Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Däckångest | 1542 besök totalt |
Skall nu beställa nytt inför våren, och står i princip mellan alternativen:Pirelli P-Zero Corsa-alternativt Kumho Ecsta V700/Ecsta V70A. Anledningen till ett aningen snävt utbud är naturligtvis pengar-"min" däckhandlare har bästa priserna/marginalerna hos dom tillverkarna.
Däcken skall monteras på Audi S2, relativt tung alltså. Bantning har visserligen utförts, men vi pratar fortfarande om 1400kg. Nån som kan komma med åsikter?Vad/vilka fungerar bra i kombination med den värme som blir till följd av vikten? _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||
Enligt tyska sport autos test fick r-däcket pirelli p zero corsa betyget: rekomenderas, emedan däcket kumho v70a fick det sämre betyget: rekomenderas under vissa förutsätningar, eller i viss mån. Testbilen var en porsche 996.
/Johan B _________________ Johan B |
||
Jag tror du blir nöjd med vilket som...
Corsa är väl inte helt superbra vid kallt o blött men jag vet för lite om Kumhona för att ställa de mot varandra när det gäller den aspekten. Kumho borde väl vara ordentligt mycket billigare? Rykten säger att Kumhodäcken kommer slitas lite fortare än Corsorna men det där är så individuellt så det vet man aldrig riktigt... _________________ Magnus Thomé |
||
Den negativa erfarenhet, monterat på relativt tunga bilar, jag har hört om Corsa är att stommen på framdäcken inte riktigt pallar med utan så att säga viker sig. Detta har gjort att S60 Challenge-bilar, som använder Corsa som enhetsdäck, har varit tvugna att åka extrem camber på framhjulen. (Hade inte du de problemen också Magnus?)
På bakmotor-Porschar verkar Corsa däremot fungera riktigt bra (de har ju inte så mycket vikt fram...). Med Kumho Ecsta V70A är det precis tvärt om. De är relativt okänsliga, jämfört med andra R-däck, för vilken camber du åker på framhjulen och verkar generellt fungera mycket bra också på lite tyngre bilar. Till detta bidrar också att de finns i en hård gummiblandning (som nog är att rekommendera för dig). Vad V70A däremot inte riktigt gillar är bilar med mycket vikt över bakhjulen och drivning på dessa. Funkar bra på t.ex. en Boxster men verkar inte palla med Porsche 996:ans vikt över drivhjulen. (Sannolikt därför de inte fick så bra betyg i Sport Autos test, där man ju använde just en 996 som testbil.) _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
Jag gillar svar med bra motivering-och mycket bättre än så här blir det ju inte!Är det nånstans en S2a är tung så är det fram....Med "hela" motorn framför framaxeln så blir det mycket hög belastning på framdäcken-och inte blir det bättre i kombination med 343mm skivor och AP sexkolvsok
_________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||
Huvet på spiken! Men 1400kg är bra mycket mindre än M3'ans 1650kg. Sen är det olika stommar beroende på dimension och just 18 tummarna i 235 bredd som S60 challenge kör på (och jag köpte beggade) har helt vanlig gatstomme (ska vara gjorda för att vara originaldäck på någon Maserati?). Problemet med Corsa är att ingen vet riktigt vilka dimensioner som har vilka stommar. _________________ Magnus Thomé |
||
Vad ligger Kumho Ecsta V700 i för pris? mindre än V70A? 205/50-15"
Välja däck är svårt har jag märkt. |
||
Det är väl samma däck. står iaf v700 på mina v70a. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||
Är ganska säker på att det är wheelbase som sköter r-däcken åt Dawa. Martin G vet säker vad det är för skillnad. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||
Däck för banåka Däckångest | 1542 besök totalt |