Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför så lite Porsche Boxster/Cayman här?
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (19740 totalt)
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Så många svår på så kort tid



AHHH, en chey




Välkommen

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
jenny
Malmö
Här sen Apr 2008
Inlägg: 10


Trådstartare
Hej hej igen,
tack för alla svar. Mycket uppskattat Nu brister min kompetens lite här, men vilken klass är Modsport och när kan man se detta? Sportsvagns Meeting på Knutstorp tex?

PCS verkar ju mycket intressant, tycker jag får kanske träffa Alex (Mopack) någon gång på en PCS träff och diskutera dessa bilar samt även instruktörerna

Vad rekomenderar ni att man ska göra när man väl löpt sig en Boxster S? Ska man installera 4 punkts bälten tex? Ska man byta bromsbelägg? Något ni rekomenderar? Bromsvätska kanske?

Nikel - Könet ska inte bestämma hur många som svara på ett inlägg I nuvarande läge är jag kanske inte en fena på att köra än, men min ambition är att köra jämt med medel PCS förare i framtiden

Tack på er alla för svaren
mvh
Jenny

_________________
Jenny Karlsson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Bromsbelägg, bromsvätska och slangar sen är den saken klar

En hjulinställning med lite tuffare vinklar med R däck

En kontroll så du har Baffeln

Stolar och bälten och ratt kommer lite senare tycker jag

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688



Re:

jenny skrev:
Hej hej igen,
tack för alla svar. Mycket uppskattat Nu brister min kompetens lite här, men vilken klass är Modsport och när kan man se detta? Sportsvagns Meeting på Knutstorp tex?

PCS verkar ju mycket intressant, tycker jag får kanske träffa Alex (Mopack) någon gång på en PCS träff och diskutera dessa bilar samt även instruktörerna

Vad rekomenderar ni att man ska göra när man väl löpt sig en Boxster S? Ska man installera 4 punkts bälten tex? Ska man byta bromsbelägg? Något ni rekomenderar? Bromsvätska kanske?

Nikel - Könet ska inte bestämma hur många som svara på ett inlägg I nuvarande läge är jag kanske inte en fena på att köra än, men min ambition är att köra jämt med medel PCS förare i framtiden

Tack på er alla för svaren
mvh
Jenny


Har du inte kört något på bana ännu så bara kom med bilen som den är och testa hur den funkar. Se bara till att du har bra belägg och färsk bromsvätska, samt olja påfylld till maxnivå.

Håll koll på när anmälan öppnar och skicka in anmälan direkt, det brukar bli fullt extremt fort.

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

jenny skrev:
Hej hej igen,
tack för alla svar. Mycket uppskattat Nu brister min kompetens lite här, men vilken klass är Modsport och när kan man se detta? Sportsvagns Meeting på Knutstorp tex?
Jupp.
Tex 2010, Tollis boxster är ju knappt moddad alls

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431



Köra P boxster s bana och cayman

Hej

Det går alldeles utmärkt att köra cayman s samt boxster s på bana, har tävlat med båda två.

Boxster s var en 00 på 11 000 mil som byddgdes om till Racebil och kördes 2 säsonger i PCSR av mig och har efter det gått ytterligare 2 säsonger till efter det med annan chafför. Jag byte till x 50 tråget hade 265/35-18 Michelin cup runt om, gt3 cup bärarmar, raceheaders mm. Hade inga problem med bilen under tiden.
Jag hade inga problem med oil starvation, men se till att alltid ha fullt med olja i motorn, för att säkerhetsställa ytterligare kan du köpa ett oil extention kit ifrån www.motordrive.com



Cayman s var en USA bil på 1700 mil som du har byggtråden här på
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52382&highlight=cayman, numera såld.



Bilarna är välbalanserade och trevliga att köra, rekomenderar absolut ett köp

_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Här är bilarna som kommer köra i Modsport 2011.
Jan Tolli


Christer Andero


_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Re:

Niklas Falk skrev:
jenny skrev:
Hej hej igen,
tack för alla svar. Mycket uppskattat Nu brister min kompetens lite här, men vilken klass är Modsport och när kan man se detta? Sportsvagns Meeting på Knutstorp tex?
Jupp.
Tex 2010, Tollis boxster är ju knappt moddad alls


Allt är rellativt men du bör nog inte kalla den bilen orginal...eller ens närma orginal med utbytt hjulupphängning motor osv osv.

Jenny, kunskap och hjälp till din ev porsche hittar du bäst i hbg på gt motorsport i stället för att resa land och rike runt.
Dom 2 herrarna har nog glömt bort lika mkt om porsche som rejsa expertisen har lärt sig!

_________________
Pelle Persson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Pelle Persson skrev:
...Dom 2 herrarna har nog glömt bort lika mkt om porsche som rejsa expertisen har lärt sig!


