Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Farlig Ford och intressant grafik...
1, 2, 3   >>
4180 besök totalt
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482


Trådstartare
Farlig Ford och intressant grafik...

...finns det på www.aftonbladet.se Collin skriver om Ford C-max. Nyheten i sig är ointressant på det här forumet me de visar med intressant hjulvinkelgrafik vad som orsakar det hela. Titta gärna.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Att C-Max har en mysko bakvagn som sladdar fint på vanlig asfalt.
Betänk då detta faktum att bottenplattan heter P1 och delas med den nya Volvo S40, skall bli intressant att se vad det blir längre framöver.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Vad är det som är nytt?

Sådär har det ju fungerar på BMW i många år.

Fast iofs, Ford har lyckats med bedriften med framhjulsdrift.


_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



BMWs bilar sladdar ut när man vill och inte oprovocerat.

Jag föredrar bakhjulsdrivna bilar i regel.

4 hjulsdrivna bilar är för de som inte kan köra

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Jag tycker det där påminner om när en viss skribent i Teknikens Värld körde av vägen med en 320i E21. Det var bilens fel att han åkte av på tredje eller fjärde retursladden.
Numera jobbar skribenten åt Aftonbladet...


Edit: Kom just att tänka på att Ford hade en överstyrningsfeature inbyggd i de första framhjulsdrivna Escorterna. De kanske har använt gamla ritningar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Edit: Kom just att tänka på att Ford hade en överstyrningsfeature inbyggd i de första framhjulsdrivna Escorterna. De kanske har använt gamla ritningar.


Kommer ihåg att jag läste en tidig "test" av första FWD-Escorten i nå'n tidning, kan ha varit triple-C. De var totalt chockade över bilens usla handling. De var övertygade om att Ford skämtade med dem. Massor med pos camber fram och neg bak. Extremt lynnigt uppträdande på gränsen.
Annars är den värsta lift-off-oversteer orienterade bil jag kört, faktiskt "värre" än Pug205GTI, den vedervärdiga Datsun Stanza. Någon som minns den? Ful och läskig, gjorde piruett bara man tänkte på att släppa gasen.

_________________

Rice and shine
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

om jag nu fattar rätt så är skorven en FWD och att bara släppa gasen i en böj är som att be om problem.
Att frikoppla är väll en sak men att bara släppa gasen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

kid skrev:
BMWs bilar sladdar ut när man vill och inte oprovocerat.


Det har inte alltid varit så
Men låt oss hålla oss till moderna bilar.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Magnus Lundberg
Luleå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 80



Lennart Mäkinen skrev:
Jag tycker det där påminner om när en viss skribent i Teknikens Värld körde av vägen med en 320i E21. Det var bilens fel att han åkte av på tredje eller fjärde retursladden.


OT: Du (eller någon annan) råkar inte veta vilket nummer/år det var, skulle vara kul att läsa artikeln??
Har en kompis som samlar på TV så han har förmodligen tidningen.

EDIT: stavfel

_________________
/Magnus Lundberg

BMW 318i E21
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Den 320in var väl ljusgrön? hade något smeknamn som var ett flicknamn.
Den artikeln minns jag, men inte vilket nummer..

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



skrev:
Överstyrning = Bilen är så
kurvsnabb att bakaxeln inte håller
greppet. Bilen sladdar lätt.
Understyrning = Trygg och säker
men lite trulig och inte så körglad.


Varför tycker folk att understyrning är tryggt för?
Det är juh betydligt lättare att få pli på bilen när den börjar övestyra
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



hmm... Jag får nog gå in till säljarna och be om att få låna en C-Max på jobbet en kväll. Jag har sett Aftonbladet klaga på bakvagnen förut. Däremot fick jag provköra nya S40 för någon månad sedan och den kändes väldigt fin och balanserad på isgatan som vi körde på, så det blir spännande att jämföra.
Bilens höjd bidrar säkert till problemet, det vittnar inte minst ägare till Volvo XC70 om. Den är ju mycket högre än en vanlig V70 som går fint på vägen och som dessutom har en normal däcksdimension. XC70 har 16" 215däck och det är inte bra på vinterväg.
Ja just det ja! De C-Max jag har sett har 16" hjul liksom Mondeon, då är de smalaste vinterdäck som finns 205 breda. Helt vansinnigt! och det sprider sig mer och mer bland biltillverkarna.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



tvåtaktsmicke skrev:

Bilens höjd bidrar säkert till problemet, det vittnar inte minst ägare till Volvo XC70 om. Den är ju mycket högre än en vanlig V70 som går fint på vägen och som dessutom har en normal däcksdimension. XC70 har 16" 215däck och det är inte bra på vinterväg.
Ja just det ja! De C-Max jag har sett har 16" hjul liksom Mondeon, då är de smalaste vinterdäck som finns 205 breda. Helt vansinnigt! och det sprider sig mer och mer bland biltillverkarna.


