Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lambdasensor på MS
1495 besök totalt
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Lambdasensor på MS

Idag köpte jag mig en fyratrådars bredbandslambdasensor som jag har tänkt koppla ihop med mitt MS.

På Megasquirts kopplingsschema finns det en tretrådars sensor inritad, hur kopplar jag min fyratrådars för att det ska bli rätt?

Två tåtar är ju till uppvärmning och de andra två är signal in och ut. Ska signal in ha plus 12v och signal ut till MS eller ska den ena till jord?

Boden
Här sen Dec 2005

Köpte du bara en bredbandssensor utan elektronikbox? Jag har inte sysslat något med MS men vad jag förstår av schemat så har den bara ingång för smalbandslambda. Du kan inte koppla en bredbandssensor direkt till en ingång för en smalbandssensor. Bredbandssensorn behöver dels reglerelektronik för sin uppvärmning men även elektronik som tolkar signalen. Du behöver en box som kopplar ihop bredbandssensorn och sedan emulerar en smalbandssignal.

Torsby
Här sen Mar 2007

Vad har du köpt för bredbandslambda? Megasquirt kräver som föregående talare en enskild box som styr den. Ms kan bara ta emot en 0-5v signal.

Ljusblå kabeln är signal in till ms-boxen. Orange strömmatning som slås samtidigt som du startar bilen. Och svart såklart jord.

Till mitt köpte jag en AEM Uego, smidigt då man från mätaren kan ta 0-5v signalen till ms boxen.

Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009

Trådstartare
ok, det verkar som att jag har läst på lite dåligt innan då alltså, jag trodde att man fick ut en 0-5v direkt från sonden men så är det tydligen inte. Jag får köpa på mig lite mer grejer då helt enkelt.

Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

Är du säker på att du har en bredbandslambda? Det finns smalbands som har två för värmning, en för signal och en för signaljord.

Bredbands har än fler kablar, tex denna ngk till en honda
orange - heater control (A6)
yellow - heater ground (thermostat ground)
white - o2 signal 2 (D14)
black - o2 signal reference (D16)
red - o2 signal 1 (D8)

Eller Bosch LSU4 0 258 007 057

1
Black Vs
2
Green Rcal
3
Grey H+
4
White H-