Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4113 besök totalt |
Sammanfogning av glasfiber och plåt?
Har tankar på att byta ut ytterplåten på dörrarna mot glasfiber diton (alltså behålla innerstommen som ex fönsterskenorna etc sitter i). Original så sitter ytterplåten svept kring en kant på 'stommen'. Sitter och funderar på hur man ska foga ihop stommen med glasfibret sen... Tänkte göra skalet av i något eller några lager glasfiber samt 2 eller 3 mm divinycell Borra hål försiktigt och sätta försänkta skruvar? Limma? någon annan idé? Hur sitter taket på BMW M3 CSL fast i karossen? |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Är det vad limmet heter? var får man tag på det då? |
||||
Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?
Gissar att tanken är viktbesparing. Det behövs inte mycket plast för å bli lika tungt som plåt. Prova å kapa ner gångjärn, krockbalkar, hissar, plastrutor, dörrinnersidor, mm. Nu är det väl inga fönsterkanter så plastrutor kräver nån sargkonstruktion. Börja med att ta bort dom å väg dom. Ska vi gissa på 40 kilo styck? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?
haken är att min bil är en kompromissräser... Glasrutorna och hissfunktionen (du har rätt, den är karmlös) måste behållas för att bilen skall kunna användas till vardags... Annars får man ingen luft på långfärden, samt att man inte kommer ut ur bilen på parkeringsplatsen (eftersom rutan är kraftigt välvd inåt)... Gångjärn finns ca ett kilo o ta på, krockbalk finns ca 13 kg att ta på... rutan väger 7,3 kg och hissfunktionen skulle jag tro väger 4-5 kg... innersidorna väger inget - för där finns inga ![]() Jag har för mig att dörrarna vägde ca 50 kg styck inkl ruta... detta borde betyda att dörrkonstruktionen väger cirkus 20 kg... Knappt hälften av det borde utgöras av ytterplåten... hade man kunnat göra ett skal som är lättare men fortfarande hållbart? Vill ju inte att dörrpanelen skall börja wobbla när det går undan ![]() |
||||
Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?
Såg på "Mera Motor" idag om gamla 60-tals Hemi Dart och där utgjordes fönsterhissen av en rem som satt fast i nederdelen av rutan. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?
Jag hade exekt samma tanke... ![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
hmmm... det där låter som en bra idé! Bara man inte tar fel rem och förväxlar den med dörrhandtaget...
inte så kul o trycka upp dörren ute på motorvägen ![]() ![]() |
||||
Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?
![]() ![]() Det där har jag alltid undrat över och det är lika bra o fråga det nu... Hur mycket lättare är kolfiber än glasfiber vid samma blandning? Hur mycket 'starkare' blir kolfibern? Vad är 'normal' fibervikt vid vacuumsugning? |
||||
Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?
Jag har gjutit ett antal bakluckor till Panteran, och 10 kilo med sandwich glasfiber. Mycket lättare är svårt. Den kolfiberlucka Holgerson Carapi fick testade jag på min bil, och den vägde 6,2 kilo i samma konstruktion. Men var styvare. Det splade nu mindre roll med överdriven styvhet i detta samanhanget. Det som var överlägset största faktorn för styvheten var sandwich. En Panteradörr väger ca 15 kilo helt tom och 30 kilo med elhissar o allt. Min väger 20 kilo med plastrutor och inga hissar. Dörrspegeln är 1100x500x0,9. Om plåt väger 0,0000114 k per mm3, så blir 1100*500*0,9*0,0000114=5,64 kilo. Vore den i aluminium så blev det 1,88 kilo. Faktum är att en aludörr är svårslagen. Sådan till Panteran, med tanke på rutsargar mm, väger 6 kilo!!! Nu kan du räkna på din egen dörrstorlek å se vikten. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?
Ursäkta för att jag inkräktar i tråden, men var kan man köpa plastrutor?? Eller måste man göra rutan själv? Var köper man material då? Helst vill jag ha en plastsuta med en sån där lite tjusig lucka. Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?
Jag använder plexiglas. Den är även polerbar om den repas. 3mm tjockt. Man gör en mall av spant tex 4 st, med samma radie som rutan. Monterar spanten på en 25 mm spånskiva. Sedan böjer man förslagsvis masonite över dessa. Den formen bör vara 10 cm större runt om än den färdiga rutan. Sedan lägger man plexiskivan på formen, lägger alltsammans i plastverksadens ugn, och plasten formar sig efter mallen. Av de 10 cm extra runt om sågar man guidrar til en liten slideruta om man vill. Det finns plexilim som sitter som berget. OBS, de tio cm-trarna måste vara där för plasten bågnar efter kanterna. Plexi ska inte användas för framrutan. Sedan finns den i lätt tonade nyanser också. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?
Är inte det både olämpligt (och ev otillåtet för racing)? Akrylplast är spröd och när den går sönder så blir det vassa bitar. Vanligen använder man ju polykarbonatplast, handelsnamn Makrolon och lexan. _________________ Pär Hylander |
||||
Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?
Jo, det ligger en del i det. Jag vet inte om det är tillåtet. Det är i vart fall inte tillåtet i framrutor. Men det är billigare och mycket formbart. Särskillt om man ska kunna hissa rutan om den är välvd. Man kan även klistra högkvalitativ solfilm på den, så far inga skärvor runt. Det har tom använts som inbrottskydd på härdade sidorutor. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Det kanske går att forma polycarbonat också så det blir en välvd ruta? Men den är ju mjukare. Det finns ju med härdad yta också, så i framruta e det ju rätt bra. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?
ok... min dörrspegel mäter 1550*680*0.9 och väger 10,8 kg ![]() om den är alu hade den vägt 3,6 kg om man räknar på samma sätt som du gjort ovan (kan det verkligen stämma? fick alukoefficienten till 3,798*10^-6)... hade det hållit med .9mm alu? hur går man nu vidare om man vill ha ungefärlig glas- resp kolfibervikt? någon som vet vem som kan pressa aluminiumplåtar till lämplig form? ![]() EDIT: förresten.. kör du med nedvevningsbar plastruta? Hur stryktålig är den mot repor?? låter intressant ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4113 besök totalt |