Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sammanfogning av glasfiber och plåt?
4113 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13281


Trådstartare
Sammanfogning av glasfiber och plåt?

Har tankar på att byta ut ytterplåten på dörrarna mot glasfiber diton (alltså behålla innerstommen som ex fönsterskenorna etc sitter i). Original så sitter ytterplåten svept kring en kant på 'stommen'.
Sitter och funderar på hur man ska foga ihop stommen med glasfibret sen...
Tänkte göra skalet av i något eller några lager glasfiber samt 2 eller 3 mm divinycell

Borra hål försiktigt och sätta försänkta skruvar?
Limma?
någon annan idé?

Hur sitter taket på BMW M3 CSL fast i karossen?
Citera
red44
skåne
Här sen Mar 2003
Inlägg: 187



jag hade limmat den finns speciella lim för sånt

_________________
Jörgen Nilsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Sikaflex

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13281


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Sikaflex


Är det vad limmet heter?
var får man tag på det då?
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Vet att de har på Bulltofta Bygg i Malmö, så det finns säkert i nån byggvaruhandel i Lund också.

Stort tack för hjälpen förresten!!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?

Gissar att tanken är viktbesparing. Det behövs inte mycket plast för å bli lika tungt som plåt. Prova å kapa ner gångjärn, krockbalkar, hissar, plastrutor, dörrinnersidor, mm. Nu är det väl inga fönsterkanter så plastrutor kräver nån sargkonstruktion. Börja med att ta bort dom å väg dom. Ska vi gissa på 40 kilo styck?
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



ButterflyRacing skrev:
Sikaflex


Instämmer!!...fungerar utmärkt med en lagom hård fog...

_________________
Karl Brag
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13281


Trådstartare
Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?

Göran Malmberg skrev:
Gissar att tanken är viktbesparing. Det behövs inte mycket plast för å bli lika tungt som plåt. Prova å kapa ner gångjärn, krockbalkar, hissar, plastrutor, dörrinnersidor, mm. Nu är det väl inga fönsterkanter så plastrutor kräver nån sargkonstruktion. Börja med att ta bort dom å väg dom. Ska vi gissa på 40 kilo styck?
Göran Malmberg


haken är att min bil är en kompromissräser... Glasrutorna och hissfunktionen (du har rätt, den är karmlös) måste behållas för att bilen skall kunna användas till vardags... Annars får man ingen luft på långfärden, samt att man inte kommer ut ur bilen på parkeringsplatsen (eftersom rutan är kraftigt välvd inåt)...

Gångjärn finns ca ett kilo o ta på, krockbalk finns ca 13 kg att ta på... rutan väger 7,3 kg och hissfunktionen skulle jag tro väger 4-5 kg... innersidorna väger inget - för där finns inga
Jag har för mig att dörrarna vägde ca 50 kg styck inkl ruta... detta borde betyda att dörrkonstruktionen väger cirkus 20 kg... Knappt hälften av det borde utgöras av ytterplåten...

hade man kunnat göra ett skal som är lättare men fortfarande hållbart?
Vill ju inte att dörrpanelen skall börja wobbla när det går undan
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?

Anders Jeppsson skrev:
hade man kunnat göra ett skal som är lättare men fortfarande hållbart?
Vill ju inte att dörrpanelen skall börja wobbla när det går undan


Det kan man, det heter kolfiber.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?

Anders Jeppsson skrev:

haken är att min bil är en kompromissräser... Glasrutorna och hissfunktionen (du har rätt, den är karmlös) måste behållas för att bilen skall kunna användas till vardags...

Såg på "Mera Motor" idag om gamla 60-tals Hemi Dart och där utgjordes fönsterhissen av en rem som satt fast i nederdelen av rutan.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?

AndersY skrev:
Anders Jeppsson skrev:

haken är att min bil är en kompromissräser... Glasrutorna och hissfunktionen (du har rätt, den är karmlös) måste behållas för att bilen skall kunna användas till vardags...

Såg på "Mera Motor" idag om gamla 60-tals Hemi Dart och där utgjordes fönsterhissen av en rem som satt fast i nederdelen av rutan.


Jag hade exekt samma tanke... thumbs up ......som en gammal tågvagn....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13281


Trådstartare
hmmm... det där låter som en bra idé! Bara man inte tar fel rem och förväxlar den med dörrhandtaget...

inte så kul o trycka upp dörren ute på motorvägen
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13281


Trådstartare
Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?

johann skrev:
Anders Jeppsson skrev:
hade man kunnat göra ett skal som är lättare men fortfarande hållbart?
Vill ju inte att dörrpanelen skall börja wobbla när det går undan


Det kan man, det heter kolfiber.


Det där har jag alltid undrat över och det är lika bra o fråga det nu...
Hur mycket lättare är kolfiber än glasfiber vid samma blandning? Hur mycket 'starkare' blir kolfibern?
Vad är 'normal' fibervikt vid vacuumsugning?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?

Anders Jeppsson skrev:

Det där har jag alltid undrat över och det är lika bra o fråga det nu...
Hur mycket lättare är kolfiber än glasfiber vid samma blandning? Hur mycket 'starkare' blir kolfibern?
Vad är 'normal' fibervikt vid vacuumsugning?


Jag har gjutit ett antal bakluckor till Panteran, och 10 kilo med sandwich glasfiber. Mycket lättare är svårt.
Den kolfiberlucka Holgerson Carapi fick testade jag på min bil, och den vägde 6,2 kilo i samma konstruktion. Men var styvare. Det splade nu mindre roll med överdriven styvhet i detta samanhanget. Det som var överlägset största faktorn för styvheten var sandwich.

En Panteradörr väger ca 15 kilo helt tom och 30 kilo med elhissar o allt. Min väger 20 kilo med plastrutor
och inga hissar. Dörrspegeln är 1100x500x0,9. Om plåt väger 0,0000114 k per mm3, så blir 1100*500*0,9*0,0000114=5,64 kilo. Vore den i aluminium så blev det 1,88 kilo. Faktum är att en aludörr är svårslagen. Sådan till Panteran, med tanke på rutsargar mm, väger 6 kilo!!!

Nu kan du räkna på din egen dörrstorlek å se vikten.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?

Göran Malmberg skrev:


...En Panteradörr väger ca 15 kilo helt tom och 30 kilo med elhissar o allt. Min väger 20 kilo med plastrutor
och inga hissar...
Göran Malmberg


Ursäkta för att jag inkräktar i tråden, men var kan man köpa plastrutor?? Eller måste man göra rutan själv? Var köper man material då? Helst vill jag ha en plastsuta med en sån där lite tjusig lucka.

Mvh

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?

Nino.K. skrev:
Ursäkta för att jag inkräktar i tråden, men var kan man köpa plastrutor?? Eller måste man göra rutan själv? Var köper man material då? Helst vill jag ha en plastsuta med en sån där lite tjusig lucka.

Mvh


Jag använder plexiglas. Den är även polerbar om den repas. 3mm tjockt. Man gör en mall av spant tex 4 st, med samma radie som rutan. Monterar spanten på en 25 mm spånskiva. Sedan böjer man förslagsvis masonite över dessa. Den formen bör vara 10 cm större runt om än den färdiga rutan. Sedan lägger man plexiskivan på formen, lägger alltsammans i plastverksadens ugn, och plasten formar sig efter mallen.

Av de 10 cm extra runt om sågar man guidrar til en liten slideruta om man vill. Det finns plexilim som sitter som berget. OBS, de tio cm-trarna måste vara där för plasten bågnar efter kanterna.

Plexi ska inte användas för framrutan. Sedan finns den i lätt tonade nyanser också.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?

Göran Malmberg skrev:

Jag använder plexiglas.

Göran Malmberg



Är inte det både olämpligt (och ev otillåtet för racing)? Akrylplast är spröd och när den går sönder så blir det vassa bitar. Vanligen använder man ju polykarbonatplast, handelsnamn Makrolon och lexan.

_________________
Pär Hylander
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?

Pär Hylander skrev:
Göran Malmberg skrev:

Jag använder plexiglas.

Göran Malmberg



Är inte det både olämpligt (och ev otillåtet för racing)? Akrylplast är spröd och när den går sönder så blir det vassa bitar. Vanligen använder man ju polykarbonatplast, handelsnamn Makrolon och lexan.


Jo, det ligger en del i det. Jag vet inte om det är tillåtet. Det är i vart fall inte tillåtet i framrutor.
Men det är billigare och mycket formbart. Särskillt om man ska kunna hissa rutan om den är välvd.
Man kan även klistra högkvalitativ solfilm på den, så far inga skärvor runt. Det har tom använts som inbrottskydd på härdade sidorutor.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Eller så köper man reptålig, tonad polykarbonat så kommer dom inte in heller...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



MaZ skrev:
Eller så köper man reptålig, tonad polykarbonat så kommer dom inte in heller...


Det kanske går att forma polycarbonat också så det blir en välvd ruta? Men den är ju mjukare.
Det finns ju med härdad yta också, så i framruta e det ju rätt bra.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13281


Trådstartare
Re: Sammanfogning av glasfiber och plåt?

Göran Malmberg skrev:

En Panteradörr väger ca 15 kilo helt tom och 30 kilo med elhissar o allt. Min väger 20 kilo med plastrutor
och inga hissar. Dörrspegeln är 1100x500x0,9. Om plåt väger 0,0000114 k per mm3, så blir 1100*500*0,9*0,0000114=5,64 kilo. Vore den i aluminium så blev det 1,88 kilo. Faktum är att en aludörr är svårslagen. Sådan till Panteran, med tanke på rutsargar mm, väger 6 kilo!!!

Nu kan du räkna på din egen dörrstorlek å se vikten.

Göran Malmberg


ok... min dörrspegel mäter 1550*680*0.9 och väger 10,8 kg
om den är alu hade den vägt 3,6 kg om man räknar på samma sätt som du gjort ovan (kan det verkligen stämma? fick alukoefficienten till 3,798*10^-6)... hade det hållit med .9mm alu?

hur går man nu vidare om man vill ha ungefärlig glas- resp kolfibervikt?

någon som vet vem som kan pressa aluminiumplåtar till lämplig form?

EDIT: förresten.. kör du med nedvevningsbar plastruta? Hur stryktålig är den mot repor?? låter intressant
Citera
Allmänt banåkaforum
Sammanfogning av glasfiber och plåt?
4113 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande