Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däckångest
1542 besök totalt
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
Skall nu beställa nytt inför våren, och står i princip mellan alternativen:Pirelli P-Zero Corsa-alternativt Kumho Ecsta V700/Ecsta V70A. Anledningen till ett aningen snävt utbud är naturligtvis pengar-"min" däckhandlare har bästa priserna/marginalerna hos dom tillverkarna.
Däcken skall monteras på Audi S2, relativt tung alltså. Bantning har visserligen utförts, men vi pratar fortfarande om 1400kg.
Nån som kan komma med åsikter?Vad/vilka fungerar bra i kombination med den värme som blir till följd av vikten?

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1522

Namndispens
Namndispens

Enligt tyska sport autos test fick r-däcket pirelli p zero corsa betyget: rekomenderas, emedan däcket kumho v70a fick det sämre betyget: rekomenderas under vissa förutsätningar, eller i viss mån. Testbilen var en porsche 996.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare

Jag tror du blir nöjd med vilket som...

Corsa är väl inte helt superbra vid kallt o blött men jag vet för lite om Kumhona för att ställa de mot varandra när det gäller den aspekten. Kumho borde väl vara ordentligt mycket billigare? Rykten säger att Kumhodäcken kommer slitas lite fortare än Corsorna men det där är så individuellt så det vet man aldrig riktigt...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943



Den negativa erfarenhet, monterat på relativt tunga bilar, jag har hört om Corsa är att stommen på framdäcken inte riktigt pallar med utan så att säga viker sig. Detta har gjort att S60 Challenge-bilar, som använder Corsa som enhetsdäck, har varit tvugna att åka extrem camber på framhjulen. (Hade inte du de problemen också Magnus?)

På bakmotor-Porschar verkar Corsa däremot fungera riktigt bra (de har ju inte så mycket vikt fram...).

Med Kumho Ecsta V70A är det precis tvärt om. De är relativt okänsliga, jämfört med andra R-däck, för vilken camber du åker på framhjulen och verkar generellt fungera mycket bra också på lite tyngre bilar. Till detta bidrar också att de finns i en hård gummiblandning (som nog är att rekommendera för dig).

Vad V70A däremot inte riktigt gillar är bilar med mycket vikt över bakhjulen och drivning på dessa. Funkar bra på t.ex. en Boxster men verkar inte palla med Porsche 996:ans vikt över drivhjulen. (Sannolikt därför de inte fick så bra betyg i Sport Autos test, där man ju använde just en 996 som testbil.)

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587


Trådstartare
Jag gillar svar med bra motivering-och mycket bättre än så här blir det ju inte!Är det nånstans en S2a är tung så är det fram....Med "hela" motorn framför framaxeln så blir det mycket hög belastning på framdäcken-och inte blir det bättre i kombination med 343mm skivor och AP sexkolvsok

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare

Martin G skrev:
Den negativa erfarenhet, monterat på relativt tunga bilar, jag har hört om Corsa är att stommen på framdäcken inte riktigt pallar med utan så att säga viker sig. Detta har gjort att S60 Challenge-bilar, som använder Corsa som enhetsdäck, har varit tvugna att åka extrem camber på framhjulen. (Hade inte du de problemen också Magnus?)


Huvet på spiken! Men 1400kg är bra mycket mindre än M3'ans 1650kg. Sen är det olika stommar beroende på dimension och just 18 tummarna i 235 bredd som S60 challenge kör på (och jag köpte beggade) har helt vanlig gatstomme (ska vara gjorda för att vara originaldäck på någon Maserati?). Problemet med Corsa är att ingen vet riktigt vilka dimensioner som har vilka stommar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 170



Vad ligger Kumho Ecsta V700 i för pris? mindre än V70A? 205/50-15"

Välja däck är svårt har jag märkt.

_________________
Niklas Walkin - Flickr <--- Bilder
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Nibbe skrev:
Vad ligger Kumho Ecsta V700 i för pris? mindre än V70A? 205/50-15"

Välja däck är svårt har jag märkt.


Det är väl samma däck. står iaf v700 på mina v70a.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare

Är lite lattjo med de där två... kolla i rdäcksdatabasen för förklaring.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Magnus Thomé skrev:
Är lite lattjo med de där två... kolla i rdäcksdatabasen för förklaring.


Är ganska säker på att det är wheelbase som sköter r-däcken åt Dawa.
Martin G vet säker vad det är för skillnad.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Däck för banåka
Däckångest
1542 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande