| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga bakvagn?
|
2672 besök totalt |
|
Bygga bakvagn?
Funderar på att bygga om en bakvagn. Förutsättningarna är stel bakaxel. Bladfjädrar med stötdämpare , en dämpare framåt en bakåt. Vill nu bygga med stående höjdjusterbara coilovers(jag vet att det är "fjäder över" men de kallas så). HUR skall jag ENKELT bygga för att få till en svänga/banorienterad bakvagn med orginalaxel. Dämparna kommer rakt på axeln uppåt. Enkelt och med orginalaxel är det som gäller. Har andra idéer men då blir det en annan fråga. Ös på och kom med tips , idéer eller kompletta sågningar! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
|
Vad jag kommer att tänka på ganska direkt vore att slopa bladfjädrarna, göra ett stag som du fäster i främre bladfjäderinfästningen och i bakaxeln sen sätta fästet för fjäderbenet på baksidan av axeln. Gör du så blir de väl till att bygga ett fästa för panhard eller wattlänk också i och för sig.. Samt någon form av ladderbar.
En smidig trelänk med andra ord. Opels bakvagn på de gamla Kadetterna, Asconorna och Mantorna vet jag fungerar bra och den är konstruerad som ovan besskrivet.
Vad jag har lite emot bladfjädrar är att utan reaktionsstag eller liknande så vill axeln gärna vrida sig lite, och monterar man reaktions stag och coilover ben så kan man lika gärna slopa bladen helt och bygga dit ett panhardstag och ett ladderbar
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||||
|
Tackar.
Jo bladfjädern försvinner i så fall. Har ju sökt en del iaf. Men det finns väldigt lite specifikt för framhjulsdrivet. Trelänk är det jag läst på om här på rejsa. Men även fyrlänk. Trelänk verkar vara banåkarens val. I alla fall om man ändå har drivningen fram. Frågan är om man behöver något Pahnardstag vid trelänk. Vore skönt om man om hela trelänken höll mot även sidokrafterna. Har åxå läst i SFRo-boken men där står mest övergripande tips. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
|
Vad har du för bil med framhjulsdrift och bladfjädring bak? Jag har nog aldrig hört talas om en sån kombination
Det jag beskrev ovan var väl främst för bakhjulsdrift
Panhard staget kommer behövas hur som helst är jag rädd, det finns inget som håller den i sidled då du plockar bort bladfjädringen annars.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||||
|
Re:
Det fanns inget som höll den i sidled när bladfjädern satt där heller.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
|
Re:
Jo bladfjädrarna håller den i sidled, axeln är ju bultad eller fastspänd i fladfjädrarna normalt sett!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||||
|
Re:
"Håller" lite lagom sådär, så länge man inte svänger för mycket...
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||||
|
Re:
I detta fall håller ett par stag axeln lika bra i sidled som bladfjädrarna. Har inte sett ett enda fordon som inte har något sidledstag när bladfjädring används. _________________ Roland Johansson |
||||||||||
|
MEN om man nu bygger en bakvagn med vi säger trelänk.
Skall man ha det V-formade staget upptill eller nertill. Eller beror det på platstillgång? Måste man ha panhardstag/wattlänk vid trelänk? I och med att bilen är framhjuldriven blir det ju inga stora acc/bromslaster. Varför just denna variant? Jo orginalbakaxeln användes för enkelhets skull. Kom gärna med fler idéer eller tips. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
|
Re:
Jag har inte bara sett, jag har t.o.m. ägt ett! Eller som polar'n sa: Det funkar om man har tur och kör sakta. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
|
Re:
Instämmer. Caddyn har inte heller något som stagar i sidled. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
|
Re:
Ja.
En trelänk har inget V-format stag. Jag tror att du pratar om något annat (kanske en så'n här). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
|
Re:
Fuling. Caddyn har helt rak bakaxel. Bladfjäder på var sida ca: 20cm in från hjulet. Sitter stötdämpare vinklade framåt och bakåt på axeln , en fram och en bak. That's it. Se Calle_o och hans tråd , kolla på första sidan i tråden strax under halva. Där finns lite bilder på bakaxeln iaf , inte så mycket men en uppfattning iaf. Länk: http://www.rejsa.se/forum/viewtopic.
OK. Panhardstag it is! Då kvittar det ju egentligen om man kör 4-länk eller 3-länk- Tycker en 4-länk med en V-formad del verkar vara vägen att gå. Trodde det var 3-länk även då de övre stagen var V-formade. Tänker på denna tråd: http://www.rejsa.se/forum/viewtopic. Läste lite i SFRo-boken och måste ha missuppfattat lite gent emot vad som sägs här då. Bara att läsa på lite till då. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga bakvagn?
|
2672 besök totalt |