Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 cup2010?
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (18686 totalt)
MiniMajs
Karlstad
Här sen Jul 2007

Re:

Patrik Skoog skrev:
MiniMajs skrev:
Vore nästan vettigare än dagens reglemente som säger ju nyare bil du har desto större motor får du ha efter som du har en... Nyare.. Bil?

Så är det inte i alla klasser, dessutom så följer med större cylindervolym en ökad startvikt i klasserna standard & modifierad. Vill man bara ha stor motor så skall man åka dragracing

Varför är en E46:a med samma vikt mera lämpad att ha en 3-liters motor än en E36:a? Vad anses E36:an ha för fördel som gör att man inte får ha lika stor motor i den? Ska man köra dragracing är nog en 3-liters motor inte så mycket att komma med..

BMW E36 BMW Cup #??
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

MiniMajs skrev:
Varför är en E46:a med samma vikt mera lämpad att ha en 3-liters motor än en E36:a? Vad anses E36:an ha för fördel som gör att man inte får ha lika stor motor i den? Ska man köra dragracing är nog en 3-liters motor inte så mycket att komma med..

Hej MiniMajs,
Då har du nog läst lite tokigt i reglementet
Se tabell nedan. Pratar vi klass modifierad som jag gissar att du syftar på så är största cylindervolym för en E36 2,8l. Till detta ändamål kan man välja tex en M52B28TU som med de modifikationer reglementet tillåter lämnar ca 240Hk/290Nm med denna motor skall bilen väga 1100kg

Med en E46:a så är 3,0l max, tex M54B30 som med de modifikationer reglementet tillåter lämnar ca 250Hk/310Nm med denna motor skall bilen väga 1200kg

Motorer med en slagvolym 2800-3000 cm 3 samt N-motorer får endast sitta monterade i de karosser de
ursprungligen hörde till, detta gör det omöjligt att åka N52 i både E36 & 46 vilket skulle vara trevligt annars.

Utöver detta så finns det andra restriktioner på 3l maskinerna, bla att piggyback är förbjudet vilket gör 2,8l än mer konkurrentkraftig.

Hör gärna av dig till reglementsgruppen om du har fler frågor så slipper vi kladda ner denna tråd

Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Nu är bilen såld, nåja karossen iaf. Mekaniken kommer att återuppstå till Mantorp nästa år i en ny kaross. Förhoppningsvis snabbare ochså.

Det blir ny "tråd" till nya bilen.

ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004

Trådstartare
En liten sammanfattning av min körning i bmwcup med denna bil. Ny tråd kommer inom kort till nya bilen.

Jag tog licensen 04 men blev ochså pappa första gången 04. Banåkasuget blev större, ungarna ochså, så i 08aug köpte jag en "färdig" bil med vagnbok för bmwcup. Egentligen ville jag bygga själv men då hade jag förmodligen inte kört en meter till dags dato.

För 2011 så "bultar" jag fast all mekanik i en "ny" kaross, M3, känns rätt när man ändå kör s14. I mån av ekonomi så skall motorn trimmas enligt reglementet och gärna andra utväxlingar i lådan. Frugan vill ta ur vår gemensamma racekassa till att renovera badrummet...?

Efter demontering av karossen upptäckte jag att chassiet var helt original med "fina" gummibussningar överallt! Finns förmodligen mer tid att hämta där än att stressa motorn. Jag är inte säker att motorn är som den ska heller, har bla aldrig haft nån tomgång. Men det är å andra sidan överkurs i racing...eller?

varvtider med bilen och mig bakom ratten. Jag hade bara kört Kinekulle och Gälleråsen innan. Det är en klar förbättring om man kollar mantorp 1 och 2. Det är samma bil, köpte nya däck till karlskoga förvisso. tyvärr gick bromspedalen sönder på gälleråsen i år. Var på väg till Knutstorp men motorn ville inte vara med så handuken kastades in. Som sagt tidigare så byter jag jobb i år så raceandet fick gå i andra hand.

2009

Mantorp 09 1.36.929
Kinekulle 09 1.03.862
Anderstorp 1.56.977 pokal!!!
Knutstorp 1.11.625
Gälleråsen 1.18.423
Mantorp 1.33.456 samma bil, nya sulor

Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 cup2010?
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (18686 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande