Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 TURBO -91
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
33013 besök totalt
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1946



Re:

964 skrev:
De är 24 och 18 mm. Att jämföra med 20 och 20 mm som är standard.


ok, tackar. Då får man tänka till lite varför .

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1454



Re:

bakmotor skrev:
964 skrev:
De är 24 och 18 mm. Att jämföra med 20 och 20 mm som är standard.


ok, tackar. Då får man tänka till lite varför .


för att vi vill åt mycket justerbarhet i krängarna för att enklare kunna anpassa bilen för olika banor,
grund balansen av bilen styr vi med fjädervalet.

men även på min bil med original chassi funkade det mycket bättre med hårdare krängare fram mot bak
mot original.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



Re:

bakmotor skrev:
964 skrev:
De är 24 och 18 mm. Att jämföra med 20 och 20 mm som är standard.


ok, tackar. Då får man tänka till lite varför .


Det är många som är fundersamma på varför bakkrängaren till Cupen är tunnare än original. Men Porsche gjorde så får att få bilarna mindre känsla för överstryning och bli mer följsamma. Sen har bakkrängaren 3 läge och sätter du du den i det hårdare läget så blir den ändå styvare än standardkrängaren. Men fråga inte om vad fjäderkonstanterna i de olika lägena blir för det har jag inte en aning om....

Har man en 964 utan diffbroms så är en 18 mm krängare bak i mjukaste läget en bra uppgradering för att få bättre grepp bak.

Jag har hållit på och provat lite på min och kör nu oftast med bakkrängaren i mittläget (av tre) och fram i det näst mjukaste (av fem). Kör med hård diffbroms, hård fjädersättning och R-däck. Ger en bra balans och ett rätt neutralt beteende.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1946



Re:

Spjuvern skrev:
bakmotor skrev:
964 skrev:
De är 24 och 18 mm. Att jämföra med 20 och 20 mm som är standard.


ok, tackar. Då får man tänka till lite varför .


för att vi vill åt mycket justerbarhet i krängarna för att enklare kunna anpassa bilen för olika banor,
grund balansen av bilen styr vi med fjädervalet.

men även på min bil med original chassi funkade det mycket bättre med hårdare krängare fram mot bak
mot original.


Vad jag menade med varför, var varför Porsche använde dom dim på RS:en.
Thomas T kommer med förklaring och visst köper jag resonemanget men jag tycker fortfarande det låter klent med 18 bak.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1454



nu fortsätter vi

RS spindlarna är är monterade i länkarmarna med nya 993 spindelleder



här ser man även inre länkarms lagringarna



_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



det blir inga alu bussningar någonstans va?

det svart som sticker fram med olika hål för olika lägen, antar jag är den skjusterbara RS krängaren , 18mm som vi fick en bra förklaring till varför just dessa dim

är det orignal med dessa "lappar" som leder upp luften ?
den plast bit som sitter under krängningshammaren menar jag som ser lite gul/svart ut .

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Re:

pentén skrev:
det blir inga alu bussningar någonstans va?

det svart som sticker fram med olika hål för olika lägen, antar jag är den skjusterbara RS krängaren , 18mm som vi fick en bra förklaring till varför just dessa dim

är det orignal med dessa "lappar" som leder upp luften ?
den plast bit som sitter under krängningshammaren menar jag som ser lite gul/svart ut .


Inte alu bussningar med detta är ju stumt, ledlager uniballs

Ja det är Rs krängaren som skymtas där, men inte 18mm detta är fram

Ja luftstyrningen är orginal som sitter på bärarmen den styr upp luft till bromsskivan

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



oki där ser man, man lär sig något nytt varje dag

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189



Re:

Spjuvern skrev:
Vi fortsätter i framvagnen.
Här är ledlager busnings kitt till främre länkarmarna.

och så här ser det ut när dom är monterade i länkarmarna



Fördelen:
Lägre friktion vid fjädring
Hjulvinklarna består vid kurvtagning samt inbromsning


Det där ser ju riktigt läckert ut, vem tillverkade dessa?