Brukar du sk..a i farstun?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Pelle Persson skrev:
Niklas Falk skrev:
... Tollis boxster är ju knappt moddad alls
Allt är rellativt men du bör nog inte kalla den bilen orginal...eller ens närma orginal med utbytt hjulupphängning motor osv osv.
Läser du lite noggrannare så ser du inte ordet "original" i min text
Möjligen kunde jag använt en annan smiley, men Tollis Boxter är smiley nog.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Jag vet inte hur mycket Christer Andero har moddat sin bil nu men den gick i Roadsport så sent som i år.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Re:

ice skrev:
Pelle Persson skrev:
...Dom 2 herrarna har nog glömt bort lika mkt om porsche som rejsa expertisen har lärt sig!


Brukar du sk..a i farstun?

Tja om du har lite koll så förstår du vad jag menar!

_________________
Pelle Persson
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Re:

Niklas Falk skrev:
Pelle Persson skrev:
Niklas Falk skrev:
... Tollis boxster är ju knappt moddad alls
Allt är rellativt men du bör nog inte kalla den bilen orginal...eller ens närma orginal med utbytt hjulupphängning motor osv osv.
Läser du lite noggrannare så ser du inte ordet "original" i min text
Möjligen kunde jag använt en annan smiley, men Tollis Boxter är smiley nog.

Är bäst att avsluta en text om man ska vara ironisk..men det känner du säkert till sedan tidigare.
Även om du inte ordagrant skrev orginal så kunde din text tolkas så..
och Jaans bil är allt annat än en orginal boxster och visst är det än stor

_________________
Pelle Persson
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005
Inlägg: 258



Tack för alla svar, mycket spännande läsning. En fråga, ni som kör med Boxster S/Cayman S, vad kör ni för tider på Ring Knutstorp?
mvh / Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Ett inlägg i debatten .
http://www.youtube.com/watch?v=kRgirQ4olcw&feature=fvsr

Älskar dekoren på bilarna!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Fredrik C skrev:
Ett inlägg i debatten .
http://www.youtube.com/watch?v=kRgirQ4olcw&feature=fvsr
Vill man få lite moddningsinfo så är ju inte en helplomberad arrive'n-drive-serie bästa källan (men dekorerna är snygga).
www.caymanspec.com ger ju lite hintar i sitt reglmente
Citat:
6.8.2 Any reliability oriented modification to the to the engine is allowed including machining of the OEM crank to improve oiling, installation of high strength connecting rods, installation of an oil sump extension, and modification to the oil de-aeration system
6.8.3 Installation of an Accusump system and control valve is permitted
6.8.4 Installation of the improved "motorsports" twin chamber Vapor oil Separator (VOS) is allowed (PN 996 107 926 00 or supersede)
6.8.5 Installation of external oil cooler is permitted
Eller www.boxsterspec.com
Citat:
8. Engine - General
All engines and their mechanical and electrical components must remain stock
(OEM) in specifications and tolerances except for:
* IMS Bearing Upgrade allowed. Part No. TBD
.......
8.3 oil
8.3.1 The factory oil cooling system must remain stock, except for the following
allowed modifications:
* External oil cooler
* Upgrade to a Boxster S oil cooler
* Deep Sump oil Pans Allowed

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005
Inlägg: 258



Hej och tack Niklas för länkarna, det fanns intressant information där om CaymanSpec Då får vi bara hoppas på att det blir en CaymanSpec/BoxsterSpec klass här i Sverige med
mvh / Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431



Ang varvtider Knutstorp

Boxster S i klass 8b i Porsche sports cup(PCSR) 1.07,8 2007
Cayman S i klass 8c i Porsche Sports Cup(PCSR) 1.06,8 2009

_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005
Inlägg: 258



Re:

JOHNNY RUBBER skrev:
Ang varvtider Knutstorp

Boxster S i klass 8b i Porsche sports cup(PCSR) 1.07,8 2007
Cayman S i klass 8c i Porsche Sports Cup(PCSR) 1.06,8 2009


Hej,
Tack så mycket för infon BTW, redigt förstaklassig Cayman du byggde thumbs up
mvh / Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431



Tackar och bockar

_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



Personligen skulle jag inte köra en våtsumps Porsche (Boxster, Caymen, 996, 997) på bana med r-däck utan en extension/acc-sump eller vad det kallas (extern oljereserv som trycker in olja i motorn när pumpen suger luft). Bafflar i sumpen räcker inte. Porsches motorgaranti gäller inte om man kör dessa bilar på bana med r-däck, även med bafflar, det säger en del liksom de citterade reglementena ovan...

Men om man är nybörjare är Porsche klubbens banmöten riktigt bra och men klarar sig bra på gatdäck om man inte jagar varvtider, vilket man inte gör på PCS banmöten, tidtagning är förbjudet där. Det finns också gatdäck som håller bra för bankörning men med mindre grepp än ett riktigt r-däck.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Allmänt banåkaforum
Varför så lite Porsche Boxster/Cayman här?
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (19740 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande