Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2345 besök totalt |
Drop stop: Dimensionering
Då jag köpte min Raseribil (nä, jag har inte byggt den själv) satt det feljusterade drop stops på den. Då jag inte visste hur de skulle justeras, valde jag att ta bort dem helt (då gör de åtminstone ingen skada). Efter att ha justerat fjäderbalansen (som också var galen) har jag nu hamnat i det läget att jag behöver drop stops (kardan tar i avgassystemet under inbromsning). Så frågan är: Hur mycket utfjädring skall man tillåta innan drop stop:en träder in? Vad skall det vara för fjäderkonstant på drop stop:en? Under hur stor slaglängd skall drop stop:et arbeta innan man når tvärstoppet? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Re: Drop stop: Dimensionering
Det här togs upp på chassiseminariet senast, men då på 116 bilar. Luigi hade faktiskt kört en del med 0 droop fram på sin gtv med bra resultat. Flera där hade testat själv och då pratar vi om "stumma" stopp. Om man gör stoppet fjädrande så får man nog inte den effekten som man söker. Dessutom är det inga jättekrafter vi pratar om, en del hade kört med 2mm wire utan problem. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Sökfunktionen gav detta o plöja igenom ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ![]() |
||||||||
Vad är fördelen? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Vad är det för effekt man söker? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Dom stopp jag har sett är ej fjädrande. Nu skall du inte ta gift på detta men om det är fjädrande kommer stoppet att göra mindre arbete än om det hade varit stumt. Man borde kunna justera dämparen för att få samma effekt som med fjädrande stopp. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
och jag har dratt av dubbel 6mm stålwire.......det blir stora krafter!!! _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Räkna på vad wiren tål så är det en hel del om man använder bra kvalitet. Problemet är att sk. wirelås duger inte. Antingen brister wiren vid låset eller så glider dom upp. 3mm biltema kvalitet håller för 760kg som exempel. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Problemet är att få till en gynsam belastning av wiren. Då alternativet att få en specialgjor wire med exakt rätt längd inte var så lätt fick jag låta vajern löpa över en ögla så vajern fick en böjradie på ca 4mm, detta ger betydligt högre belastning på de yttre corderna. Därav den stora uppgången i dimensionm. Vajerlås har jag inte haft några problem med, då jag har låtit dessa verka på halva belastiningen genom att dra vajern i en o-slinga. Det blir dock rätt stora krafter. 0 dropp motsvarar en STATISK belastning på ca 1/4 del av bilens vikt, i mitt fall ca 250kg. Men den dynamiska belastningen när man t.ex. går över kurbs och hjulet själv fjädrar ut mot ett stummt ändläge ger betydligt högre dynamiska krafter. Dessutom är det rätt vikigt att ligga långt under brottgränsen för en vajer då hållfastheten snabbt börjar sjunka när en eller flera corder ger med sig. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Så man kan alltså klara sig med en wire melllan ex undre bärarm och ramen?
Hur får man öglor/fästen på den som håller då? ![]() |
||||||||
Jag har iofs bara haft drop stop bak med enda uppgiften att hålla mina fjädrar på plats (de-dion) Där har det varit 3mm wire i slinga. Där har det bara tagit emot när man har gått riktigt hårt på kurbs o dyl och inte visat något slitage på wirarna. Men frågan är om det blir hårdare belastning på dom om man sätter dom så löst eller om man sätter 0 droop.
Notera att jag nu har tagit bort dessa iom planerad uppsättning bak med 2,25 huvudfjäder och hjälpfjäder så då försvinner dom. När nya uppsättningen kommer fram så skall jag prova med drop stop fram. Hur utformning blir vet jag inte men man bör nog tänka på utväxlingen på bärarmen oxo. ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Det är o-drop som gör att det blir så höga belastningar. typ 300kg statiskt per hjul (60% vikt fram) och ovanpå det dynamiska krafter. När vajern sedan kröks över små radier blir den extra känslig.
På 944:an ser det ut så här. http://hovang.zapto.org/rdr/modules. Sedan har vi ett rejält skydd runt vajern så den inte skall fastna i bromsledningen ![]() ![]() ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Så för att hjälpa Ice:
Jag antar att det är Drop stop bak du avser? Hur kommer det sig att kardan tar i avgassystemet? Enda syftet mig vetterligen med dropstop bak är a. man har för korta fjädrar b. på en framhjulsdriven bil _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Då de ändrade ljudtryckskraven, orkade jag inte bygga om hela avgassystemet, utan kompletterade det befintliga med ytterligare en ljuddämpare. Det enda stället där ljuddämparen fick plats, var under baksätet något höger om kardanen. I ett senare läge bytte jag till mjukare bakfjädrar och det var då ta-i-problemen började. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2345 besök totalt |