Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
hur se om huvudcylinder är kass?
1403 besök totalt
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare

hur vet jag om en huvudcylinder (till bromsarna) är kass? Det stämmer bra in på mina symptom, men hur verifierar man det?

Kristoffersson Engineering
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det brukar vara tätningarna som är kass, eller korrosion/skador i cylinderns borrning. Svårt att se om man inte tar isär den alltså.

/Gustaf

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
har ju tagit isär den men är ändå lite osäker. har något som ser ut som en repa men inte känns där huvudcylinderns lilla diameter börjar. sen något som ser ut som nötningsmärken längre in. typ. Cylinderloppet är mörkgrått med undantag för några områden som ser mer polerade ut. Man önskar ju att man hade kunnat fotografera det...

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nya tätningar kan hjälpa, en honing kan hjälpa men man får väga det jobbet mot kostnaden att köpa en renoverad cylinder som mer garanterat funkar. Ofta är det mest prisvärt att köpa en komplett utbytescylinder om den inte är väldigt exotisk.

/Gustaf

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

hller med gustaf, har testat renoverat ett par ggr på bruksbilar, på 3 av 4 försök har läckaget kommit tillbaka ganska snart eller bara blivit bättre, i den 4de blev det ingen skillnad alls... (möjligt att cylindern blir lite för oval när man honar bort en lite djupare repa??)

satsa på en utbytes eller hämta motsvarande på skroten, man brukar ofta kunna hitta bespapper i bilarnas handskfack, bara checka om bromsarnna var bra senaste besiktning, alt ringa bes kundtjänst å slå på regnummer medans man står på skroten thumbs up

PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
nä, tror att den här får räknas som exotisk i det här landet, så en utbytescylinder blir svårt att hitta billigt på skroten, men får förstås kolla med GM-återförsäljaren. Finns ett par alternativ som jag tror ligger väldigt nära original, men annars får man kompromissa lite och i värsta (bästa?) fall bygga bromsvåg och använda separata cylindrar beroende på vad man hittar

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Är det till Fieron?

I så fall verkar Summit Racing ha för 22 dollar....

AAZ-10-1988

:-)

/Gustaf

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Är det till Fieron?

I så fall verkar Summit Racing ha för 22 dollar....

AAZ-10-1988

:-)

/Gustaf

tjosan, det var billigt värre (såvida inte frakten kostar skjortan)! tack Gustaf

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

om Summit har så billigt så finns det förmodligen på svenska jänkefirmor som Norrlands Custom etc, till sansade priser också. Handlar man direkt från Summit tillkommer ju tull och sånt också, för det mesta.

Man kan också kolla eBay, det kan vara smart.

/Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
1403 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande