Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12208 besök totalt |
BMW drar en rövare (igen) och utnyttjar ytterligare ett kryphål i de fullkomligt värdelösa reglerna. Helt otroligt om denna serie finns kvar 2012
![]() ![]() ![]() http://www.touringcartimes.com/artic Dahlgren och Polestar utanför topp-10. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Re:
Serien finns nog kvar, men man får verkligen hoppas att alla viktregler försvinner... ![]() Inget ont om BMW, de utnyttjar verkligen alla kryphål som finns. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Morgonens race.... suck igen...
Även herr Lindström som kommenterar verkar ha gett upp. Får verkligen hoppas att nya STCC reglementet blir bättre än FIA's Dagens plus var väl volvo då i race 1 med en bra uppkörning och race 2 med en stabil körning. Nu blir det väl bilboxning på Chevorna mellan räckena om tre veckor! // magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! ![]() |
||||||
Bra jobb av Dahlgren och teamet! 10:a och 6:a, efter att ha startat 24:a efter 10 platsers nedflyttning pga motorbyte. Bådar gott inför 2011. (om dom kan hålla samma speed i torrt väglag.) Robban hetsade Menu men kunde inte komma förbi.
_________________ Christoffer Silfverberg |
||||||
Re:
+1 Den som bygger snabbast bil vinner inte den som grinar mest & få straffvikt på konkurenternas bilar. Är man inte snabbast får man göra hemläxan bättre helt enkelt ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Måhända serien finns kvar, men hur många kör? Nya 1,6-liters motorer fr.o.m. nästa säsong, blandat med 2-liters diton samt turbodieseln i en övergångsperiod som det ser ut som nu, det är ju bara att tigga om mer problem. Sen fortsätter FIA att övertyga alla om att ETCC var framgångsrikt i år (4 tävlingar som bantades ner till 3 och jag tror man fick ihop ett startfält med över 10 Super 2000-bilar vid ett tillfälle, resten utfyllda med super production-bilar som blev omoderna år 2001). Hur många privatteam vill/kan fortsätta satsa?
Hoppas man får ordning på eländet framöver iaf, men det vore bäst att börja om på nytt som t.ex. BTCC med NGTC eller STCC's motsvarighet. Nu bygger man vidare på Super 2000 som är fel från grunden med alla dispenser m.m. som även följer med till de nya reglerna. Nu är det ju också löjligt att BMW-team bara behöver byta front och huv och vips har man en "ny" modell med annan vikt, och nu senast även kombinera detta med vilken växellåda man väljer att åka med. Vilket jönseri, hur kan någon med gott samvete promota serien som sportslig? Förutom Dahlgren så borde även Turkington förtjäna lite ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
2011 World Touring Car calendar
20/03 Curitiba 24/04 Zolder** 15/05 Monza 05/06 Marrakech 19/06 Brno 03/07 Porto* 17/07 Donington Park 31/07 oschersleben 04/09 Valencia Ricardo Tormo 23/10 Suzuka 05/11 TBA** 20/11 Macau Med frågetecken då för Zolder och Porto. Tjaaa, hälften av banorna är väl ok i alla fall... ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Re:
Suzuka duger väl? ![]() Men Porto och Marrakech är bara stora skämt... ![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Donnington, Monza och Suzuka är bra, jag skrev ju att hälften är OK.
Men jag vill se riktiga banor jäms över. Spa, Bathurst, San Luis osv. Jag fattar inte riktigt på vilken grund man väljer banor, för varken ur sportsligt, förar-representativt eller teamdeltagarmässigt skall ju nordafrika vara med. Och är det bara frågan om att man vill ha lite olika kontinenter finns det utmärkta banor i Sydafrika. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
I mina ögon kan nedanstående vara lite av en räddning för standardvagnsracing i Europa:
http://www.touringcartimes.com/artic M.a.o. BTCC-bossen blir ordförande för FIA's "Touring Car Commission". Hoppas detta i framtiden kan leda till att BTCC/NGTC och Super 2000/1600 går hand i hand. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Nu är det bara ett rykte, men om det stämmer är det helt sinnessjukt:
http://www.touringcartimes.com/artic _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Re:
Hahahaaaa. Ska man skratta eller gråta.....inget hjälper ju ändå! ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
FIA upphör aldrig att förvåna. Nu är det officiellt att man diskar BMW's fabriksförare för att BMW utnyttjat kryphålen i detta värdelösa reglemente (och bilarna blev ju godkända innan tävlingen i Japan!).
http://www.fiawtcc.com/Read_News.asp Suck! ![]() ![]() ![]() Med BMW mot DTM så kan vi garanterat räkna med att dom officiellt lämnar WTCC efter säsongen. Bra! Finns bättre och roligare saker att lägga pengarna på. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Re:
Synd att de lägger de pengarna på DTM då bara... _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Konstig artikel:
http://www.autosport.com/news/report BMW var väl inte förbjudna att använda sekventiella lådor? Det var väl vikten på bilarna som var tvistefrågan? Hur som helst, begrav WTCC med nuvarande regler... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
...men kastar inte Chevrolet lite sten i glashuset? De fick väl göra ganska ordentliga modifieringar (ventillyft bl a?) på sin motorer härom året?
![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Re:
De nya reglerna som gäller fr.o.m. 2012 då BMW hoppar på kanske blir bra. BMW har ju velat gå mot produktionsbilar i nya DTM-reglerna, och nu har dom gjort klart för att köra. Vad det innebär ang. produktionsbilar vet jag inte då reglerna ännu är hemliga, men tydligen tillräckligt bra för att BMW skulle bli nöjda. Jämför man med WTCC så krävdes det iofs inte mycket för att bli nöjda ![]()
Hade gjort detsamma, även om jag inte gillar att ge upp. Men det hade varit en tydlig markering att detta inte är vettigt. Cheva kastar definitivt sten i glashus. Vill BMW dadda runt i sandlådan skulle man kunna hävda att Chevrolet inte ska få dispenser såsom plant golv undertill m.m. Stämmer att dom hade dispens för ventillyft m.m., men den dispensen gick ut 2008 såvitt jag vet. Om dom har införts igen med nya Cruze vet jag inte, kan vara möjligt med tanke på gnället i början av 2009 när dom fick åka med plastrutor och annat för att hänga med rakt fram. Men alla nuvarande biltillverkare i WTCC är väl lika stora kålsupare och dragit sina egna rövare för att få igenom sina önskemål. Som jag fattat det så var bilen inte homologerad med sekventiell växellåda och FIA hävdar att det var fel att tillåta den i Japan. Knasigt redan här, men sen blir det knasigare. Zanardi åkte hela fjolårssäsongen med sekv. låda, dock gällde det tydligen bara hans bil då det rådde "speciella omständigheter" med handreglage m.m. Dock har ju Engstler-teamet åkt med sekv. låda sedan Brands Hatch i år i en av deras bilar, men dom har varit långt efter tidsmässigt (pga att ryssen Romanov kanske inte är snabbaste föraren i serien...). Detta utgjorde ju grunden till att en BMW med sekv. låda fick väldigt låg vikt, något som RBM-teamet utnyttjade i Japan. Nu hävdar man (FIA ivrigt påhejjade av Chevrolet) alltså att BMW:n med sekv. låda varit ogiltig redan från start (d.v.s. även ända tillbaka till Brands Hatch i år) då bilen aldrig homologerats med den lådan. Redan 2007 körde ju dels Rosenblad, men även Turkington, i enstaka WTCC-race med en sekv. låda. Då tävlade dom utanför poängen (likt Volvo och Polestar gjort och gör i WTCC fram tills nu) då bilen var "nationellt homologerad". Men i.o.m. Zanardi's val att åka med den lådan (vad jag minns la dom även på 30kg, vilket han enligt reglerna skulle ha för att åka sekventiellt) tolkade BMW det som att det var grönt. Snurrigt värre, men FIA har ju successivt hjälpt till att förvirra och gräva graven i.o.m. alla dispenser, så någon gång ska dom väl trilla dit (kan man ju tycka iaf). EDIT kl. 13:38: BMW's motorsportchef kommenterar samt accepterar beslutet (låter överlag inte som att man bryr sig, men som vanligt är allt uttryckt så politiskt korrekt eller så har man redan bestämt sig att lämna serien nästa år). Eller så var BMW fullt medvetna om vad detta kunde leda till men ändå drog en rövare. http://www.touringcartimes.com/artic _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Häpp, ni trodde väl inte vikt-tjofräset var över bara för att det är årets sista race?
http://www.touringcartimes.com/artic Haha! ![]() ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12208 besök totalt |