Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Drop stop: Dimensionering
2345 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Drop stop: Dimensionering

Då jag köpte min Raseribil (nä, jag har inte byggt den själv) satt det feljusterade drop stops på den. Då jag inte visste hur de skulle justeras, valde jag att ta bort dem helt (då gör de åtminstone ingen skada). Efter att ha justerat fjäderbalansen (som också var galen) har jag nu hamnat i det läget att jag behöver drop stops (kardan tar i avgassystemet under inbromsning).

Så frågan är:
Hur mycket utfjädring skall man tillåta innan drop stop:en träder in?
Vad skall det vara för fjäderkonstant på drop stop:en?
Under hur stor slaglängd skall drop stop:et arbeta innan man når tvärstoppet?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Intressant! Jag trodde drop stops funkade efter principen tvärnit om du förstår vad jag menar.... Typ en vajer monterat stumt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Re: Drop stop: Dimensionering

ice skrev:
Då jag köpte min Raseribil (nä, jag har inte byggt den själv) satt det feljusterade drop stops på den. Då jag inte visste hur de skulle justeras, valde jag att ta bort dem helt (då gör de åtminstone ingen skada). Efter att ha justerat fjäderbalansen (som också var galen) har jag nu hamnat i det läget att jag behöver drop stops (kardan tar i avgassystemet under inbromsning).

Så frågan är:
Hur mycket utfjädring skall man tillåta innan drop stop:en träder in?
Vad skall det vara för fjäderkonstant på drop stop:en?
Under hur stor slaglängd skall drop stop:et arbeta innan man når tvärstoppet?



Det här togs upp på chassiseminariet senast, men då på 116 bilar. Luigi hade faktiskt kört en del med 0 droop fram på sin gtv med bra resultat.
Flera där hade testat själv och då pratar vi om "stumma" stopp. Om man gör stoppet fjädrande så får man nog inte den effekten som man söker.
Dessutom är det inga jättekrafter vi pratar om, en del hade kört med 2mm wire utan problem.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Vad är Drop Stop

_________________

--VVTS--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Maciek Matwiejczuk skrev:
Vad är Drop Stop


Sökfunktionen gav detta o plöja igenom

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7650

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1819

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Maciek Matwiejczuk skrev:
Vad är Drop Stop


Kort formulerat:
En anordning som stoppar utfjädring av hjulupphängning

0 droop = noll utfjädring från Ride Height

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Kunta skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Vad är Drop Stop


Kort formulerat:
En anordning som stoppar utfjädring av hjulupphängning

0 droop = noll utfjädring från Ride Height

Vad är fördelen?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Re: Drop stop: Dimensionering

Kunta skrev:
...om man gör stoppet fjädrande så får man nog inte den effekten som man söker...

Vad är det för effekt man söker?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Re: Drop stop: Dimensionering

ice skrev:
Kunta skrev:
...om man gör stoppet fjädrande så får man nog inte den effekten som man söker...

Vad är det för effekt man söker?


Dom stopp jag har sett är ej fjädrande. Nu skall du inte ta gift på detta men om det är fjädrande kommer stoppet att göra mindre arbete än om det hade varit stumt.
Man borde kunna justera dämparen för att få samma effekt som med fjädrande stopp.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Re: Drop stop: Dimensionering

Kunta skrev:
ice skrev:
Då jag köpte min Raseribil (nä, jag har inte byggt den själv) satt det feljusterade drop stops på den. Då jag inte visste hur de skulle justeras, valde jag att ta bort dem helt (då gör de åtminstone ingen skada). Efter att ha justerat fjäderbalansen (som också var galen) har jag nu hamnat i det läget att jag behöver drop stops (kardan tar i avgassystemet under inbromsning).

Så frågan är:
Hur mycket utfjädring skall man tillåta innan drop stop:en träder in?
Vad skall det vara för fjäderkonstant på drop stop:en?
Under hur stor slaglängd skall drop stop:et arbeta innan man når tvärstoppet?



Det här togs upp på chassiseminariet senast, men då på 116 bilar. Luigi hade faktiskt kört en del med 0 droop fram på sin gtv med bra resultat.
Flera där hade testat själv och då pratar vi om "stumma" stopp. Om man gör stoppet fjädrande så får man nog inte den effekten som man söker.
Dessutom är det inga jättekrafter vi pratar om, en del hade kört med 2mm wire utan problem.


och jag har dratt av dubbel 6mm stålwire.......det blir stora krafter!!!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Re: Drop stop: Dimensionering

porschedriver skrev:
Kunta skrev:
ice skrev:
Då jag köpte min Raseribil (nä, jag har inte byggt den själv) satt det feljusterade drop stops på den. Då jag inte visste hur de skulle justeras, valde jag att ta bort dem helt (då gör de åtminstone ingen skada). Efter att ha justerat fjäderbalansen (som också var galen) har jag nu hamnat i det läget att jag behöver drop stops (kardan tar i avgassystemet under inbromsning).

Så frågan är:
Hur mycket utfjädring skall man tillåta innan drop stop:en träder in?
Vad skall det vara för fjäderkonstant på drop stop:en?
Under hur stor slaglängd skall drop stop:et arbeta innan man når tvärstoppet?



