| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Chassiuppgraderingar till SAAB 9000, vad blir nästa steg?
|
7806 besök totalt |
|
Re: Chassiuppgraderingar till SAAB 9000, vad blir nästa steg
Hmm....är inte med på det där med bussningen.... För att få mer caster på en 9000 måste ju bärarmen framåt eller den övre fjäderbensinfästningen bakåt? Instyrningen med mer caster är för att det svänger mer? Hur mycket mer tungstyrt blir det? mvh Jonas |
||||
|
Tänk bilen uppifrån och att du flyttar bakre infästningen utåt - vridningen blir vid lagerstöden (som kan behöva schimsas) och hjulet flyttas framåt. Tungstyrdheten är nog knappt mätbar...
Hur stor är motsvarande sidoförflyttning på BMW E30 - 15 mm? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
|
Re: Chassiuppgraderingar till SAAB 9000, vad blir nästa steg
Jag har ingen bra bild på mina egna och jag lånar helt fräckt en bild som dök upp på google när jag sökte, den är lite mer excentrisk också jämfört med min:
Hela bärarmen vrider sig kring kulleden så spindelleden kommer längre fram, jag har ingen aning om biverkningar på 9000 men det är vanligt att man byter den på e30 (och e36?). Jag kör utan servo och har inte märkt av att den blivit mer tungstyrd, det känns mer rätt bara. Helt säkert är att den svänger in bättre och understyr mindre. Jag upplever att även greppet är bättre över lag vid hård kurvtagning. Teorin kring det hela har jag dålig koll på men jag kan tänka mig att det hjälper till att cambervinkeln påverkas mer när man svänger när castervinkeln lutar mer framåt eller hur man bäst förklarar.
_________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
|
Tack Niklas o Mats för förklaringar och bilder, tål att tänkas på och jag ser det inte som en omöjlighet att få till även om det inte är lika enkelt som på BMW:n då det inte är en led som främre bärarmsbussning utan en vanlig bussning med "pinne" igenom.
Men som sagt....det borde gå att shimsa t.ex genom att skära ut en tårtbitsliknade bricka och lägga på baksidan. Fjädrarna då....kollade de nu i kväll. Någom med rätt mattekunskaper och med formeln får hemskt gärna räkna.....
Fram: Biltema art.nr:67-317 Lindningsvarv org: 6 nu ca 3,5 aktiva varv Längd: 350mm nu ca 196 Ytterdiameter: 140mm Tråddiameter:17mm Fjäderkonstant: 73,7N/mm Bak: Biltema art.nr: 67-307 Lindningsvarv org: 7 nu ca 5 aktiva varv Längd: 300mm nu ca 250 Ytterdiameter: 120mm Tråddiameter:16mm Fjäderkonstant: 82,0N/mm mvh Jonas |
||||
|
Jag som också skruvar 9000 och tänkte ändra på lite hjulvinklar passar på att fråga lite:
Jag har ju ökat på cambern bak, tyckte det var lättast att börja där.. Fram: Jag hade tänkt att flytta bak fjäderbenets övre fäste för att öka den fjuttiga castern på 1,65° till lite mera. -Vidare tänkte jag flytta benet utåt i överkant och justera tillbaks nere vid fästen för fjäderbenet i spindelhuset för att minska på "spindeltapplutningen" som idag ligger på 11,3°. Allt för att vinna ökad camberkompensation vid kurvtagning. Några kommentarer? Risker? Bilen har liknande dämpar/fjäderuppsättning som Jon Te och dessutom 1" krängningsfjädrar fram & bak. + lite plastbussningar överallt. Tycker att bilen reagerar illkvickt på ratten idag men om jag pressar den så hasar den över framhjulen, de styr som kundvagnshjuls, typ helt raka som original svensson vinklar medger... =( Är det bara att borra nya hål och svetsa igen framför där fjäderbensfästet satt innan? M.V.H. _________________ Andreas Plars |
||||
|
Inga tips till mig och JonTe?
Med originalvilnklar fram på 1,65° caster, -0,65° camber, 1mm toe in, 11,3° spindellutning. Bak original i princip rak camber och 2,5mm toe in. Att öka caster kommer jag att göra men mera? Är det läge att på ngt sätt ge sig på spindellutningen? Vet inte om det går att göra så mycket åt den iof.. M.V.H. _________________ Andreas Plars |
||||
|
Jag har inte ändrat mig sedan det jag skrev på STCS...
Är det bara en känsla av att den behöver med camber eller har du bildbevis på att camber blir för liten vid hård kurvtagning typ konbana? Vad kör du med för däck och lufttryck? Diffbroms eller vanlig öppen diff? /Mats 2720
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
|
Kan också tillägga att grövre krängare bak gör grym skillnad, bakändan känns hur styv å fin som helst å hänger alltid med. ända problemet är väl att de kan gå ganska brett när de är blött ute.
Jag var också lite för snål för att beställa 1" krängare så stoppade dubbla bak iställe, kostade nästan ingenting
Sen för att kunna justera camber å toe på bakaxeln så har ja tänkt kapa av den en bil in från ändarna å svetsa 2 plåtar med 4 hål i på varje sida å bulta ihop axeln igen så ja kan shimsa den.
|
||||
|
Re:
He he.. det är ju stendött i de tråden =) Det verkar som att det inte är så många som ger sig på vinklarna på Saabarna. Bra input från dig där ändå! Jag har mer övergett att flytta ut benen nu och kommer bara att flytta de bakåt och kommer nog att koncentrera mig på mera Caster och statisk camber. Kör med Qiufe- diff. Det upplevs som att den kränger sig över hjulen vid hårdare kurvtagning. Mer en känsla alltså. När man pressar bilen i kurvor så känns det inte bra efter ett visst läge, det bara kasar känns det som och däcken sliter extremt mycket på utsidan =) Däcken har varit olika men senast Pilot Sport PS2 225/45 17. Jag är väl ingen extrem banåkare men vill ändå ha det så bra det går inom rimliga gränser. Jag menar, jag har ju en svets, stort intresse och tid ibland så varför inte he he. _aero --> Bra tips! Men jag har 1" krängningshämmare på min =) M.V.H. _________________ Andreas Plars |
||||
|
Här har jag inte kikat på ett tag ser jag....
För min del har det ändrat sig något, köpte en uppsättning Intrax coilovers: http://www.garaget.org/?car=1744& ...med ställbara topplagringar så jag kommer att försöka justera till så mycket caster som möjligt via dessa för att se om det blir någon skillnad. Man får kanske ändra ganska mycket där uppe för att det "skall ge nått" men benen är såpassa smala att man kan välja att montera lagringen ganska långt bak redan från början. >>Plars....jag upplever samma sak som du, det går bra till en viss gräns sedan sätter sig bilen över framhjulet och det kasar. Jag hade problem med enormt ytterkantsslitage på mina r-däck under 1:a delen av sesongen (-2° camber) men filade hålen på fjäderbeben och klacken på spindeln och kör nu -3 grader. Nu verkar det slita ganska jämt. Nackdelen blir istället att man har extremt dåligt grepp på innerhjulet p.g.a den lilla anläggningsytan som blir, Quafie-diffen orkar inte riktigt fördela över till ytterhjulet..... Syns ganska tydligt på denna bild: http://www.garaget.org/?car=1744& Vad gör man åt det? >>Mats....nu kommer det igen va
mvh Jonas |
||||
|
Kul med lite liv i tråden JonTe =)
Undrar om det inte beror på lite för mycket statisk camber? Med mera caster och mindre camber så borde du få en bättre vinkel på innerhjulet. Eller tänker jag fel nu? Bra beskrivande bil! =) Min första tanke med min bil ju just att maximera caster och camberkompensation så pass att vägkontakten vid kurvtagning maximeras. Har bara inte tagit tag med tigersågen ännu
Köpte mig och og900 och börja pila med till lusten faller på. Vad tänkte du testa för vinklar med dina nya fin ben då? M.V.H. _________________ Andreas Plars |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Chassiuppgraderingar till SAAB 9000, vad blir nästa steg?
|
7806 besök totalt |