| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lackera motorblock - Tipps på bra färg
|
23 besök senaste veckan (9137 totalt) |
|
Hejsan, Ska göra en uppfräschning av motorn i vinter nu när den ändå är urplockad. Kommer inte dela på block topp osv. men skulle ändå vilja snygga till blocket en aning samt lackera en del lösa aluminium delar. Skulle vilja ha tipps på lämplig procedur samt bra beständiga färger att använda. Tack på förhand
|
||||||
|
om det inte är så noga fungerar det kanske utmärkt med Biltemas motorlack? Fast räcker det med färg som klarar upp till 150 grader
http://biltema.se/sv/Bilvard/Farg-oc Hade varit gott med lite konkreta tipps på vad ni faktiskt använt. |
||||||
|
Har kört med hammarlack och det fungerar sådär, blir missfärgad men den sitter kvar bra.
Har även kört med biltemas motorfärg till båten och den funkar bra men tål inte bensin... _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Dubbelpost.
Men jag kan inte minnas att jag har sett några bra tips på färg som är hållbar, de flesta ser ju bra ut i garaget... Sen bör man nog inte måla blocket i en förmörk färg då det blir svårare att se oljeläckage. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
okej tack för svaret. Både hammarlack och biltemas färg går bort för min del i så fall. Som Bert säger kanske man måste gå på någon 2komponents historia för att det ska fungera som önskat. Problemet för min del är att jag måste kunna måla på plats i garaget och har ingen tryckluft som duger till att driva en spruta. 2 komponent kan man väl knappast blanda i en sprayburk? |
||||||
|
Re:
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||||||
|
Re:
Nice tänkte nästan att det kunde vara så. Polaren har en lakeringsfirma och fyller egna burkar. Borde vara lätt fixat med andra ord |
||||||
|
Re:
är inga problem och pensla 2-komp lite härdare i bara och ingen förtunning så går det utmärkt |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Tror jag målade mitt block med CombiColor (RUST-OLEUM) i någon mattsvart smidesjärnsfärg. Det är ungefär lika slag och reptålig som hammarlacken men är i grund och botten en rostskyddsfärg som används i industrin. Finns även som värmetålig svart up till 535°.
_________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||
|
Jag har målat block med interlack och har inte märkt någon skillnad trots ett 4h långlopp.
|
||||||
|
Re: Lackera motorblock - Tipps på bra färg
Läs tråden om bromsoksfärg här på forumet. Allt i den bör kunna översättas direkt till motorblock |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
23 besök senaste veckan (9137 totalt) |