Det här togs upp på chassiseminariet senast, men då på 116 bilar. Luigi hade faktiskt kört en del med 0 droop fram på sin gtv med bra resultat.
Flera där hade testat själv och då pratar vi om "stumma" stopp. Om man gör stoppet fjädrande så får man nog inte den effekten som man söker.
Dessutom är det inga jättekrafter vi pratar om, en del hade kört med 2mm wire utan problem.


och jag har dratt av dubbel 6mm stålwire.......det blir stora krafter!!!



Räkna på vad wiren tål så är det en hel del om man använder bra kvalitet. Problemet är att sk. wirelås duger inte. Antingen brister wiren vid låset eller så glider dom upp.
3mm biltema kvalitet håller för 760kg som exempel.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Re: Drop stop: Dimensionering

Kunta skrev:
porschedriver skrev:
Kunta skrev:
ice skrev:
Då jag köpte min Raseribil (nä, jag har inte byggt den själv) satt det feljusterade drop stops på den. Då jag inte visste hur de skulle justeras, valde jag att ta bort dem helt (då gör de åtminstone ingen skada). Efter att ha justerat fjäderbalansen (som också var galen) har jag nu hamnat i det läget att jag behöver drop stops (kardan tar i avgassystemet under inbromsning).

Så frågan är:
Hur mycket utfjädring skall man tillåta innan drop stop:en träder in?
Vad skall det vara för fjäderkonstant på drop stop:en?
Under hur stor slaglängd skall drop stop:et arbeta innan man når tvärstoppet?



Det här togs upp på chassiseminariet senast, men då på 116 bilar. Luigi hade faktiskt kört en del med 0 droop fram på sin gtv med bra resultat.
Flera där hade testat själv och då pratar vi om "stumma" stopp. Om man gör stoppet fjädrande så får man nog inte den effekten som man söker.
Dessutom är det inga jättekrafter vi pratar om, en del hade kört med 2mm wire utan problem.


och jag har dratt av dubbel 6mm stålwire.......det blir stora krafter!!!



Räkna på vad wiren tål så är det en hel del om man använder bra kvalitet. Problemet är att sk. wirelås duger inte. Antingen brister wiren vid låset eller så glider dom upp.
3mm biltema kvalitet håller för 760kg som exempel.


Problemet är att få till en gynsam belastning av wiren. Då alternativet att få en specialgjor wire med exakt rätt längd inte var så lätt fick jag låta vajern löpa över en ögla så vajern fick en böjradie på ca 4mm, detta ger betydligt högre belastning på de yttre corderna. Därav den stora uppgången i dimensionm. Vajerlås har jag inte haft några problem med, då jag har låtit dessa verka på halva belastiningen genom att dra vajern i en o-slinga.

Det blir dock rätt stora krafter. 0 dropp motsvarar en STATISK belastning på ca 1/4 del av bilens vikt, i mitt fall ca 250kg. Men den dynamiska belastningen när man t.ex. går över kurbs och hjulet själv fjädrar ut mot ett stummt ändläge ger betydligt högre dynamiska krafter. Dessutom är det rätt vikigt att ligga långt under brottgränsen för en vajer då hållfastheten snabbt börjar sjunka när en eller flera corder ger med sig.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13281



Så man kan alltså klara sig med en wire melllan ex undre bärarm och ramen?
Hur får man öglor/fästen på den som håller då?
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Jag har iofs bara haft drop stop bak med enda uppgiften att hålla mina fjädrar på plats (de-dion) Där har det varit 3mm wire i slinga. Där har det bara tagit emot när man har gått riktigt hårt på kurbs o dyl och inte visat något slitage på wirarna. Men frågan är om det blir hårdare belastning på dom om man sätter dom så löst eller om man sätter 0 droop.
Notera att jag nu har tagit bort dessa iom planerad uppsättning bak med 2,25 huvudfjäder och hjälpfjäder så då försvinner dom.

När nya uppsättningen kommer fram så skall jag prova med drop stop fram.
Hur utformning blir vet jag inte men man bör nog tänka på utväxlingen på bärarmen oxo.


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Det är o-drop som gör att det blir så höga belastningar. typ 300kg statiskt per hjul (60% vikt fram) och ovanpå det dynamiska krafter. När vajern sedan kröks över små radier blir den extra känslig.

På 944:an ser det ut så här.

http://hovang.zapto.org/rdr/modules.php?full=1&set_albumName=album . . . .

Sedan har vi ett rejält skydd runt vajern så den inte skall fastna i bromsledningen thumbs down thumbs down thumbs down

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Re: Drop stop: Dimensionering

Så för att hjälpa Ice:

ice skrev:

...Så frågan är:
Hur mycket utfjädring skall man tillåta innan drop stop:en träder in?
Vad skall det vara för fjäderkonstant på drop stop:en?
Under hur stor slaglängd skall drop stop:et arbeta innan man når tvärstoppet?


Jag antar att det är Drop stop bak du avser?
Hur kommer det sig att kardan tar i avgassystemet?
Enda syftet mig vetterligen med dropstop bak är
a. man har för korta fjädrar
b. på en framhjulsdriven bil

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Re: Drop stop: Dimensionering

Kunta skrev:
...Hur kommer det sig att kardan tar i avgassystemet?...

Då de ändrade ljudtryckskraven, orkade jag inte bygga om hela avgassystemet, utan kompletterade det befintliga med ytterligare en ljuddämpare. Det enda stället där ljuddämparen fick plats, var under baksätet något höger om kardanen. I ett senare läge bytte jag till mjukare bakfjädrar och det var då ta-i-problemen började.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
Drop stop: Dimensionering
2345 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande