| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
vart finns bra bränslepumpar ?
|
8478 besök totalt |
|
Vart finna en grymt bra bränslepump, som inte kostar en halvmånadslön ? Ridetech.se har en Walbro 255-kopia för 699kr Turbobanditen.se har en annan för 1600kr Biltema.se har sin BMW M5 pump för 499kr (tror jag det var, den sägs vara Bosch) Finns en urgrym USA-pump, men den kostar 4000kr +... De jag har nu är 2 st Henco Racing 275L/h & de räcker inte till enligt loggen... (eller så är de slitna) Skall räcka tiill 800+hk ! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re:
Tack R, men det där är ju exakt vad jag inte ville ha,, dyyyrt
E85 körs det på. Skulle denna funka ? http://www.densofuelpump.com/?gclid= Eller denna? (detta är väl vad man egentligen vill ha till bilen, en pump som klarar det mesta?) http://cgi.ebay.com/ebaymotors/aerom _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Bränsle pumpar kan du inte snåla på, 5000kr för pumpar som håller en motor som ofta är värde 200 000kr plus är en väl investrad försäkring, en skit pump och puffran kan vara hej då
Men kör 3 Walbro så har du soppa nog och dom är billiga och funka rokey.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Pumpen ska klara 800hk på e85 den ska också tåla spriten. gjor denso, valbro, biltema de?
aeromotive a1000 ska klara e85 men 800hk på sprit er grensfall, så mitt tipps er två bosch 044 eller en eleminator. dumt att snåla på brensle levering de kan bli kostbart. _________________ Henrik Sachs |
||||
|
Jag kör med 2 st Walbro, dom på 255 L/h...& enligt beräkningar så ska dom räcka till lite över 800hk med mina data, sen beror det lite på hur ditt bränslesystem ser ut.
www.Raidopower.se
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
|
Re:
2st Separata Henco Racing 275L/h, matar via 8mm slangar var sin ände på AEM fuelrailen, sedan enkel 6mm retur, funkar perfekt. Men funderar nu på omd et är spridarna eller eventuellt bränslefiltrena som hindrar/stoppar? Filtrena är orginal alu-filter från Alfa 75 Turbo.
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re:
Då hadde jag hellre kjop två 044or och varit hundra på att dom tålde e85. tre walbro kostar också en slant,och er dom så bra på e85 då? bosch 044 vet vi att funkar. Ju fler pumpar man monterar desto viktigare er de att man kan lita på dom. For pajar en under fullt os er de inte så kul lengre _________________ Henrik Sachs |
||||
|
Re:
ja ( ) Upp emot 2,3 -2,5 dock bara under mkt korta stunder, men det kanske ej spelar roll ?
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Med en linjär btr så ökar bränsletrycket med laddtrycket.
Säg 3bar i grundtryck plus 2.5 bar i ladd = 5.5 bar i soppatryck vid fullt laddtryck. Kolla hur mkt dina pumpar ger vid det bränsletrycket. tex en 044 ger ju 270l/h vid 3 bar och 200l/h vid 5 bar.. _________________ Daniel Carlsson |
||||
|
Här kan du se hur flödet påverkas av trycket hos en 044:a.
http://www.dli-teknik.se/index.php?s _________________ David Lindblom |
||||
|
Kolla filtrena också, köra man på e85 (krångelsoppa) så kan dem sätta igen efter 2 tankar.
/Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Kristian, kollade igenom din tråd som hastigast. Du verkar ju ha bottnat spridarna först & främst vad jag förstår. Du kör på 2 X 275 l/h-pumpar. Felet ligger isf inte i pumparna.
Minns jag inte fel så räknade jag på att mina 2 Walbro 255 l/h ska klara ca 850hk på E85, MEN glöm inte att pumpens kapacitet anges vid 12V! Egna tester vid olika spänningar gav rätt häftiga skillnader på volymflöden. Minns jag inte fel så mätte jag upp 40 l/h mer på 0.5V högre spänning, så se till att du har en bra generator & ett bra batteri samt rejäla kablar ut till pumparna. Likaså får man ha i åtanke att ett väl utformat bränslesystem bidrar till mindre flödesmotstånd. I mitt fall så sitter matarpumparna framme i motorrummet & matar spridarbryggan via en AN8-slang på ca 70cm, så där är inte mycket till förluster inte. I ditt fall med 2 X 275 l/h-pumpar så skulle jag inte oroa mig för otillräcklig mängd bränsle... Om inte pumparna är slitna. Troligtvis ligger nog felet ändå inte här. Mät gärna spänningen ute vid pumparna, på låg last samt på hög last. Du kan ju dessutom se via VEMSet om du får generella spänningfall vid högre belastning... mvh _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
|
amerikanska pumpar har jag blivit avrådd för från flera håll.
Plus att jag har ganska dålig erfarenhet av amerikanska grejjor själv (msd tändsystem osv) verkar vara grejjor som är avsedda för raktframåka eller gatbruk på gamla förgasarmotorer i första hand,. verkar inte palla att nöta timme efter timme på bana på full belastning. bosch 044 är det som gäller, prisvärt bra och framföallt hållbar kvalitet !!!! har själv kört 800+ e85 med 3st biltema 52-202, verkar funka bra så länge man tillsätter redline SI alcohol som rengögning/smörjning //niklas _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
intressant. Har du själv dålig erfarenhet av tex Walbro eller hört andra som haft det? I mitt fall är det nämligen tvärtom. Har haft en BOSCH 040 (den dränkbara modellen) som inte gav mer än 180l/h vid 3bar & utlåvade siffror var 255-265l/h. Själv har jag aldrig hört nåt dåligt om Walbro-pumparna. Dessa är dessutom små/kompakta & jämfört med Boschen jag hade så hörs dom knappt Vore intressant med lite ris & ros gällande de olika pumparna av folk som har erfarenhet. _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8478 besök totalt |