Nu blir det lite OT här. Men jag har kört massa XC70 (225, 16") och vanlig V70 denna och förra vintern och XC70:in går ju som tåget när det är halt. XC70 är det enda roliga volvo jag kört och det pga att den är nästintill balanserad när man kör aktivt. Fast för en barnfamilj där föraren inte kan hanterna en sladd är ju vanliga V70 bättre eftersom det är LÖGN att få sladd med en sådan. Understyrning är ju bara förnamnet. thumbs down

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



fuling skrev:
om jag nu fattar rätt så är skorven en FWD och att bara släppa gasen i en böj är som att be om problem.
Att frikoppla är väll en sak men att bara släppa gasen
Jag tvärsläpper alltid gasen mitt i kurvor med framhjulsdrivna bilar. Hur ska man annars få dem att sluta understyra när man råkat gasa för mycket?
Tyvärr funkar det inte på alla moderna bilar eftersom gaspedalen numera är kopplad via fördröjningsrelä till spjället. thumbs down


Lotus Samuel,
Jag höll på att fara av vägen för ett par år sen när jag väjde för en jakthund med en vanlig V70. Klart giftigare när den väl kom farande än de flesta andra bilar jag kört.



OT: Jag ska se om jag inte har nån av artiklarna om Teknikens Världs vinterskott kvar. Den var väl olivgrön metallic tror jag.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Andrew Petrykowski skrev:

Varför tycker folk att understyrning är tryggt för?
Det är juh betydligt lättare att få pli på bilen när den börjar övestyra


Tjaaa, den ideologin passar nog förare som "åker med" i bilen. Sedan får väl smak och tycke ta överhanden. Det är säkert int många normala bilförare som känner sig hemma när en mittmotorbil släpper.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

[halv-OT apropå FORD]
Körde nyligen några 100 mil i en flång ny V702,5T utrustad med senaste varianten 205/55x16 Gislaved dubbdäck. Med 4-pers, takbox och "fjällpackning" så upplevde jag bilen som klart obehaglig. Klart oroligt lömsk i bakändan. Det var absolut ingen överlast och närmare 3kg luft i bakdäcken.
Min egen gamla AWD-Volvo gick mycket stadigare under samma förhållanden. De har helt klart haft helt andra ideér när de satt chassiespecen på de nyare V70'ina. Hur var det förresten, klagade inte polisen på att de var lite lömska med last?

En bil som däremot imponerar chassiemässigt är nuvarande generation av Mondeon. Inte alls samma simmighet som V70. Klart kommunikativ och konsekvent. thumbs up Absolut ett av de bästa framhjulsdrivna chassin jag kört.

(Både AWD och Mondeon har f.ö. "nivomat"-dämpare som standard.)
[/halv-OT apropå FORD]

_________________

Rice and shine
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Jag tvärsläpper alltid gasen mitt i kurvor med framhjulsdrivna bilar. Hur ska man annars få dem att sluta understyra när man råkat gasa för mycket?

Men du kliver på igen direkt men då lagom mycket, eller???
Jag tolkade artiken som att bara släppa gasen och låta den vara uppe, gör man det så går det åt helvet på ett eller annat sätt. Antingen far man i tangentensrikting eller så blir man omkörd av röven.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



offtopic eller inte, jag upplevde V70 med den gamla karossen rätt så sladdvänlig när man kör i högre farter, jag talar då om 180+ km/h och sedan hård inbromsning för någon söndagsbilist flyttade sig ill ytterfilen och inte tittade i backspegeln.

Det som hände var att bakhjulen tvärlåste sig utan att ABS reagerade, när jag parerade sladdarna och försökte bromsa igen så funkade ABS nere vid 130 km/h någonting..
Detta hände då V70N var sprillans ny, om det var Volvo som byggde den bilen eller Ford vet jag inte.

Detta hände i Autobahn, jag lovar

Volvo är inte bra bilar att köra fort och långt med, det finns bilmärken som kan göra detta, det är i varje fall inte SAAB och Volvo iallafall.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jo V70 kan va lömska när dom väl släpper. Men dom gör ju det aldrig det när man vill.

Tycker den gamla V70 va bättre. I den nya känns bakvagnen som om den satt i 2 gummiband och motverkar instyrning hela tiden när den flyttar sig i sidled. Men om man rattar lite fort på så hinner inte "gummibanden" med och bakvagnen styr med som om den vore 4hjulsstyrd och svänger för mycket med baken. Men detta händer aldrig när man kör aktivt. (det gör jag alltid )

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Här följer en text som fått mig att aldrig lyssna på vad Robert Collin har för åsikter om bilar. Ska man verkligen gnälla över bilen när man misslyckas med en omkörning i snöslask med sommardäck och kör av efter ett antal returer? Jag tycker hans beskrivning tyder på att han mest väntar på att det ska sluta sladda istället för att göra något åt saken.


Teknikens Värld nr 4 1994 skrev:
Shit, shit, shit!
En störtflygning på motorvägen I 1970-talets JAS.
Jag mera anar än ser det centimetertunna lagret modd i motorvägens vänsterfil när jag svänger ut för en omkörning.
Den första lilla sladden känns inte alls oroväckande.
Jag lättar på gasen och ger upp försöket att köra om. I samma stund sladdar bakvagnen över lite åt höger. Funderar på dåliga sommardäck. Och på den första 3-seriens erkänt dåliga vinterväghållning.
Men det är fortfarande ingen som helst fara. Jag tänker sakta in mera och försiktigt styra tillbaka till högerfilen så fort bilen rätat upp sig.
Den tredje sladden, ut till vänster igen, är lite kraftigare. Bara lite. Nu börjar jag få respekt för den omtalade bakvagnen.
Ska det aldrig ta slut?!
Då kommer den fjärde sladden. Med överraskande styrka. Som skjuten ur en kanon far bakvagnen i väg. Trots allt är jag fortfarande övertygad om en lycklig utgång. Bara höger bakhjul får fäste i den saltade högra körbanan ska väl allting reda upp sig.

Aldrig har jag kört så här fort-Baklänges!
Men bakvagnen har inga sådana planer. Den tappar inte ens fart. 180-graders vändningen fullföljs och nu kör jag baklänges fortare än någonsin tidigare i mitt liv.
Shit, shit, shit.
Jag påbörjade omkörningen I mellan 90 och 100 km/h. Tappade kanske till 80 eller möjligen 70 - och så fort går det sannolikt nu.
Nej, sekunderna är inte evighetslånga och jag får ingen "nära-döden-upplevelse" med ett strålande ljus i slutet av en lång tunnel. Det är lika mörkt som någonsin klockan sju en vintermorgon.
Så övergår slaskandet från modden till ett frasande från snö. Jag förstår att bilen är på väg ner i diket mellan körbanorna, men är lyckligt ovetande om att bilen med en meters marginal passerar två grova betongrör halvvägs ner i diket.
Så tar det stopp. Relativt mjukt. Höger bakdel tar i diket när det böjer upp igen och just nu hade jag inte ens behövt säkerhetsbältet. Stolsryggen fångar upp mig utan tillstymmelse till g-krafter eller hic-värden. Greppet om bakflygeln är så fast att bilen snurrar runt igen och får nosen åt rätt håll.
Så lägger sig lilla Ebba på sidan. Det är över. Jag stänger av motorn.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



fuling skrev:
Mäkinen skrev:

Jag tvärsläpper alltid gasen mitt i kurvor med framhjulsdrivna bilar. Hur ska man annars få dem att sluta understyra när man råkat gasa för mycket?


Men du kliver på igen direkt men då lagom mycket, eller???
Jag tolkade artiken som att bara släppa gasen och låta den vara uppe, gör man det så går det åt helvet på ett eller annat sätt. Antingen far man i tangentensrikting eller så blir man omkörd av röven.
om jag kliver på direkt eller inte beror ju på om bakänden fått den vinkel jag önskat. Först då börjar jag ge mig på gaspedalen igen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Allmänt banåkaforum
Farlig Ford och intressant grafik...
1, 2, 3   >>
4180 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande