|
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1946

06 Nov 2010 23:45
Re:
964 skrev: | De är 24 och 18 mm. Att jämföra med 20 och 20 mm som är standard. |
ok, tackar. Då får man tänka till lite varför .
_________________ Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
|
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1454

07 Nov 2010 11:05
Re:
bakmotor skrev: | 964 skrev: | De är 24 och 18 mm. Att jämföra med 20 och 20 mm som är standard. |
ok, tackar. Då får man tänka till lite varför . |
för att vi vill åt mycket justerbarhet i krängarna för att enklare kunna anpassa bilen för olika banor,
grund balansen av bilen styr vi med fjädervalet.
men även på min bil med original chassi funkade det mycket bättre med hårdare krängare fram mot bak
mot original.
_________________ Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
|
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766

07 Nov 2010 11:39
Re:
bakmotor skrev: | 964 skrev: | De är 24 och 18 mm. Att jämföra med 20 och 20 mm som är standard. |
ok, tackar. Då får man tänka till lite varför . |
Det är många som är fundersamma på varför bakkrängaren till Cupen är tunnare än original. Men Porsche gjorde så får att få bilarna mindre känsla för överstryning och bli mer följsamma. Sen har bakkrängaren 3 läge och sätter du du den i det hårdare läget så blir den ändå styvare än standardkrängaren. Men fråga inte om vad fjäderkonstanterna i de olika lägena blir för det har jag inte en aning om....
Har man en 964 utan diffbroms så är en 18 mm krängare bak i mjukaste läget en bra uppgradering för att få bättre grepp bak.
Jag har hållit på och provat lite på min och kör nu oftast med bakkrängaren i mittläget (av tre) och fram i det näst mjukaste (av fem). Kör med hård diffbroms, hård fjädersättning och R-däck. Ger en bra balans och ett rätt neutralt beteende.
_________________ Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
|
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1946

07 Nov 2010 12:15
Re:
Spjuvern skrev: | bakmotor skrev: | 964 skrev: | De är 24 och 18 mm. Att jämföra med 20 och 20 mm som är standard. |
ok, tackar. Då får man tänka till lite varför . |
för att vi vill åt mycket justerbarhet i krängarna för att enklare kunna anpassa bilen för olika banor,
grund balansen av bilen styr vi med fjädervalet.
men även på min bil med original chassi funkade det mycket bättre med hårdare krängare fram mot bak
mot original. |
Vad jag menade med varför, var varför Porsche använde dom dim på RS:en.
Thomas T kommer med förklaring och visst köper jag resonemanget men jag tycker fortfarande det låter klent med 18 bak.
_________________ Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
|
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1454

23 Nov 2010 17:55
nu fortsätter vi
RS spindlarna är är monterade i länkarmarna med nya 993 spindelleder
här ser man även inre länkarms lagringarna
_________________ Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
|
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583

24 Nov 2010 09:10
det blir inga alu bussningar någonstans va?
det svart som sticker fram med olika hål för olika lägen, antar jag är den skjusterbara RS krängaren , 18mm som vi fick en bra förklaring till varför just dessa dim
är det orignal med dessa "lappar" som leder upp luften ?
den plast bit som sitter under krängningshammaren menar jag som ser lite gul/svart ut .
_________________ Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
Trådstartare

24 Nov 2010 10:09
Re:
pentén skrev: | det blir inga alu bussningar någonstans va?
det svart som sticker fram med olika hål för olika lägen, antar jag är den skjusterbara RS krängaren , 18mm som vi fick en bra förklaring till varför just dessa dim
är det orignal med dessa "lappar" som leder upp luften ?
den plast bit som sitter under krängningshammaren menar jag som ser lite gul/svart ut . |
Inte alu bussningar med detta är ju stumt, ledlager uniballs
Ja det är Rs krängaren som skymtas där, men inte 18mm detta är fram
Ja luftstyrningen är orginal som sitter på bärarmen den styr upp luft till bromsskivan
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583

24 Nov 2010 12:23
oki där ser man, man lär sig något nytt varje dag
_________________ Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
|
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189

26 Nov 2010 09:41
Re:
Spjuvern skrev: | Vi fortsätter i framvagnen.
Här är ledlager busnings kitt till främre länkarmarna.
och så här ser det ut när dom är monterade i länkarmarna
Fördelen:
Lägre friktion vid fjädring
Hjulvinklarna består vid kurvtagning samt inbromsning |
Det där ser ju riktigt läckert ut, vem tillverkade dessa?
_________________
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
Trådstartare

26 Nov 2010 10:46
Finns lite olika tillverkare, vi på SMR säljer dessa bara höra av dig för priser eller montage
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
tobhn
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 189

26 Nov 2010 11:34
Re:
Supramannen skrev: | Finns lite olika tillverkare, vi på SMR säljer dessa bara höra av dig för priser eller montage |
Tack, funderar på uppgraderingar inför våren och detta har jag ännu inte gjort.
_________________
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
Trådstartare

26 Nov 2010 11:41
En bra uppgradering, gör mycket för känslan i bilen.. samt att man slipper göra hjulinställningar hela tiden då inget rör sig...
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Gulliksen
Här sen Aug 2007
Inlägg: 14

26 Nov 2010 11:54
er det ny frontfanger man ser på bildet også? bilde?
_________________ Martin Gulliksen
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
Trådstartare

26 Nov 2010 12:57
Re:
Gulliksen skrev: | er det ny frontfanger man ser på bildet også? bilde? |
ja, bilder på det kommer i framtiden..
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Szpet
Västra Götaland
Här sen Nov 2008
Inlägg: 207

27 Nov 2010 17:18
Ni som kan det här, vad skulle det kunna kosta att byta bärarmar bak på en 964Turbo? Tänkte byta till bärarmar från en 964C2 för att få plats med bredare hjul bak eller är det en dålig idé?
_________________ Wojtek Tomasz
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
Trådstartare

27 Nov 2010 20:19
Re:
Szpet skrev: | Ni som kan det här, vad skulle det kunna kosta att byta bärarmar bak på en 964Turbo? Tänkte byta till bärarmar från en 964C2 för att få plats med bredare hjul bak eller är det en dålig idé? |
Ingen dålig ide alls, kostnaden kan jag inte så där i huvudet men jag kan kolla upp åt dig...
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Szpet
Västra Götaland
Här sen Nov 2008
Inlägg: 207

27 Nov 2010 20:27
Re:
Supramannen skrev: | Szpet skrev: | Ni som kan det här, vad skulle det kunna kosta att byta bärarmar bak på en 964Turbo? Tänkte byta till bärarmar från en 964C2 för att få plats med bredare hjul bak eller är det en dålig idé? |
Ingen dålig ide alls, kostnaden kan jag inte så där i huvudet men jag kan kolla upp åt dig... |
Gör gärna det. Det är just jobbet jag behöver, själva bärarmarna har en kompis liggandes.
_________________ Wojtek Tomasz
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
Trådstartare

27 Nov 2010 20:32
Re:
Szpet skrev: | Supramannen skrev: | Szpet skrev: | Ni som kan det här, vad skulle det kunna kosta att byta bärarmar bak på en 964Turbo? Tänkte byta till bärarmar från en 964C2 för att få plats med bredare hjul bak eller är det en dålig idé? |
Ingen dålig ide alls, kostnaden kan jag inte så där i huvudet men jag kan kolla upp åt dig... |
Gör gärna det. Det är just jobbet jag behöver, själva bärarmarna har en kompis liggandes. |
Är dom kompleta..?, ett par nya hjulager är inte fel i samma veva
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Szpet
Västra Götaland
Här sen Nov 2008
Inlägg: 207

27 Nov 2010 20:45
Re:
Supramannen skrev: | Szpet skrev: | Supramannen skrev: | Szpet skrev: | Ni som kan det här, vad skulle det kunna kosta att byta bärarmar bak på en 964Turbo? Tänkte byta till bärarmar från en 964C2 för att få plats med bredare hjul bak eller är det en dålig idé? |
Ingen dålig ide alls, kostnaden kan jag inte så där i huvudet men jag kan kolla upp åt dig... |
Gör gärna det. Det är just jobbet jag behöver, själva bärarmarna har en kompis liggandes. |
Är dom kompleta..?, ett par nya hjulager är inte fel i samma veva |
Jag har skickat ett PM till dig.
_________________ Wojtek Tomasz
|
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4760

21 Feb 2011 19:17
Hur går det med bilen?
_________________ driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
|
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1454

22 Feb 2011 11:57
jo det går framåt
här kommer lite bilder på vad mer som hänt i framvagnen
Intrax 4way fjäderben monterade fram samt styrstag med länkhuvud och justerat bumpsteer
Justerbara droplinks
_________________ Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
|
|