| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förslag till stolsfäste i BMW 02 kaross.
|
2086 besök totalt |
|
Ska till att göra stolsfästen till min sparco stol med sidofästen i min BMW 02á. Har kikat lite på att göra sådan här stag i bilen då det är lite trångt och inte rakt någon stans i golvet. Vad tror ni om dessa.Har ni andra tipps eller invändningar om detta stag är ni välkommna.Gärna med bilder.
Försökt att ladda upp en bild på hur golvet ser ut...men det verkar inte funka någe vidare.(Står ju bara å tuggar)
Har försökt att få tag i Lennart Bengtsson 02-Depån,om han har några bilder på hur han har gjort, men får inte tag i honom.
_________________ Jonas Götesson |
||
|
Jag och brorsan gjorde (sido)fästen som var bolt on på 02:ans underrede. Dvs direkt på de två skenorna.
Fördel: enkel montering, plus att man har kvar stolsjusteringen. _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||
|
Ska du ha ner stolen tillräckligt nära golvet bir det nog till att göra helt nya fästen, dvs kapa bort befintliga och göra nytt från start. Då måste du vinkla ner rattstången också.
Jag har bara bultat fast plattjärn tvärs över orginalfästerna och sedan skruvat fast stolen i dom. Jag upplever dock att man sitter för högt i bilen. Men det är min uppfattning. _________________ /Anders C |
||
|
orginal fästerna i golvet är borta för länge sedan.Så de kan man inte använda.
Blir ju lite pyssel att flytta ner rattstången ,om man skall göra det.Men jag är inte så lång heller (172cm)så jag kan inte sitta så lågt ner, för då ser jag ju inte ut
_________________ Jonas Götesson |
||
|
Re:
Ja, det är lite pyssel med att ändra lutningen på rattstången, därför har jag inte gjort det fast jag borde :-), det är så mycket som man ska göra. _________________ /Anders C |
||
|
Med originalfästen kvar.....
som kuriosa kan sägas att jag har praktiskt provat och fått dit stol mellan originalfästena..... Stol är unikt och det skall användas en smal stol, jag använde en Sabelt Taurus - denna är smal så den går ner mellan fästena. Lennart (på 02-Depån) och jag fick dit fästen efter mycket om och men och skav på nya stolar och pekfingrar på mig..... Det går men är inte lätt och det är inget för en med en stor rumpa. Jag köpte stol för detta och för att kunna konvertera till Historic (krav att fästen är kvar) med detta kommer man (nästan)lika lågt som om man sågat bort fästena. Nyckeln är att specialtillverka vinklar som gör att man hamnar längre bak med infästningsmöjligheterna - i den gulfblå 1602:an som är köpt av Fredrik Åberg(huserar här på forumet oxo....) kan man se hur det är gjort. (ännu mer kuriosa är att vi återmonterade fästena i bilen, dvs originalfästena......... givetvis fanns de ju inte så de fick man ta från en annan bil.........) _________________ Jonas Bostrand |
||
|
Ännu mer OT
Jo, givetvis var min stol sidoinfäst - som jag kan se är dina tankar på bottenfäste - nyckeln är ju hur bred stolen är för att ha kvar originalinfästningarna om man nu önskar det för en FIA-identitet. _________________ Jonas Bostrand |
||
|
Så här ser det ut ,men eftersom stolen som satt i bilen inte finns mer så passar inte detta fäste till min nya stol.Bilen är visserligen FIA godkänd med detta fäste för ett antal år sedan (-97).Så jag förmodar att jag måste göra ett nytt fäste enligt nya regler,till min nya stol.
Du har inga foton på hur ni har löst det i golvet.För det går inte att bulta fast sidofästerna i golvet, utan att modifigera golvet.Då det lutar åt alla håll och kanter. _________________ Jonas Götesson |
||
|
bilder
jag har inga bilder kvar - men bilen står hos Lennart i Kågeröd, så kan du ta dig dit så har han ju även sin egen FIA klassade 2 liters 02:a att kolla på. Men nyckeln för installationen på det vis som vi gjorde på min bil var att återmontera de gamla profilerna för att därifrån sätta stolen mellan dem. Alternativet som jag kan se är att skräddarsy torn så att du får det rakt och sen bulta en ram i det som du sedan fäster stolen i. _________________ Jonas Bostrand |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2086 besök totalt |