Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hur många varv hinner.....
1907 besök totalt
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Hur många varv hinner.....

Hej!

Jag hade tänkt att åka ner till Nurburgring för första gången till sommaren... Jag försöker att räkna ut ungefär hur mycket en resa kommer att kosta. Så jag skulle vara jätte tacksam om ni kunde svara på ett par frågor:

1. Hur många varv hinner/orkar man på en dag? ( Jag vet att det beror på trafik m.m. men ca)
2. Vad ska man förvänta sig för hotellpriser? ( De billiga tack )
3. Vad kostar det att åka ner? Bensin, färja m.m.
4. Hur hårt går bromsbelägg och dylikt åt när man är nere och kör? och det viktigaste, finns det någon där som kan byta? och vad kostar det?
5. Är bensinpriset lika **** högt i Tyskland?

Försöker som sagt räkna ut vad en resa kommer att kosta om man åker över en helg. Funderar samtidigt på om det är värt det att köpa ett årskort, man måste ju köra över 50 varv för att tjäna in det...

Tack på förhand!!

_________________
Rachid Rachid
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434




_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



1. Var ner första gången under maj 2003. Körde 18 varv den helgen(tre dagar) och följde med på fem passagerarvarv. Du hinner säkert åka fler varv, men som du säkert läst är det inte bara bromsar som behöver kylas ner, du är troligen rätt "het" efter ett varv också!

2. 20 euro/natt och uppåt

3. - 148 mil från Stockholm till Nürburg * din förbrukning * soppapriset
- 280 för Öresundsbron + 440 Rödby-Puttgarden (Alt. Europabiljett, Öresundsbron+R-P färjan, enkel 680:-/bil)
- 14 euro/varv på Nürburgring

4. Se till att fixa nya belägg etc. innan du åker ner. Kika på http://www.nurburgring.org.uk/repairs.html Är det helgdag/söndag är det mesta i Tyskland stängt. Räkna alltså inte med att verkstäderna har öppet.

5. Ungefär samma pris som i Sverige.

Jag gillar Ben Lovejoy's sida om "Satisfaction". Hellre ett varv med snygga växlingar, hänsyn till andra bilar och mototcyklar, OK spårval än fem sekunder snabbare varv än det förra. Kika på:
http://www.nurburgring.org.uk/satisfaction.html Kika även på http://www.jwhubbers.nl/ring/misc/preparation.php

I övrigt hittar du det mesta på samma site som ovan:
http://www.nurburgring.org.uk

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Avregistrerad (9105)

Här sen Apr 2003
Inlägg: 239



.....

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Mattias Bratt skrev:
50 varv på en helg...Häähhem...Ja då får du ligga i och hoppas det inte är avstängt för mkt....

LYCKA TILL!!!!


Jag menade ju om man skulle återvända ett par gånger till.

Tack för alla svaren! om jag kör 10varv/dag= 20 på en helg, då måste jag dit minst 3 helger detta år för att tjäna in, eller 2 helger och köra som f-n. Gissar att totalkostnaden blir 20-25000kr thumbs down för året om man räknar med allt, kostnader för= varv, bensin, däck, bromsar, hotell m.m.m.m. Dyr hobby, men har man ingen annan så......

_________________
Rachid Rachid
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

http://www.ring-racing.de/ som bl.a. sponsrar http://www.schwedenkreuz.se
är ett bra alternativ om du behöver hjälp med verkstad.
Men som sagt, du är inte ensammen om att vilja ha hjälp.
Dock har de liberala öppettider

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Mattias Bratt skrev:
50 varv på en helg...Häähhem...Ja då får du ligga i och hoppas det inte är avstängt för mkt....

När jag var på ringen i september och min kompis och jag delade på hyrbil så körde vi totalt 52 varv.
Då var banan öppen fr kl 14-19.15 på fredag 8-9.15 både lörd och söndag och 13-19.15 på måndag.
och då var vi hos Ring-Racing och bytte belägg både lördag och söndag, plus att det var mycket avstängningar pga olyckor alla fyra dagarna.
Hörde att det fanns dom som själva körde c:a 50-60 varv under den helgen.
Fördelen på hösten är att årskortet säljs till halva ordinarie priset,
så breakeven blir runt 30 varv. thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Peeter skrev:
Mattias Bratt skrev:
50 varv på en helg...Häähhem...Ja då får du ligga i och hoppas det inte är avstängt för mkt....

När jag var på ringen i september och min kompis och jag delade på hyrbil så körde vi totalt 52 varv.
Då var banan öppen fr kl 14-19.15 på fredag 8-9.15 både lörd och söndag och 13-19.15 på måndag.
och då var vi hos Ring-Racing och bytte belägg både lördag och söndag, plus att det var mycket avstängningar pga olyckor alla fyra dagarna.
Hörde att det fanns dom som själva körde c:a 50-60 varv under den helgen.
Fördelen på hösten är att årskortet säljs till halva ordinarie priset,
så breakeven blir runt 30 varv. thumbs up



Men Peter, du är ju faktiskt ganska extrem i din körning runt ringen. Jag åkte aldrig
med dig men den andra Janne fick ett varv med dig och han var impad av din körning.
Tidtagaruret runt halsen, för tidtagning när som helst under varvet. Styra med knät
ner mot rävgrytet i full fart famlandes efter klockan, som satt runt halsen innan bridge.
Som nybörjare blir man rätt slut efter 4-5 varv. Då behöver man vila i någon timme
för att sedan ge sig ut igen. Om man kör 10 varv/dag som nybörjare är det tillräckligt. (IMo)
Själv körde jag två varv första dagen när det var sjukt mycket trafik. Det räckte för mig.
Nu hittar jag iaf runt banan och ser fram emot våren som kommer. (har kört ca. 60 varv)

_________________


Jan Nagy
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Janne N skrev:

Men Peter, du är ju faktiskt ganska extrem i din körning runt ringen. Jag åkte aldrig
med dig men den andra Janne fick ett varv med dig och han var impad av din körning.
Tidtagaruret runt halsen, för tidtagning när som helst under varvet. Styra med knät
ner mot rävgrytet i full fart famlandes efter klockan, som satt runt halsen innan bridge.
Som nybörjare blir man rätt slut efter 4-5 varv. Då behöver man vila i någon timme
för att sedan ge sig ut igen. Om man kör 10 varv/dag som nybörjare är det tillräckligt. (IMo)
Själv körde jag två varv första dagen när det var sjukt mycket trafik. Det räckte för mig.
Nu hittar jag iaf runt banan och ser fram emot våren som kommer. (har kört ca. 60 varv)


De ställen som jag tar mellantider på är väl utstuderade då man borde ha tid att knäppa en mellantid!
Jag startar tiden under Antoniusbrücke(Bridge) och knäpper mellantider på följande ställen:
1. Efter Flugplats vid Kottenborn där curbsen börjar på vänster sida(8:54:12) innan man kommer ner i svackan före Schwedenkreutz.
2. I höjd med tallen(8:55:28) på vänster sida mellan Adenauer Forst och den snabba vänstern Metzgesfeld.
3. I utgången av Ex Mühle finns det lite Armco-räcke på höger sida. Där det slutar(8:56:47) knäpper jag en mellantid.
4. I backen upp mot Karusellen tar jag en mellantid där de första curbsen börjar på höger sida(8:58:30).
5. I svackan nere i Brünnchen där den gröna skylten med texten Brünnchen står på vänster sida(8:59:51). Här kan det vara lite hektiskt om man skall hinna vinka till publiken också!
6. Innan Schwalbenschwanz där betongstenarna slutar på vänster sida(9:00:49).
Sen stoppar jag klockan när jag passerar under "Gantryt" när jag har kommit ut på slutrakan vid Döttinger Höhe.

Åker man en tillräckligt långsam bil, så hinner man göra mycket under tiden.
Se på omgivningarna, studera detaljer längs banan, vinka till publiken, knäppa mellantider etc...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8434



Peeter skrev:
5. I svackan nere i Brünnchen där den gröna skylten med texten Brünnchen står på vänster sida(8:59:51). Här kan det vara lite hektiskt om man skall hinna vinka till publiken också!

Det finns ju filmbevis på att det går och vinka till publiken i AF oxå!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Det är ingen som börjar bli sugen va?????

_________________


Jan Nagy
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4280



Finns det campingplatser i närheten av Nürburgring? Jag är student och van vid låg standard, bäddar gärna i bilen och sparar 200kr/natt.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Ragnar skrev:
Finns det campingplatser i närheten av Nürburgring? Jag är student och van vid låg standard, bäddar gärna i bilen och sparar 200kr/natt.

Under 24-timmars så är det drygt 150 000 entusiaster som tar sig till tävlingen. De flesta campar runt banan. Annars finns det campingplatser i närliggande byar.
Tyvärr vet jag inte hur prisnivån är på dessa?!?
Är man desperat och inte har allt för höga std-krav, så går det säkert att vildcampa också!
200:- är annars en spott i Missisippi när man pratar om ringenresor.
Men det är klart, många bäckar små, blir snart en ringenresa till...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Janne N skrev:
Det är ingen som börjar bli sugen va?????

Av frekvensen på inläggen att dömma, så verkar intresset öka i kubik!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4280



Peeter skrev:
Är man desperat och inte har allt för höga std-krav, så går det säkert att vildcampa också!
200:- är annars en spott i Missisippi när man pratar om ringenresor.
Men det är klart, många bäckar små, blir snart en ringenresa till...


Vildcampa kanske vore nått... Visst är 200kr lite i sammanhanget, men skulle jag åka ner så stannar jag gärna några dagar och då blir det snart pengar till en uppsättning bromsbelägg. Vore ju även lite tjusning att hålla ner kostnaderna mest som en sport...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



65 varv förra påsken, tyckte inte att jag åkte extremt mycket, gick en halvdag bara på att byta belägg hos Ringracing.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag tror inte att det är så populärt att "vildcampa" i Tyskland. Tror t.o.m. att det är nicht erlaubt.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Janne N skrev:
Det är ingen som börjar bli sugen va?????


Sugen, jag, nej inte det minsta...

Vilken daq och väg åker du ner till kursen?

Jag kommer att åka fredag den 16 vid lunch och övernatta på vägen för att vara framme vid lunch lördag den 17:e och se Team Schwedenkreuz tappra försök att klara sig på det svarta i 3-4 timmar!

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Avregistrerad (9105)

Här sen Apr 2003
Inlägg: 239



.....

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Hmmm, har ingen aning när jag ska ner, det vore ju bäst vid påsken kanske Det får nog bli en del övertid nu om man ska ha råd, eller ska man låna mer.. Det får nog bli både och, som vanligt Längtar!! Får börja plugga banan nu

_________________
Rachid Rachid
Citera
Nürburgring
Hur många varv hinner.....
1907 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande