|
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Trådstartare

17 Dec 2010 00:56
Framvagnsfunderingar (Mcpherson)
Har lite problem med att bilen vill på å dra när ja kör på ojämnt underlag så har funderat ett tag på å bygga om framvagnen. sen vill jag självklart förbättra greppet fram med
funderat lite på om de kan va bump steer ja har problem med för bilen är ganska mkt sänkt så styrstagen har inte org vinkel men kom sen på att när ja körde med ett par fälgar som har ET37 så va den nästan inte spårkänslig alls medans nu när ja va tvungen till å byta till ett par fälgar med ET27 så uppkom problemet. Scrubradien som blivit fel? även dragit på lite mer caster på bilen men de borde ju inte ha nå med saken att göra? om nu inte de ställde till det för styrstagen?
Så ja funderade på att fixa nå nya spindelleder som bygger lite utåt å sitter högre upp med så jag får bärarmen lite vinklad neråt. Kanske flytta int topplagringen lite med för då borde jag ju få ut srubradien lite? Samtidigt få bättre vinkel på bärarmen med =) Camber kan ja justera mellan nav och fjäderben så de blir inge problem.
Borde fixa lite mått på framvagnen men är ju inte så bara å mäta upp allt men kan försöka, borde va lite lättare då å se va som är fel.
Kom gärna med tips å idéer på va ja kan göra för att få bilen å inte va så nervös fram å få bättre grepp
|
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004

17 Dec 2010 11:29
Stumma bussningar under?
Fjäderbensstag?
Stum bussning till växellådan och upphängningen?
Sen angående däck och fälg, nöj dig med 205 55 16.
_________________ Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
|
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

17 Dec 2010 14:05
Man kan faktiskt ganska enkelt kolla ur det står till med bumpsteer:
Ta bort fjädern från fjäderbenet på ena sidan och håll sedan bilen på rätt rideheight med en domkraft. Fäst en lång brädbit eller liknande på hjulet och markera på hjulets vinkel på ett papper på golvet. Höj och sänk därefter karossen för att simulera roll eller in/utfjädring och kolla hur mycket hjulet ändrar vinkel. Därefter kan du behöva lägga brickor eller modifiera på annat sätt för att flytta styrväxeln till en position där bumpsteer försvinner.
Fast i ditt fall är jag inne på RZ's rekommendation att hålla dig till original dimension på fälgar och däck. På min 9000 bytte jag från 16" med fel ET (från en Peugeot) till Super Aero och det blev en helt annan bil - och då hade jag bara runt 320-330 hk jämfört med dina minst 100 hk till...
_________________ M a t s K l i n g l ö f
MGB GT 1967
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Hjälpmoderator

17 Dec 2010 15:02
_________________ Johan Sjölinder
|
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

17 Dec 2010 15:52
ökad caster borde ge mer bumpsteer eftersom styrarmen ändrar höjd i samma veva.. fast det kanske är en försumbar skillnad..
_________________ //Johan Karlsson
|
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Trådstartare

17 Dec 2010 16:19
Mkt svar här
Fjäderbensstag sitter fram på bilen också polybussningar överallt.
angående dimensionen på däck så måste jag tyvär ha 17" pågrund av mina frambromsar men et måttet på fälgarna är ju ändå inte så långt ifrån org, tror org har et33? å fälgarna ja har nu et27. fast kanske blir knas med när fälgarna är bredare? 7,5". Men borde ju inte behöva få ut scrub så mkt om de är de som är problemet?
Motor/ låda sitter inte helt stumt men kan inte röra sig mkt.
De roliga är att den är så gott som bara spårkänslig/nervös när ja kör i jämn fart, kan riktigt dra till ibland medans under fult gaspådrag så drar den inge alls i sidled, kanske ändå är bumpsteer? När ja gasar så framändan reser sig så blir vinklarna bättre? har långa fjädrar fram så känns som den reser sig ganska mkt faktist.
Va ju skitsmart sätt å kolla bumpsteer på  ska ja ta å göra så fort ja har tid, hur mkt bump steer är acceptabelt? inge alls?
Har ingen vidare koll på hjulvinklarna men kan skriva allt som är gjort på framvagnen.
Camber org: -0,65. Jag har magic camber bultar skruvade så dom är på hälfen så borde ju ge 1,5 grader till från org.
Caster org: 1,65. Har flyttat bak topplagringen 5mm å flyttat fram bärarmen 5mm så borde ju inte ställa till nå problem med att styrledsinfästningen i navet flyttar sig nå?
|
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

