| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjädrar till coilover
|
1597 besök totalt |
|
Fjädrar till coilover
Hej behöver lite hjälp! Tror att mina fjädrar är för mjuka och har då tills nu kompenserat det med att thigta till justeringen på krängarna, med understyning som följd. Har fjädrar med 575 resp 475lbs och har blivit reckomenderad av "Pafdt" tillverkaren att montera 700-800 fram och 600 bak. Fjädrarna är 8" långa obelastade och 60 mm innerdiameter. bilen en Corvette C5 vikt 1350 och 51/49 i viktfördelning. Nån som har koll om det låter vettigt? Skall man ha "hjälpfjäder"? Bra leverantör? M.V.H Björn F
_________________ Björn Friberg Corvette C5 Banbil Corvette C6 Z06 Gatbil SL 55 AMG Gubbil |
||
|
Re: Fjädrar till coilover
Hej Björn, lite mer än standardstolarna som lämnats i garaget där, cabben väger väl runt 1450kg standard? Jag kör med LG's coilovers med Hypercoil's 700lbs fram och 600lbs bak samt krängarna (Pfadt) i mjukaste läget och jag tycker det funkar bra. Rekommendationen du fått från Pfadt är i samma härad som figurerar från LG, Doug Rippie och många av dem som kör på bana i staterna så jag tycker det låter vettigt, med vinge och/eller splitter så behöver du nog upp lite till. Angående hjälpfjädrar så har jag aldrig läst eller hört att nån använder sådana till Pfadt coilovers. |
||
|
coilovers
Tack för besinen senast! Vinge o splitter är på gång hur mycket tror du att det påverkar valet av hårdhet? och du har rätt, lättning har eskalerat! M.V.H Björn _________________ Björn Friberg Corvette C5 Banbil Corvette C6 Z06 Gatbil SL 55 AMG Gubbil |
||
|
Jag kan inte hjälpa dej med ett svar på hur mycket hårdare de behöver vara, vingtyp, storlek mm påverkar så du bör nog snacka med Pfadt för exakt svar.
En vinge bör väl ge åtminstone +100kg downforce, annars är det väl inte så mycket lönt, eller?
Jag blev iallafall tillfrågad om jag avsåg att köra med eller utan vinge och splitter. Jag tror jag har aerodynamiska data baserat på C5 i World Challenge utförande (inkl. vingar och splitter) från ett testlaboratorium nerladdat nånstans, skall se om jag hittar den när jag får tid.. Dessutom, men är lite osäker på detta, men vill minnas att jag läst nånstans att om man använder en vinge så bör man ha 2" utstick (kanske mer) på splitter för att behålla balans. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Fjädrar till coilover
|
1597 besök totalt |