Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2 besök senaste veckan (4089 totalt) |
nytt avgassystem till FZR motor
jag hade tänkt bygga en liten bil med en motor från en yamaha FZR. Problemet är att jag inte kan använda mig av original avgassystem utan måste göra eget. FZR har ju en avgasventil precis vid kollektorn för att få bättre tomgång , bättre avgasvärden och mer vridmoment halvvägs upp på varvräknaren, men jag vill verkligen göra det lite enklare o skippa den. Nu är jag kass på detta med avgassystem så jag undrar då vad för sätt det finns för att kompensera så mkt som möjligt för att ta bort ventilen. skulle det hjälpa om man kör 2 st Y system så att man får 2 st utblås? större rördiameter än original? så långa rör som möjligt innan Y kollektorerna? större diameter efter Y kollektorn än före? kan något av detta hjälpa eller är jag helt fel ute? _________________ Patrik Ryderman |
||||
Re: nytt avgassystem till FZR motor
Byggde i vintras ett nyss system. Blev väldigt bra. Märker absolut ingen effektskillnad trots rejält klenare rör. Dock inte modellen med Exup. 35Rör. utvändigt http://classicbike.ning.com/forum/to Mats _________________ Mats Lind |
||||
ja men modellen utan EXUP hade ju bara rör, kollektor och ljuddämpare. det är ju ventilen jag snackar om här som den viktiga punkten. _________________ Patrik Ryderman |
||||
Att göra något betydligt mer avancerat än original, är det inte då enklare att montera originalventilen? ![]() _________________ Roland Johansson |
||||
vad är det som är avancerat? ska jag montera ventilen så måste jag göra ett grenrör som är precis likadant som original fast som går vid sidan av motorn istället för under den. sen blir det ju inte så snyggt med en gammal rostig klump i mitten. _________________ Patrik Ryderman |
||||
Varför inte kolla med hojfolket/Yamaha om vad skillnaden mellan en EXUP och en icke-EXUP är? Med tanke på åldern så lär inte styrningen av EXUP vara speciellt avancerad - kanske bara att knipsa kablarna? - och är motorerna i övrigt lika så är saken klar.
För övrigt så fanns det på den tiden det begav sig (jösses vad gammal jag känner mig nu) en drös FZR som susade Sveavägen fram och åter till tonerna av Vance&Hines och deras helsystem hade mig veterligt aldrig någon EXUP-funktion. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||
Se ex denna annons för en EXUP-FZR med eftermarknadssystem:
http://www.blocket.se/helsingborg/Ya _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||
Re:
jag vet exakt vad EXUP innebär. en enkel ventil efter kollektorn som styrs av ett servo som regleras av tändsystemet. EXUP är till för att som jag sa i mitt första inlägg: "för att få bättre tomgång , bättre avgasvärden och mer vridmoment halvvägs upp på varvräknaren" där den sista är viktigast för mig. mao EXUP ventilen gör ingen direkt skillnad på höga varvtal. på det sättet är EXUP och Genesis hojjarna likadana. visst det är en MC motor så den ska varvas o plågas, men jag vill ändå kunna köra den på halvhöga varv o ändå ha lite effekt. jag vill inte ha en 0-100 tid på strax under en kvart bara för att jag inte får någon effekt under 8000 rpm. jag vill kompensera för det vridmomentet jag tappar av att jag tar bort den ventilen genom att göra ett avgassystem så bra som möjligt och söker nu efter riktlinjer (tillexempel om något av de 4 förslagen i mitt första inlägg va någon bra ide?) _________________ Patrik Ryderman |
||||
Då missförstod jag dig, jag trodde frågan var om man helt enkelt kunde strunta i EXUP eller om det skulle förstöra balansen helt och hållet (alltså inte bara ta bort de positiva effekterna av EXUP).
Generellt inom avgassystem för mc brukar man säga att ett 4-2-1 (de flesta originalsystem brukar vara det) ger mer botten än ett 4-1 som då i gengäld ger mer på topp. Vad gäller diametern på primärerna så brukar tumregeln vara att klena rör ger botten men grövre ger topp. Spontant skulle jag behålla originallängderna och diametrarna ner till kollektorn, det andra steget där 2 blir 1, sedan gå ner i diameter stegvis i takt med att gaserna kyls. Att gå alltför långt bort från originalkonceptet är nog vanskligt, ett par hundra japaner har varit där och filat fram ett system som är en väldigt bra kompromiss och det är trots allt en rätt vass motor, åren till trots, och ingen gammal sur hink med billigast möjliga gjutjärnsgrenrör. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||
Åkte FZR 1000-90 (EXUP) en gång i tiden. Jag upplevde ett marginellt starkare mellanregister med ett öppnare eftermarknads 4-1 system utan EXUP.
Det kan inte vara så att EXUP framför allt behövs för avgaskrav och det där med bättre mellanregister osv är mer säljsnack? _________________ Björn Borring M3 e30 Sport EVO |
||||
firefish: ett sånt svar som jag villa ha
![]() BjörnB: nja jag tror inte det. jag har läst det på några olika MC-relaterade sidor som de flesta säger samma saker. http://www.motorcyclespecs.co.za/mod _________________ Patrik Ryderman |
||||
Re:
Tanken med Exup eller liknande system, Yamaha är inte ensamma om att ha avgasventil, är att kunna ha så grova avgasrör som möjligt för att få ut någon extra hk på toppvarv. UTAN att tappa någonting på botten. Ett välbyggt rör utan ventil kan man få betydligt mycket mer bottendrag, utan att tappa någonting på topp, i värsta fall tappar man 1-2 hk. Som tidigare nämnt kan man köra steppade rör för att få både bra botten och toppeffekt. Det är det som gäller nu förtiden. Tändföljden är aldrig 1-2-3-4 på en rad 4. 1-3-4-2 eller 1-2-4-3 Det har ALLTID varit heligt att 1-4 ska gå ihop och 2-3 när man byggt 4-2-1 rör. Det gäller oavsett tändföljd. Det blir 180 grader mellan tändfäljderna oavsett. MEN... kollar du på Acropovik, Micron, Yusimura osv... Så går 1-2 ihop och 3-4, trots att det inte ska vara så. Men tydligt fungerar det. Effekter på 200hk på en liter bevisar att det fungerar ändå. Så att. Ja, du kan ta bort exup, bygga väl uträknat system utan att tappa någonting. Men var inte överoptimistisk. Rören ska inte vara så grova som man tror. Mats _________________ Mats Lind |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
2 besök senaste veckan (4089 totalt) |