_________________
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Finns lite olika tillverkare, vi på SMR säljer dessa bara höra av dig för priser eller montage

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189



Re:

Supramannen skrev:
Finns lite olika tillverkare, vi på SMR säljer dessa bara höra av dig för priser eller montage


Tack, funderar på uppgraderingar inför våren och detta har jag ännu inte gjort.

_________________
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
En bra uppgradering, gör mycket för känslan i bilen.. samt att man slipper göra hjulinställningar hela tiden då inget rör sig...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Gulliksen

Här sen Aug 2007
Inlägg: 14



er det ny frontfanger man ser på bildet også? bilde?

_________________
Martin Gulliksen
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Re:

Gulliksen skrev:
er det ny frontfanger man ser på bildet også? bilde?


ja, bilder på det kommer i framtiden..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Szpet
Västra Götaland
Här sen Nov 2008
Inlägg: 207



Ni som kan det här, vad skulle det kunna kosta att byta bärarmar bak på en 964Turbo? Tänkte byta till bärarmar från en 964C2 för att få plats med bredare hjul bak eller är det en dålig idé?

_________________
Wojtek Tomasz
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Re:

Szpet skrev:
Ni som kan det här, vad skulle det kunna kosta att byta bärarmar bak på en 964Turbo? Tänkte byta till bärarmar från en 964C2 för att få plats med bredare hjul bak eller är det en dålig idé?


Ingen dålig ide alls, kostnaden kan jag inte så där i huvudet men jag kan kolla upp åt dig...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Szpet
Västra Götaland
Här sen Nov 2008
Inlägg: 207



Re:

Supramannen skrev:
Szpet skrev:
Ni som kan det här, vad skulle det kunna kosta att byta bärarmar bak på en 964Turbo? Tänkte byta till bärarmar från en 964C2 för att få plats med bredare hjul bak eller är det en dålig idé?


Ingen dålig ide alls, kostnaden kan jag inte så där i huvudet men jag kan kolla upp åt dig...


Gör gärna det. Det är just jobbet jag behöver, själva bärarmarna har en kompis liggandes.

_________________
Wojtek Tomasz
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Re:

Szpet skrev:
Supramannen skrev:
Szpet skrev:
Ni som kan det här, vad skulle det kunna kosta att byta bärarmar bak på en 964Turbo? Tänkte byta till bärarmar från en 964C2 för att få plats med bredare hjul bak eller är det en dålig idé?


Ingen dålig ide alls, kostnaden kan jag inte så där i huvudet men jag kan kolla upp åt dig...


Gör gärna det. Det är just jobbet jag behöver, själva bärarmarna har en kompis liggandes.


Är dom kompleta..?, ett par nya hjulager är inte fel i samma veva

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Szpet
Västra Götaland
Här sen Nov 2008
Inlägg: 207



Re:

Supramannen skrev:
Szpet skrev:
Supramannen skrev:
Szpet skrev:
Ni som kan det här, vad skulle det kunna kosta att byta bärarmar bak på en 964Turbo? Tänkte byta till bärarmar från en 964C2 för att få plats med bredare hjul bak eller är det en dålig idé?


Ingen dålig ide alls, kostnaden kan jag inte så där i huvudet men jag kan kolla upp åt dig...


Gör gärna det. Det är just jobbet jag behöver, själva bärarmarna har en kompis liggandes.


Är dom kompleta..?, ett par nya hjulager är inte fel i samma veva


Jag har skickat ett PM till dig.

_________________
Wojtek Tomasz
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4760



Hur går det med bilen?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1454



jo det går framåt

här kommer lite bilder på vad mer som hänt i framvagnen


Intrax 4way fjäderben monterade fram samt styrstag med länkhuvud och justerat bumpsteer



Justerbara droplinks

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 TURBO -91
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
33013 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande