Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad tror ni om dessa lågpris stolar/bälten
<<   1, 2
5542 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Re:

FredrikÅ skrev:
Cassius skrev:

Sant, men då kan man ju inte säga att den billiga är dålig heller vilket var vad jag ville komma åt

Jamen, du kan ju lika gärna välja att använda en säck med pressad hönsskit som stol - och hävda samma teori;
"Det finns inga tester som säger att det är dåligt, och det är billigt.."

Det är ingen i tråden som med säkerhet kan säga att de här kinastolarna är dåliga.

Men, eftersom FIA knappast kommer att testa dom - så blir det upp till en köpare att göra det.
Kanske då med en smäll som filmen i mitt första inlägg i tråden.. Någon frivillig?

Ja fast då jämför du ju äpplen och päron!

Som jag förstått det fungerar världen så att vill man ha en märkning får man bekosta den själv, så vill dom som producerar stolarna att dom ska vara FIA märkta lär dom få betala för det, en sån kostnad kanske inte är så billig vilket kommer göra att priset sticker iväg och vill man hålla nere priset snålar man på sånna detaljer!

Dock har jag precis samma aningar som du att den stolen kanske inte är den bästa. Finns det något som säger att den ens är godkänd i en gatbil? Jula har sålt stolar som inte är godkända i gatbilar vet jag för tusingen ca. Kan ju också vara nått att kolla upp

Regards, Johan Eriksson.
Citera
mr2-mannen
Stockholm
Här sen Sep 2006

Re:

Cassius skrev:

Som jag förstått det fungerar världen så att vill man ha en märkning får man bekosta den själv, så vill dom som producerar stolarna att dom ska vara FIA märkta lär dom få betala för det, en sån kostnad kanske inte är så billig vilket kommer göra att priset sticker iväg och vill man hålla nere priset snålar man på sånna detaljer!

Dock har jag precis samma aningar som du att den stolen kanske inte är den bästa. Finns det något som säger att den ens är godkänd i en gatbil? Jula har sålt stolar som inte är godkända i gatbilar vet jag för tusingen ca. Kan ju också vara nått att kolla upp

På julas stolar stod det väl något om att de endast fick monteras i LGF-fordon eller liknande, typ traktor

Jag ser inget fel i att det finns kinastolar, det finns områden är de passar utmärkt. Men på en banracingbil/rallybil/driftingbil eller liknande tycker jag personligen inte att de är ett förstahandsval.

Jag har för övrigt sålt 100+ "kinastolar" för några år sedan och ännu inte fått någon inrapporterad skada, men de kanske beror på att ingen varit med i någon allvarlig krock (?!).

Däremot så tillverkas de kinastolar som säljs billigt på den svenska marknaden inte i samma fabriker som Sparco och andra stora FIA-godkända tillverkars stolar. Jag har själv besökt 2st fabriker. De gör dock mer än gärna kopior, mer eller mindre bra sådana.

I Taiwan finns det dock stolstillverkare som tillverkar FIA-godkända stolar åt olika tillverkare, t.ex åt Border, Ksport Racing med flera.

Ps.
Ja, det är svindyrt (allting är givetvis relativt) att FIA-certifiera produkter samt att det inte är något man gör på en dag eller två.

Töreboda
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Vafan va ju knappt dyrare med sådana stolar som man vet är godkända. Ibland får man för sig saker. (såg "FIA" godkäna i huvudet och 10st tusingar brevid...

Tipps vart det finns billiga 4p bälten som är FIA.

Tackar som ödmukast till alla tipps och ideeer (och håller med. man VET inte om kina stolarna är sämre men de kan vara det tills de är testade)

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Glöm inte kontrollera styvheten i stommen, jag vart så besviken när jag hade köpt sånna billiga (ej FIA) stolar och de i princip vred sig när man satt o torrkörde i de thumbs down

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Dalhems, Din Rallyboutiqe, Trendab, Jan och Lisa Motorsport, Ebay, Demon Tweeks.

Just f****g google it

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007

Re:

TOTTeN skrev:
Vafan va ju knappt dyrare med sådana stolar som man vet är godkända. Ibland får man för sig saker. (såg "FIA" godkäna i huvudet och 10st tusingar brevid...

Tackar som ödmukast till alla tipps och ideeer (och håller med. man VET inte om kina stolarna är sämre men de kan vara det tills de är testade)

Rallyshop.se
FIA 6-p för 1300 thumbs up
Det är inte värt att snåla med ett 4-punkts

Töreboda
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Re:

MattiasH skrev:
TOTTeN skrev:

Rallyshop.se
FIA 6-p för 1300 thumbs up
Det är inte värt att snåla med ett 4-punkts

okej. Vad är skillnaden imellan röram och glasfiber . Rent materiellt förstår jag men vad bör man satsa på?

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Skruva banåkabil
Vad tror ni om dessa lågpris stolar/bälten
<<   1, 2
5542 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande