| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Budget tips på hydraulisk handbroms?
|
1 besök senaste veckan (31726 totalt) |
|
Det till höger är en bubble flare. Det till vänster ser ut som en bubble flare där man kört en spets i öppningen och dragit åt halvhjärtat. En double flare borde enligt min mening vara pressad lite hårdare så att "tratten" blir tunnare i väggarna. En single flare är väl när man bara pressar ut väggarna i mynningen som en tratt utan att vika tillbaka materialet.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Henrik - Dina påståenden stämmer med det jag vet. Vad jag ser på bilden så skulle jag använda enkelkona i det T-korset.
Guson - Jag har aldrig hört uttrycket bubble flare förut. |
||
|
Jag undrar vem det är som lär ut att bubble flare heter enkelkona.
Det är möjligt att det finns något svenskt uttryck för bubble flare men enkelkona är definitivt inte rätt. Om du googlar "bubble flare" får du ungefär en miljon träffar. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Måste erkänna, hade heller aldrig hört talas om bubble flare innan!
Nu har jag surfat runt lite och tror jag har en bra bild över vilka olika typer som finns. Och Guson verkar ha helt rätt här. Det här PDF dokumentet har en väldigt bra beskrivning av de olika typerna http://www.exx.se/objects/rejsa/fed_ DIN/ISo Bubble Flare Absolut vanligaste typen i moderna bilar. Men vad kallar vi den här på svenska då!?! Det är inte enkelkona och inte dubbelkona. Bubbelkona? Har aldrig sett ett enda verktyg som kan göra bubbelkonor, det skrivs ju bara om enkelkoning och dubbelkoning. Den till vänster i bilden är en "bubble flare".
Det var denna typ jag menade som jag alltid sett på de bilar jag arbetat på. På bilden nedan ännu en bild på ett rör med "bubble flare" i båda ändar, det är denna synen som man möts på de flesta bilar numera.
SAE (45 Degree) Double Flare Mer vanlig på äldre bilar. Kallas också "inverted flare". Rimligtvis den vi på svenska brukar kalla "dubbelkoning". Skapas genom att man först gör en "bubble flare" som sedan pressas till en "double flare". Man skall tydligen (enligt PDF dokumentet) aldrig använda en SAE 45 degree single flare på bilar (AN 37 degree single flare är ok om man använder rätt kopplingar). Den till höger i bilden är en "SAE 45 degree double flare".
och såhär kan en lämplig "mottagare" av en "SAE 45 degree double flare" se ut.
AN/JIC (37 Degree) Single Flare Rimligtvis det vi kallar enkelkoning på svenska. Det är 37 grader för AN och 45 grader för SAE (metriska). På bilden nedan en AN (37 degree) single flare (precis som Guson tidigare visade)
_________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
|
Bubbelkona tillverkas med samma verktyg som dubbelkona. Man låter bara bli att göra sista steget där man pressar in konen i röröppningen. En del instruktioner jag hittat beskriver att man skall skapa bubblan på den plana sidan av rörhållaren, andra att de gör bubblan i försänkningen. Jag tror inte det spelar någon större roll för rörets förmåga att täta.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Enligt dem jag pratat med på Mekonomens verkstad så är Gusons bild B en sk dubbelkona och den sk bubble en enkelkona. Bild A har jag inget namn på (kanske bara kona). Vi bor i Sverige och borde använda svenska ord. Har jag blivit felinformerad och någon kan motbevisa är jag bara glad.
|
||
|
Re:
även jag har en sådan cylinder liggandes.. Original har den som sagt en slanganslutning för slangklämma och dessutom är denna anslutning gjord i plast.. inget att ha med andra ord.. men om man bryter bort den skiten kan man svetsa dit en riktig anslutning.. främre bromsok på volvo 740 har lämpliga honor man kan svetsa dit.. enda kruxet är väl egentligen att när man bryter bort plastanslutningen finns det 2 hål där under
undrar vad hål nummer 2 är till.. hmm.. _________________ //Johan Karlsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Budget tips på hydraulisk handbroms?
|
1 besök senaste veckan (31726 totalt) |