Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 11415 besök totalt |
Re: Porsche GT3 RS Supertest
Det tar några år men det kommer... ![]() _________________ Stefan Larsson |
||||||||||
Ibland blir man lite trött på det här "ringen"-jiddret. Testerna visar väl inte mer än just det, att just på nordslingan den dagen var den här bilen snabbare än den andra en månad tidigare.
Ringen är inte jämförbar med andra banor och det vore isf mycket bätttre att jämföra tiderna på Hochenheim. _________________ Stefan Larsson |
||||||||||
Jag är helt övertygad om att jag är snabbare i en CS än i en GT3 RS. Fixar du bilarna så fixar jag testet. ![]() _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||||||||
Vill man jämföra med en typisk GP-bana så är Hockenheim mycket bättre inget snack om det. Men det visar inte heller ngt annat att just på Hockeheim den dagen var den här bilen snabbare än den andra en månad tidigare. Undantaget är då de gör tester av flera bilar och kör på Hockenheim med vid samma tillfälle. Samma sak gäller för övrigt alla andra tester då de testar en bil vid ett tillfälle och en annan bil vid ett annat, dvs så som de flesta tidningar gör. Sport Auto använder iaf samma förare till alla tester och skriver ut relevanat avvikelser från standardutrustning samt temperaturer och lufttryck så det är nog den bästa testerna vi har, bristerna till trots. Tror inte någon lägger så mycket vikt vid en varvtid på vare sig Ringen eller ngn annan bana att det är huvudavgörande för bilvalet. |
||||||||||
Efter cirka 10 år i tidningsbranchen borde väl du kunna göra det? ; ![]() |
||||||||||
Tacka vet jag Teknikens Värld.
Där blev tiderna för M3 CSL som körde på nerslitna däck skrivna i sten iom SL55 AMG testet. Är ju bra om man konsekvent anger att testet inte kördes på däck som var värda namnet (402 m tid på 14.2 tror jag) och inte missar det när man sen ska jämföra med andra bilar i kommande nummer. Eller ännu bättre, inte anger några tider alls då de inte är representativa. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||||
Inte kvar där som tur är... Har en kompis som brukade vingla förbi med diverse superåk för testning så en del skoj tester har det blivit ![]() _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||||||||
Sakta i backarna. Jag kollade var i tråden jag läste 1.3 g. Det gällde faktiskt 360CS med corsa system, så där får du lite extra vatten på din kvarn. Vad GT3RS klarar med samma puckar låter jag vara osagt. Stod det något om lateral acc för GT3RS i sport auto testet? Sen angående ferrariforumet och deras uttalanden. Analyserar vi följande säger det allt: "....the CSL is quick, very quick, but it just doesn't go that fast and even with tricky Pilot Cup tyres (which I have) will it out corner like it would have to to do what these figures say. The CSL does have really fantastic brakes but again these figures don't bear that out." Klarar inte hög sicacc, kommentar: Kört på gata och inte på bana för att se var gränsen verkligen går, ej erfaren tillräckligt av bankörning för att kunna kommentera detta. Jättebra bromsar på M3 CSL, kommentar: Motsäger problemet med lågt sidacc, eftersom det som sägs egentligen är att däcken har supergrepp eftersom det bromsar så förbaskat. Vi lär i sinom tid få vettig info om vad Corsa System placerar sig i en R-däcks rank när Ulf K har kört lite med sin nya bebis. Jag tror däcket placerar sig långt ner bland R-däck avseende torrvägsprestanda, men klart överlägset vanliga gatdäck och säkert ett superbt regndäck i alla jämförelser. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||||
GT3 RS 1,3g, P Zero Corsa GT3 v2 1,25g P Zero Rosso GT2 v1 1,35g P Zero Rosso 360 CSL 1,3g P Zero Corsa 360 1,25g Pilot Sport CSL 1,4g, Pilot Sport Cup |
||||||||||
Med de siffrorna ligger det nära till hands att anta att Corsa System inte är avsevärt klistrigare än vanliga Rosso, men att fördelen ligger mer i högre temperaturtålighet och därför bör Corsa System klara de sidaccelerationerna under längre tid än Rosso. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||||
Du kanske har ngn förklaring till varför GT2 är så mycket bättre? Den skulle ju sannolikt nå till 1,4 med PZero Corsa. |
||||||||||
Det står Corsa resp Corsa N6 i de tidningar jag läst. Förmodligen avses Corsa System men eftersom jag citerat kan jag inte ändra till ngt jag tror eller hur? |
||||||||||
De enda troliga orsaken avseende sikillnad på bilarna jag kan komma att tänka på är fetare mackorpå GT2. Andra orsaker till skillnader i data kan vara testmiljö och eller statistiska skillnader i testdata. Signalen från accelerometern kan säkert momentant visa betydligt mer än exemplet 1.35 g i en kurva. Transienter i stick-slip och även mer kvasistatiska beteenden t.ex. extra rattvidring i en kompression i en kurva. Hur man sen behandlar signaldata och medelvärdesbildar i en kurva, det låter jag vara osagt. Vad jag kunnat se i Sport Auto är ganska stora skillnader i g-värden kontra kurvhastighet för givna mätpunkter. Alltså likvärdig hastighet men stor skillnad i g-värde eller vise versa. Nu blev det lite OT, och jag försöker inte på något sätt påstå att någon bil eller däck är bättre än något annat pga några statistiska skillnader i mätdata. Jag säger bara att dom ska nog tas med en liten nypa salt om det inte finns flera värden som visar på konsekvent högre sidacceleration än någon annan bil och eller däck vid likvärdig testmiljö, förare och bana. Horsts toalettvanor ej inkluderat. ![]() ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||||
En annan sak att tänka på är:
Hur ofta skriver biltidningarna vilken vingsetup de använt på bilar med ställbar vinge????? Det är möjligt att Sport Auto gör det. I så fall är det ju bra, det går säkert att få klart mätbara skillnader i g-värde med olika vinginställningar på t.ex GT3 RS _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||||
Bättre aerodynamik och vikfördelning torde ju vara andra orsaker. I vilket fall som helst behöver det inte vara så att skillnad mellan sidogrepp mellan CSL och exvis. GT3 RS enbart skulle komma bero på olika däckstyperm det är till och med troligt att det finns andra orsaker också. |
||||||||||
De skriver inget om det och de kör bilen i det skick som de får den från tillverkaren, Porsche GT3 v2 undantagen som kördes på P Zero Rosso på Ringen istf för de Pilot Sport N2 som den kommer med från fabrik. |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 11415 besök totalt |