17 Dec 2010 16:50
låter som att du har ändrat både bumpsteer och ackermann med dessa mods  och säkert fler grejer som jag inte har nån koll på..
1,65° caster original?
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Hjälpmoderator

17 Dec 2010 17:19
Påverkan man får av Ackerman kan man ski... i genom sänking, mer caster mm. Det ligger inom felmarginalen.
Men bilen skulle nog bra av massor mer caster. Nu pratar jag 5-10grd caster
Ger.
En riktingstabil bil.
En mer trögstyr bil.
En ratt som vill återgå till neutralläge lätter.
Liter mer camberkomp.
|
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Trådstartare

17 Dec 2010 17:39
Re:
| fuling skrev: | Påverkan man får av Ackerman kan man ski... i genom sänking, mer caster mm. Det ligger inom felmarginalen.
Men bilen skulle nog bra av massor mer caster. Nu pratar jag 5-10grd caster
Ger.
En riktingstabil bil.
En mer trögstyr bil.
En ratt som vill återgå till neutralläge lätter.
Liter mer camberkomp. |
Ja frågan är ju bara hur man ska fixa så mkt mer caster? vet inte hur många grader caster min förändringar har gjort, kanske har runt 3° nu?
om man flyttar topplagringen nå mkt mer bakåt så borde ju styrstagets vinkel bli skit? nästan ingen vinkel alls mellan styrväxel å styrstag nu så skulle ju luta bakåt då iställe. bäst skulle väl va att flytta fram nedre infästningen? på bmw brukar man väl flytta ut bakre infästningen till bärarmen så den vinklas lite framåt?
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Hjälpmoderator

18 Dec 2010 10:17
Guppstyringen kan man justera på 2sätt.
Antingen höja/sänka kuggstången eller höja/sänka yttre stryleden.
Ca hur långt är det från kulleden, yttre nedre på bäramen till topplagringen?
|
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Trådstartare

20 Dec 2010 23:04
Re:
| fuling skrev: | Guppstyringen kan man justera på 2sätt.
Antingen höja/sänka kuggstången eller höja/sänka yttre stryleden.
Ca hur långt är det från kulleden, yttre nedre på bäramen till topplagringen? |
Borde ju va enklast å höja kuggstången
Bilen står lite dåligt till nu men va till den idag å försökte mäta på ett ungefär hur långt de är mellan topplagring och leden på spindelleden. fick de till 65cm. med bilen ståendes på backen såklart
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Hjälpmoderator

20 Dec 2010 23:20
ca ca ca varje 10mm du flyttar topplaringen bakåt ökas castern med ca ca ca 0,9grd.
Hmm eller flyttar nedre kulbulten framåt.
Min fornlämning leker kåt ål över vägen med gatdäck men med R-däck så är det i prinsip obefintligt.
Så ja, däcken spelar in. Fabrikat, profil, typ av däck mm är en stor faktor.
|
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Trådstartare

21 Dec 2010 22:49
Re:
| fuling skrev: | ca ca ca varje 10mm du flyttar topplaringen bakåt ökas castern med ca ca ca 0,9grd.
Hmm eller flyttar nedre kulbulten framåt.
Min fornlämning leker kåt ål över vägen med gatdäck men med R-däck så är det i prinsip obefintligt.
Så ja, däcken spelar in. Fabrikat, profil, typ av däck mm är en stor faktor. |
Tack så mkt för att du orkade räkna ut de åt mig mattekunskaperna är inte vad dom var i skolan
Men synd att en cm förflyttning ger så lite, måste ju bygga om endel om man ska börja flytta nå mkt mer.
Jo visst har de säkert stor betydelse också vad man har för däck på bilen. Måste köpa nya däck till den med så får se vad de blir =)
|
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004

21 Dec 2010 23:07
Du skall nog fundera stenhårt på ET och fälgar/däck.
På en original 9000 Aero 94-97 har den ET27.
_________________ Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
|
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Trådstartare

30 Dec 2010 15:51
Som ja skrev tidigare så är ja ganska säker på att fälgarna som sitter på nu har ET27 men dom är ju 7,5" så vet inte om de också spelar in? ET mäts ju i mm så borde ju bli annat avstånd från centrum av fälgen i % om man har bredare fälg
Har inte kollat bumpsteer än, tänkte göra se samtidigt som ja ska byta fjädrar så ja inte båste skruva massa i onödan.
Har iaf funderat lite till på de där mer spindelleden idag på jobbet så tog å ritade en liten skiss på hur ja tänkte. har inge mått men man ser ju på ett ungefär va som ja tänkt.
Tänke om man skär till en sån där plåt så flyttas ju spindelleden fram lite så man ökar på castern lite som nog behövs. Sen kommer den ju ut lite, kanske runt 10mm? borde ju göra scrubradien lite bättre iaf, finns de nå nackdelar med å flytta ut den? Plåten där tänkte ja skulle vara i 10mm gods för som de är nu så pekar bärarmen lite uppåt så är bra å få ner den lite med så ja inte tappar lika mkt camber när ja svänger.
om de ser helt tokigt ut så säg till  men kan kanske va värt å testa för å se om blir nä bättre körkänsla/väghållning. är ju inge stärre jobb å fixa =) Men funderar på hur stadigt de skulle bli om man gör sådär? ingen risk att de vill vika sig eller nå? sitter ju med 3st m6 så om dom orkar hålla den på plast så borde väl en 10mm plåt också göra de.
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Hjälpmoderator

30 Dec 2010 18:31
Hmm min ryggrad säger att 3st M6 känns klent. 3 st M8 borde funka.
En hmm till, jag TROR jag förstår vad du vill göra. Kan du fota hur det ser ut std?
Sen ha koll på drevaxlarna så de ser ut att gå just.
ET:
Sök på nätet så ser du hur ET hänger i hopp med fjälbrädden.
|
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Trådstartare

30 Dec 2010 22:58
Jo visst känns 3st m6 klent men sitter ju de org så  Fast kanske blir mer påfrestningar på dom när man måst stoppa längre skruvar å flyttar ut den? Man vill ju verkligen inte att en sån där sak ska ge med sig.
Såhär ser bärarmen ut å spindelleden sitter som sagt i dom 3 hålen där uppe, förstår du hur ja tänker nu?
Blir ju lätt att inre drivknuten vill på att hoppa ur på 9000 så tänkte stoppa shims mellan yttre drivknut å navet så ja får in allt lite.
Ska kolla upp de där med ET
|
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

31 Dec 2010 20:04
Re:
| _aero skrev: | | borde ju göra scrubradien lite bättre iaf |
mer lutning på fjäderbenet ändrar väl inte scrubben eftersom hjulet följer med i samma lutning..
annan ET eller större KPI borde väl krävas om jag inte tänker helt galet
|
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Trådstartare

01 Jan 2011 17:12
Re:
| ^MeTaNOLiC^ skrev: | | _aero skrev: | | borde ju göra scrubradien lite bättre iaf |
mer lutning på fjäderbenet ändrar väl inte scrubben eftersom hjulet följer med i samma lutning..
annan ET eller större KPI borde väl krävas om jag inte tänker helt galet  |
Fjäderbenet å navet är bultade i varandra så om ja flyttar ut hjulet lite men behåller samma camber så borde de göra lite skillnad på scrubben om ja inte tänker helt fel
|
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
|
JonTe
Mariestad
Här sen Sep 2003

03 Jan 2011 12:37
Re:
| _aero skrev: | Jo visst känns 3st m6 klent men sitter ju de org så  |
Nej...det är M8 monterat original.
Får hjulet plats i hjulhuset om man flyttar fram det såpass? Med mina 18" tar det i redan nu....
|
|