand good wear and modulation.
GT
SCCA Racing
Porsche/BMW Club Racing

97 compound
This compound has been a favorite of sportscar endurance racing although it's initial development was through CART Champ Cars. 97 compounds have won races in CART, ALMS, Grand Am, and ASA. It is also a preferred pad for touring car and rally. Higher bite than 90 compound with slightly higher torque. Great modulation, very flat torque curve with enhanced release characteristics. 97 compounds are very easy on the discs, with very low wear. This compound is becoming a favorite of driving schools because it shares similar characteristics as 90 compounds but even less wear. Highly recommended as a general-purpose pad for all venues. (When out, refer to 01)

97 Recommended Applications:
Recommended for applications that demand excellent wear and modulation.
NASCAR Short Track and Road Course Rear
NASCAR Speedway and Intermediate Rear
All oval Track Race series Rear
Endurance GT
SCCA Racing
Porsche/BMW Club Racing
Track Day and Driver Education events

01 compound
01 is one of the most popular race compounds in the PFC's arsenal. Slightly higher bite and torque for the first 2/3's of the stop than 83 compound. At the end of the stop, 01 compound has less torque scatter for improved modulation with excellent release and a flat torque curve. 01 compound is very easy on the discs with very low wear, on par with 83 compounds.

01 Recommended Applications:
01 is recommended as an all-purpose pad in a wide variety of applications.
NASCAR Short Track and Road Course
NASCAR Speedway and Intermediate
All oval Track Race series
IndyCar
Professional GT
Daytona Prototype
SCCA Racing
Porsche/BMW/Corvette/Viper Club Racing

06 Compound
06 compound pads are very similar to PFC 01 for both bite and torque, within 4% of those values. Excellent release and control with very low wear. Very low abraded disc wear with a "powdery type" transfer layer. 06 pads are an excellent alternative to other brands of endurance compounds but with much higher performance. Excellent for club racing type shapes as well in OE brake calipers where ABS is used.

06 Recommended Applications:
Endurance Sportscar and GT
SCCA Racing
Porsche/BMW Club Racing

08 compound
08 compound is one of PFC newest and have gained immediate favor in Endurance Sportscar, and GT racing due to its performance in applications where smooth initial bite is a must. 08 have a slight friction rise with temperature, excellent release and modulation characteristics, and very low abraded disc wear. In addition to its considerable performance, 08 wears the longest of all PFC pads and easily matches wear of the other competitors with much higher bite.

08 Recommended Applications:
24-hour Endurance Racing
Endurance Sportscar and GT
SCCA Racing
Porsche/BMW Club Racing

07 compound
PFC's newest high bite and torque compound and has gained immediate favor in the NASCAR, Sportscar, and open Wheel racing due to its unsurpassed performance. 07 have higher initial bite and higher average torque than any other PFC compound. 07 will have some friction rise with temperature for the most severe applications. The release and modulation characteristics are second to none. Very low abraded disc wear with a fine micronic polished disc finish. Despite its considerable performance, 07 will have slightly better wear than 05. This compound demands the most from the vehicle setup and is designed to handle the most severe applications.

07 Recommended Applications:
For high grip, high down force, or severe duty applications.
NASCAR Short Track and Road Course
Indy cars
F-Nippon
Indy Lites
Professional GT
Daytona Prototype

Ängelholm
Här sen Nov 2008

Det kan man tycka, men jag har läst att 06orna har högre temp när dom "börjar" än 01orna, därför är det inte alls säkert att 06orna slits mindre vid vanlig körning, jag har för mig att 01orna "började" 20 grader tidigare än 06. Sen ska dom slitas hälften så mycket PÅ bana så även om 01 är bättre vid stadskörning tjänar man nog igen det på att köra 06.

Tyvärr hittade jag inte siffrorna på PFCs hemsida, har letat en massa

Jag är oerhört nöjd vid bankörning med mina 06or, men jag var tvungen att använda bilen ett par veckor när jag var mellan bruksbilar och i början tyckte jag dom var väldigt ok, lät inte så mycket osv, men efter några dagar började dom skrika något fruktansvärt var gång man närmade sig bromsen, gissar att det är likadant med alla racebelägg. Jag trode inte jag skulle ha några problem med det (högljud bil iaf) men det gick verkligen en på nevererna. Körde lite bana efter det och nu låter dom inte mycket vid brukskörning heller, gissar att man sliter bort något på dom? Slitaget på dom två veckorna tror jag inte ens kunde mätas, jag har inte märkt någonting i alla fall.

Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008

Re: Du som har erfarenhet av både PFC01 och PFC06

Magnus Thomé skrev:
Jag har kört med PFC01 och det är ett fantastiskt belägg med galet bra värmetålighet och riktigt grymt bett. Men det funkar IMHo inte på gata alls, det skitar ner ganska elakt men desto värre så är slitaget vid gatkörning alltför högt/snabbt, något skumt händer när belägg och skiva är kalla och man bromsar lite hårdare, både belägg och skiva går åt alltför snabbt vid gatkörning. Slitaget på bana har däremot varit bra. Men eftersom jag kör en del på gatan så har jag tills vidare kört gula Pagid RS29.

Så jag undrar om några som har kört med PFC01 som har liknande erfarenhet som mig av dem men som nu kör PFC06 och kan berätta om vad som skiljer? Är t.ex. slitaget på gata snarlikt eller bättre?

Gillar 01:orna starkt på min M3 E46. Tyvärr har dom en tendens att gå ner lite väl fort (som du skriver).
Kör nu PFC 08 som jag tror är en vidarutveckling av 06.
08 ska enl. spec hålla lite längre än 01, och ha nästan samma bett.

Har endast kört PFC08 på en banträff (gelleråsen)
Belägget har inte samma bett som 01, men är helt ok.
Bromsa jag på mig lite väl många ggr, vilket kanske tyder på att jag är van vid PFC 01
Belägget dammar mkt och skriker enormt vid gatkörning.

Har tidigare kör med Carbotech XP8 samt gula pagid.
Tycker PFC 08 har mkt bättre bett än XP8. Pagid är det ett tag sen jag körde, men jag skulle tro att belägget minst är likvärdigt (om vi bara snackar bett).

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har bara kört 97'or ur Performance Frictions sortiment.
PFC97'orna (på 1200kg hot hatch) verkade ha en livslängd som gick mot oändligheten. Däremot har jag inte provat något annat belägg som äter skivor lika mycket. Men det fenomenet verkar, som Magnus skriver, bara inträffa med "kalla" bromsar. När man åker gata.
Vid bankörning är skivslitaget helt normalt.
Av de belägg jag provat är PFC97 det som jag testat som givit absolut bäst modulation och känsla, med ett helt sjukt bra bett . De klarar hur mycket värme som helst. thumbs up
Tyvärr är de ju inte nå'n hit på gatan pga skivslitaget och att de skitar ner fälgar med aggressivt "damm" alldeles otroligt.

Rice and shine
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Re:

Lars Falk skrev:
Jag har bara kört 97'or ur Performance Frictions sortiment.
PFC97'orna (på 1200kg hot hatch) verkade ha en livslängd som gick mot oändligheten. Däremot har jag inte provat något annat belägg som äter skivor lika mycket. Men det fenomenet verkar, som Magnus skriver, bara inträffa med "kalla" bromsar. När man åker gata.
Vid bankörning är skivslitaget helt normalt.
Av de belägg jag provat är PFC97 det som jag testat som givit absolut bäst modulation och känsla, med ett helt sjukt bra bett . De klarar hur mycket värme som helst. thumbs up
Tyvärr är de ju inte nå'n hit på gatan pga skivslitaget och att de skitar ner fälgar med aggressivt "damm" alldeles otroligt.

+1 på stort sett alltihop. Jag körde PFC97 på en Fiat Coupe förut. Funkade fantastiskt på bana med en otrolig känsla hur varma dom än var men lät nåt inihelvete och slet skivor som fan när de var kalla. Rena sandpapperet att bromsa med då. Slutade med dom därför och gick till Ferodo DS3000 som funkade hyfsat både på bana och gatan

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Jag har kört med PFC06 fram på M3:an sedan augusti.
PFC06 har nog lite "mjukare" ingreppskarakteristik jämfört med PFC01 (och PFC97). Lite lite mindre pang på så fort du tar på bromsen men nog bromsar det lika bra när du väl bromsar.

Vad det gäller bromsdamm så är det min uppfattning att PFC06 är i praktiken dammfritt, både på bana och väg. Något skivslitage har jag inte lagt märke till, varken på skivorna eller längs karossidorna (PFC97-gatbrukare vet vad jag avser ).
Framförallt har inte bromsdammet suttit fast trots vardagsåka i regn.

Så här rena var mina fälgar efter två dagar och ca 100 varv på Gelleråsen. Det är en rentorkad bit nertill för jämförelse.
Mycket värre än så har det inte varit efter säg två veckors vardagsåka.

Allmänt banåkaforum
3 besök senaste veckan (1720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande