Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 E34 - Time Attack
2 besök senaste veckan (413016 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 29, 30, 31  Nästa>>
   
Kallentoft
Linköping



Här sen Apr 2009
Inlägg: 553


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Dec 2010 11:16     Citera

Satt igår kväll med en kopp kaffe och mätte igenom det nybyggda elsystemet som nästan är färdigt nu. Skönt att ta det lite lugnt innan drar igång. Allt utgår från denna panel och kablar bak och fram i bilen sitter med multikontakter ej på bild). All kommunikation med motorn sker via multikontakten, där signaler dill den kommande dashen kommer ut. Är byggt för att lätt kunna koppla in separat sprut;)

God Jul och Gott nytt år!







Mvh// David Kallentoft


_________________
David Greiff Kallentoft
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Rsjerry
Hedekas



Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Dec 2010 20:49     Citera

Snyggt thumbs up


_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Stingray
Stockholm



Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Dec 2010 22:21     Citera

har missat detta bygge helt.. men är grymt avundsjuk på vilket jäkla bygge du lyckats med..

helt klart 5 av 5 thumbs up


_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
cocoanton
Kista, Stockholm



Här sen Mar 2004
Inlägg: 281



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Dec 2010 23:11     Citera

Fantastiskt snyggt arbete!!! Gillar verkligen catchtanken och el-boxen! Bland annat! Hoppas bilen får smaka bana nästa sommar!


_________________
Anton Kindblad
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Patrik Skoog




Här sen Apr 2005
Inlägg: 5147



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Dec 2010 10:31     Citera

Stiligt & genomtänkt thumbs up


_________________
Patrik Skoog
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
edet
Linköping



Här sen Feb 2009
Inlägg: 15



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Dec 2010 12:21     Citera

Ser bra ut det där! om allt går vägen så kanske bilen är uppstartad innan snön är borta?


_________________
Olle Edlund
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ToTTeN
Töreboda



Här sen Maj 2010
Inlägg: 541



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Dec 2010 12:49     Citera

Riktigt fint bygge! Grymt!. Kommer ihåg att du skrev att du är ljudteckniker. Syns på kontakterna


_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Kallentoft
Linköping



Här sen Apr 2009
Inlägg: 553


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Dec 2010 13:27     Citera

Tack så mycket för uppmuntrande kommentarer, känns alltid kul Ja det är XLR kontakter från branschen, Ljustekniker och studerande maskiningenjör. Hoppas på en tidig premiär till denna säsong.

Kan bjuda på en dålig bild på 4:e versionen av rattstång. Det är en e34 orginalstång med svarvad ände för att kunna ta bort tändningslåset. Det sitter orginal en svarvad kona där. Är riktigt nöjd med denna version då den är tok stabil och reservdelar (lager) går att köpa hos bmw



Mvh// David Kallentoft


_________________
David Greiff Kallentoft
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kallentoft
Linköping



Här sen Apr 2009
Inlägg: 553


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Dec 2010 10:10     Citera

Hej,

Då har man haft ett till nattpass i garaget. Båda bärarmarna bak är nu svetsade, lackade och färdigtmonterade. Dock väntar jag på kontramuttrar. Montorn är även den ihopsatt med lite nya packningar och är nu färdig för att lyftas i.

Bakvagnen är nu nästan helt färdig, skall svarva lite delrinbussningar till krängare och k-stag. Elsystemet är även det istort sätt färdigt, men kommer behöva löda på de sista kontaktdonen när allt sitter i bilen, för att få bra lägnder på allt.









Har ett litet problem någon kanske har en lösning på. Fästa krängningshammaren på ett bra sätt, helst utan att svetsa i fjäderbenen (alltså att fästa ett öra där det sitter orginal). Det är ju separata infestningspunkter på denna framvagn orginal och detta medför att en infästningen blir svår i någon utav bärarmarna, men det är där jag vill ha den.

Här är en beskrivande bild:

Där den ljusblå rutan är kommer det att sitta en distans så bärarmarna ligger i horisondelt läge då motorn sitter i och vid rätt ride-hight.



mvh// David Kallentoft


_________________
David Greiff Kallentoft
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Colin
Karlstad



Här sen Jan 2003
Inlägg: 891



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Dec 2010 19:09     Citera

Gött att det rullar på, skulle man då kunna få hyra svetsjiggarna nu?


_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad

Alpina b7 TURBO -84
BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW M5 -86
BMW 323ti Compact
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Kallentoft
Linköping



Här sen Apr 2009
Inlägg: 553


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jan 2011 22:37     Citera

Två heldagar och bilen är så när som på klar för att teststartas. Lite el koppla kvar, vätskor, behållare och pressning utav slangar till bränslesystemet.

Hoppas på Mantorp i april










_________________
David Greiff Kallentoft
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikel
Uddevalla



Här sen Aug 2005
Inlägg: 12325



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jan 2011 02:16     Citera

Har sträckläst din tråd igen =)

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up av 5 tummar upp.


_________________
Niklas H S
ZX6R BTG 8.47.3
www.Voxtonus.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Kallentoft
Linköping



Här sen Apr 2009
Inlägg: 553


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2011 18:51     Citera

Tack Nicklas!

Till dig Colin ang svetsjiggen så är det nermonterad. Vad synd för jag var i Karlstad under mellandagarna på jobb. Har kvar "jiggbordet" så om du är sugen på att bygga om dina armar kan jag svetsa ihop en lika dan åt dig. Har alla mått och hjulvinklar för bakvagnen anntecknat.

Tog lite bättre bilder idag på helgens jobb:

Dragning utav bränsleledningar, kabelpiska till bränslepumpar, hastighetssignal och baklycktor




"plus" stationen i huvudenheten





Hoppas kunna ha råd att köpa en utvexling till rattstången 1:2. Mycket somstår på listan.





Låg blev den iallafall exakt 75mm till tråget och framvagnsbalken. Detta blir alltså min Ridehigt jag går utefter. Kommer att bli en splitter fram som går under hela motorrumet.

Har även mätt upp hur mycket Camber jag kan ställa fram och hitills och max är -2,8 vilket kommer bli betydligt mer med distanserna och den sista justeringen för framvagnen. Vill ha möjlighet att kunna labba lite med cambervinkeln fram så att kunna få från 0 - -4 är ett mål.

Ska jag sträva efter helt raka bärarmar fram eller lite neråtriktade??




_________________
David Greiff Kallentoft
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Borbos
Löddeköpinge



Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2011 21:23     Citera

Stenhårt bygge !!

Kul med plusstationen med jordplintar (automationstekniker )

Skall följas !


_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Patrik Skoog




Här sen Apr 2005
Inlägg: 5147



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2011 22:26     Re: Citera

Kallentoft skrev:
Ska jag sträva efter helt raka bärarmar fram eller lite neråtriktade??


Det många geometripunkter som spelar roll för att kunna ge ett exakt svar och med "raka" antar jag att du menar paralella med marken?

Utan att bli teoretisk och för att gå mer på praktisk erfarenhet så hade jag strävat efter att ha dem parallella med marken som utgångsläge. Kräver rideheight och/eller framtida cornerweighten att bärararmarna till och med pekar svagt uppåt så kör på det. På en racebil så är det betydligt kortare fjädringsväg än en standardbil så geometrin ändras inte lika mycket, därav kan du labba lite utan att det spelar någon större roll. När du sen får ut den på bana, hittar rätt i springrates och toe/camber så kan du sedan labba lite med bärarmarnas positioner. Men som sagt, jag sätter en kall öl på att utgå från paralellt med marken.


_________________
Patrik Skoog
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4319



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jan 2011 23:32     Citera

jag hade nog me satsat på helt paralella med marken, utgår ifrån att du har max några cm i fjädringsväg så blir det antagligen en vettig utgångspunkt utifrån dem kriterier jag själv har med mitt bygge


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kallentoft
Linköping



Här sen Apr 2009
Inlägg: 553


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Jan 2011 11:09     Citera

Tack för svaren thumbs up

Jag menade såklart paralella. Har ritat upp geometrin och måttat en hel del men det är ju alltid svårt utan "verkliga" erfarenheter att bestäma hur utgångsläget skall vara. Räkna kan jag men det är så mycket mer detta än bara siffror. Så grymt mycket parametrar att hålla reda på, erfarenheten är så viktigt och det är därför jag frågar.

Sattsar på paralella stag när allt är i bilen (med förare). Skall bli väldigt intressant att få göra en corenweight innan sommaren.

om jag inte minns rätt så väger M5 E34 ca 1600kg med en förare. Vågar man gissa på 1250kg


_________________
David Greiff Kallentoft
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
^MeTaNoLiC^
Vänersborg



Här sen Maj 2003
Inlägg: 476



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Jan 2011 11:17     Citera

oj då, min original 540 E34 väger 1900kg med 1 passagerare och fullt med verktyg i bagaget.. 1840 enligt papprena..

själv hade jag satsat på lätt neråtlutade bärarmar för att få camberkompensation vid krängning.. men har du inte tänkt att kränga spelar det ju ingen roll

coolt bygge annars.. roligt att någon bygger på en riktig BMW och istället för på alla dessa småbilar (E30)..
när det gäller BMW är allt under 8 cylindrar snik


_________________
//Johan Karlsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Erik.Palmgren
Linköping



Här sen Jul 2009
Inlägg: 31



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Jan 2011 11:35     Citera

Hej David Ser bra ut thumbs up snygga bilder. Det är ju fint att bilen är på backen, bara vänta på att snön ska försvinna då hehe. Så det blir lite åka av. //Erik


_________________
Erik Palmgren // full gas, komma runt.
Nissan 200sx s14a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kallentoft
Linköping



Här sen Apr 2009
Inlägg: 553


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Jan 2011 11:22     Citera

Hej,

Blev en tidsödande brandvägg gjord i helgen. Gjorde mallar till varje sida vilket tog lite längre tid än väntat. Är tillverkad i 1,5mm alu med svetsade infestningsöron. Sedan tejpades alla skarvar med Alutejp.





_________________
David Greiff Kallentoft
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kallentoft
Linköping



Här sen Apr 2009
Inlägg: 553


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jan 2011 12:32     Citera

Efter mycket mätande och trixande är nu krängaren fram färdig, kommer lite dåliga mobilbilder nu men tänkte ta lite kort senare ikväll. Skall dock upp till Sellholm när tid finns och göra nya fästen till droplinks.





_________________
David Greiff Kallentoft
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 E34 - Time Attack
2 besök senaste veckan (413016 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 29, 30, 31  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.142 sec)
Webbrowser render:
sec