| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Säkerhetstank
|
1749 besök totalt |
|
Säkerhetstank
Jag ska till och montera en 120L ATL tank i bagaget på racebilen. Så jag undrar om ni som gjort detta tidigare har några tips? Var ska man ha tanklocket, i bagaget eller dra nytt ut genom skärmen? Som ni kanske förstår så är det till en långloppsbil. Hur långt "in" i bilen ska den sitta. När jag provmonterat så behöver jag endast göra små modifieringar i bagaget för att få plats med den, men då hamnar den ganska nära änden på bagaget om ni förstår vad jag menar. Dvs långt bak i bilen. Tips på att tänka på vid dragning av slangar mm. Ja alla tips som är till hjälp uppskattas. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
|
Re: Säkerhetstank
För att inte få ändrat beteende på bilen med lite eller mycket bränsle bör du sätta tanken så nära bilens viktcentrum som möjligt. Med andra ord så långt fram i bagaget du kan om det är frontmotor och låda. Vikt ute i biländarna ger väldigt intressanta effekter när fästet väl släpper, då ser du i backspeglarna hur skog och himmel närmar sig. Sedan skulle jag nog vilja ha den närmare mitten av krockskäl också. Du har ju en zon fram och bak i bilen som ska ge med sig innan buren börjar skydda kupen. Om denna zon inte finns blir det väldigt häftiga påkänningar på kroppens inre organ och nacke/rygg. Så mjuk bil utanför buren, viktiga grejor som du och tank innanför buren. om det ska tävlas borde ett yttre tanklock direkt vara att föredra! _________________ Roland Johansson |
||||
|
det som rolle scirocco skriver plu så lågt ner du bara kan få den för att få nere tyngpunkten med bästa är ju atl's tankar som ligger under bilen!
|
||||
|
Även påfyllningsventilernas position bör vara så krocksäker som möjligt för att undvika bränsleläckage vid krock.
I Ercup (liksom de flesta andra långloppsserier) måste föraren vara ur bilen vid tankning, dvs finns tid att hinna öppna bakluckan. Där sitter ventilerna även skyddade från smuts mm som kan göra att det krånglar eller läcker vid påfyllning, beror delvis på vilka ventiler som ska användas. Dessutom är risken mindre att ev spill upptäcks och ni får bestraffning. Långlopp kräver ett lite annat tänk...
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
|
Re:
Ja, fast detta gäller inte MSLS |
||||
|
Re:
Finns det så stora tankar som 120 liter att ha under bilen? och hur monteras dessa? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
|
Re:
Finns det så stora tankar som 120 liter att ha under bilen? och hur monteras dessa? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
|
Re:
tankarna är utformade för att passa där orginaltankarna sitter! används mkt på grupp n bilar för att få ner tyngdpunkten! även wrc har under liggande tankar! handlar väl mäst om hur mkt pengar man är villig att lägga på att få en sådan tank! |
||||
|
Kolla om detta företag har/kan leverera.. http://www.merin.it/en/speciali.php
_________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Säkerhetstank
|
1749 besök totalt |