Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3E30 88 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (23780 totalt) |
Ja då var man äntligen e30m3 ägare, har velat ha en sådan här sedan jag var 18.
Så det är en liten dröm som gått i uppfyllelse faktiskt. Bilen är en svensksåld 88:a med ca 9000mil på mätaren, inget å tvivla på då det finns full dokumentation och skicket talar för sig själv. Det roliga är att bilen såldes/stod i ett skyltfönster när den var ny i centrala värnamo där jag bor och min pappa åkte förbi ofta där med mig som 12åring för att titta på underverket. Så nu har den hittat hem... Bilen är i mycket bra skick och jag har inte hittat någon rost så det är ren fröjd med att skruva isär den. Planen är att bygga en bil som går att använda året runt typ bmwe46 csl fast i e30m3 version. Just nu håller jag på att demontera inredningen för att kunna sätta i en bur som jag köpt ifrån Finess. Kommer att bli en enkel 6punkts bur som kommer att svetsas fast i bilen då jag inte vill borra hål i golvet. Om man nu skulle återställa den till orginal i framtiden så är det ju lite svårt om man borrat hål i golvet, svetssträngar går alltid att slipa bort Det jobbiga är att den har taklucka men ett nytt tak ifrån bmw ligger bara på ca 4000kr med lite rabatt, så det blir nog å karva bort taket för ett byte, bör spara 15 kg på det + att asfaltsmattorna väger ca 15kg så jag räknar hem burens vikt direkt. ska även köpa nya evo 3 framskärmar. Väntar på kolfiber stötfångare fram och kolfiber vingebak med GROSE FLAP Så det bör se ut så här fast detta är den lilla vingen bak, orginal evo 3 ser det ut att vara och det är inte min bil på bilden. Rent å fint under huven. Har fått hem ett DTA S80PRo som ska installeras på orginal motorn så jag kan köra med ett kolfiber insug. En orginal s14 är inte mycket att hänga i julgranen gämnfört med en modern motor. Hoppas på betydligt bättre "körbarhet" med nytt modernt styrsystem och tändning.Nu går den som en gammal volvo 240 känns det som:D fast på den gamla onda tiden var den en värsting. Nu sitter det kölher kammar å chip + evo underdel/insug på. har mätt upp med driftbox 80-120km/h 3växel på hisnande 4,8 sek.z3:an gör det på 2,8sek å min bruksbil 3sek:D uppmät effekt med driftbox på hjulen 175hk. vikten var 1420kg med mig å full tank. Med lite finlir bör inte 200hk/på hjulen vara några proplems Hur får man bort plastlisten? _________________ Jan Ekehage |
||||
Listen sitter med 2 st plastpluggar 1 på var sida nere vid dropp listen sen är det ett gäng plastklipps
på mitten , tag försiktigt med en mejsel och bryt uppåt. Du skulle visst komma och hälsa på på lördag Välkommen _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||
Du är en galen man Janne.... hehe Grattis till en trevlig kultbil _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||||
Kul att Abbes bil har hamnat hos en entusiast Jag har faktiskt fått prova den i konbana förra sommaren, otroligt trevliga bilar det här Ska följa tråden med spänning.
Här finns en liten mobilkamerafilm där Abbe kör fel http://www.youtube.com/watch?v=0Be4w och här provkör jag _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||
Janne, jag bjuder gärna på några råd angående S14 eftersom jag skjutit en sådan motor tre gånger, den sista gången var det dock inte mitt fel. Den var slarvigt ihopskruvad.
1. Oljeförsörjningen räcker inte till om man åker fort och har r-däck och bra chassie. Man gör klokt i att ha ett rejält tråg: Dessutom kan (skall) man överfylla duktigt med olja. Man gör bäst i att låta bilen stå med vänster hörn liiite lägre än de andra hörnen. Skälet är att stickan sitter där och olja behöver rinna fram för att man skall kunna se hur mycket man överfyller. Niklas har gjort noggranna mätningar, skall se om jag hittar länken till dem. 2. Eftersom oljeförsörjningen inte är tillräcklig skulle jag välja en annan oljetrycksgivare som bryter mycket tidigare än original. Dessutom skulle jag koppla den givaren till en tändningsbrytare. original oljetrycksgivare varnar inte innan den går torrt, den bekräftar att den gått torrt, dvs efter faktum. 3. Installa en bredbandslambda! Man måste kunna ha kolla på soppablandningen på dessa gamla motorer. Dessutom kan den nypa tjuvluft och gå magert då (fråga mig inte hur jag vet) med självklar följd att ventilerna steks. Lycka till med bilen! Den är suverän i alla avseenden utom motorn som är utdaterad. Men får man fart på den så är även den skitkul med spets på topp! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Ny oljetrycksgivare kopplas till den nya styrboxen så man kan logga oljetrycket och ställa in att tändningen bryts om trycket sviktar. Bredbandslambda köptes samtidigt som sprutet oljetråget kommer byggas om. Ska ta isär motorn för att ballansera allt och byta lager i förebyggande syfte. med 9000 mil så borde den inte vara sliten men man vet aldrig _________________ Jan Ekehage |
||||
Tack Kommer förbi med tobbe på lördag, ska bli intressant du kanske har lite delar till salu _________________ Jan Ekehage |
||||
Den bilen har man tjatat på förra ägaren om att få handla men han har inte tagit mina bud? Kanske inte de bästa buden heller men men.
Grymt fin är den iallafall. Kommer bli kalas när de är färdigt _________________ Micke Lennartsson 0736287026 BMW 330im Touring -18 BMW 320i -00 BMW 535im E34 -91 |
||||
He, he, well, tog dig lite väl på orden här som M3 E30 entusiast och skyddsling man är men 85hk/lit (195hk), 93hk/lit (215hk) och 95hk/lit (238hk), är ändå inga dåliga siffror för S14 som sugmotor! Går den som en gammal 240 är det nog något som inte stämmer En gammal 240 med B23 (2,3l/136hk som mest) men även B234F (16V, 2,3L/155hk), dock inte i 240, lär stöta på patrull normalt sett vill jag tro... Heltrevlig tråd det här, den kommer att följas... _________________ Sonny Långström 325i -89 635 CSi -86 |
||||
om den går som en gammal 240 så måste det vara en väldigt pigg 240 då! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Kolfiber insug till salu:
http://www.m3e30.se/forum/viewtopic. _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Jag har ett som ligger, iom att jag går över till torrsump. Du kan ju slå ett öga på det om du kommer förbi nån gång Eller så sätter jag det på nr 2... //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + V70II Sodi DD2 |
||||
Tyvärr finns inte taket att beställa längre på BMW. Kollade för ca 1 månad sedan och det hade utgått. Kan dyka upp igen men när vet ingen, så jag skulle nog lugnat mig och funderat både en och två gånger innan jag hade kapat bort taket på en bil som din. Men det blir klart lättare att bygga buren om man tar bort takluckan. Den tar nog minst 5cm takhöjd där huvudbågen ska sitta. Har byggt bur från Finess i min e30 och den passar bäst om man tar bort luckan. Jag håller på att montera kolfibertak på min, men det är också en del pyssel:-) mvh Gustaf _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3E30 88 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (23780 totalt) |