| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Köra med Pirelli P-zero Corsa med insidan utåt?
|
1600 besök totalt |
|
Upptäckte idag när jag skulle provmontera mina nylackerade fälgar att min däckmontör hade lagt på däcken åt fel håll. Däcken är märkta med "Left" "Right", rotationsriktning samt vilken sida som ska sitta inåt på fälgen. Han har alltså monterat insidan utåt på samtliga fälgar. Tänkte lämna tillbaka hjulen och få det rätt, men är ändå nyfiken på hur stor betydelse det egentligen har på köregenskaperna/slitaget. Bild på mönstret. Sidan med mest mönster ska monteras inåt.
_________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||||||
|
Stommen skiljer, så vänd på dom.
Däremot spelar inte rotationsriktningen någon roll i detta fall. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
|
Re:
Blir det inte sämre vattenavvisnings egenskaper (riktigt illa till och med) ifall dom inte roterar rätt? _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||
|
Re:
Utseendet på mönstret har ingen (I princip) koppling till hur bra ett däck är mot vattenplaning. Det är bara dom längsgående spåren som avgör det. Kolla gärna på däck som har erkänt bra vattenplaningsegenskaper, så kommer du direkt se kopplingen. Den stora saken med mönsterutformning är ljudegenskaper och ballfaktorn ( för dom större stl iaf )
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
|
Re:
ok bra att veta Har alltid tänkt att däcket försöker trycka in vattnet mot mitten om man hade det på fel håll så jag har varit försiktig att vända på mina r888 till exempel ifall det ska regna ute :P _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||
|
Re:
Pilformen i ett mönster är bara ballfaktor
Det går exakt lika bra(eller dåligt) att köra 888 baklänges i vattenpölarna
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
![]() |
Däck för banåka
|
1600 besök totalt |