Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche GT3 RS Supertest
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
11415 besök totalt
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Re: Porsche GT3 RS Supertest

johann skrev:
höfläkt skrev:
Jadu johann, må den onde själv ta dig om du någonsin åker något annat än bmw på bana (förslagsvis Porsche..) och då enbart på ringen, och inte på någon annan trevlig bana närmare vid.




Det är nog mycket möjligt att nästa bil blir en Porsche. I valet mellan CSL och GT3 skulle jag själv nog välja GT3 men inte för att den är snabbare än CSL (om den nu är det) utan för att det vore kul med ngt annat än BMW.


Det tar några år men det kommer... (källa: egen erfarenhet)

_________________
Stefan Larsson
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Jag hade köpt 360Cs för att den är så otroligt mycket vackrare än dom andra bilarna i listan. Sen hade jag varit nöjd

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Kunta skrev:
Jag hade köpt 360Cs för att den är så otroligt mycket vackrare än dom andra bilarna i listan. Sen hade jag varit nöjd


Tycker jag är en alldeles utmärkt inställning! thumbs up
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Ibland blir man lite trött på det här "ringen"-jiddret. Testerna visar väl inte mer än just det, att just på nordslingan den dagen var den här bilen snabbare än den andra en månad tidigare.
Ringen är inte jämförbar med andra banor och det vore isf mycket bätttre att jämföra tiderna på Hochenheim.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



johann skrev:

Men du kan väl visa lite tester där 360 CS är snabbare än GT3 och GT3 RS så tror jag dig.

Jag är helt övertygad om att jag är snabbare i en CS än i en GT3 RS. Fixar du bilarna så fixar jag testet.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



höfläkt skrev:
Ibland blir man lite trött på det här "ringen"-jiddret. Testerna visar väl inte mer än just det, att just på nordslingan den dagen var den här bilen snabbare än den andra en månad tidigare.
Ringen är inte jämförbar med andra banor och det vore isf mycket bätttre att jämföra tiderna på Hochenheim.


Vill man jämföra med en typisk GP-bana så är Hockenheim mycket bättre inget snack om det.
Men det visar inte heller ngt annat att just på Hockeheim den dagen var den här bilen snabbare än den andra en månad tidigare. Undantaget är då de gör tester av flera bilar och kör på Hockenheim med vid samma tillfälle. Samma sak gäller för övrigt alla andra tester då de testar en bil vid ett tillfälle och en annan bil vid ett annat, dvs så som de flesta tidningar gör.

Sport Auto använder iaf samma förare till alla tester och skriver ut relevanat avvikelser från standardutrustning samt temperaturer och lufttryck så det är nog den bästa testerna vi har, bristerna till trots.

Tror inte någon lägger så mycket vikt vid en varvtid på vare sig Ringen eller ngn annan bana att det är huvudavgörande för bilvalet.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Corsa skrev:
johann skrev:

Men du kan väl visa lite tester där 360 CS är snabbare än GT3 och GT3 RS så tror jag dig.

Jag är helt övertygad om att jag är snabbare i en CS än i en GT3 RS. Fixar du bilarna så fixar jag testet.


Efter cirka 10 år i tidningsbranchen borde väl du kunna göra det? ;
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tacka vet jag Teknikens Värld.

Där blev tiderna för M3 CSL som körde på nerslitna däck skrivna i sten iom SL55 AMG testet.
Är ju bra om man konsekvent anger att testet inte kördes på däck som var värda namnet
(402 m tid på 14.2 tror jag) och inte missar det när man sen ska jämföra med andra bilar i kommande nummer.
Eller ännu bättre, inte anger några tider alls då de inte är representativa.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



johann skrev:
Corsa skrev:
johann skrev:

Men du kan väl visa lite tester där 360 CS är snabbare än GT3 och GT3 RS så tror jag dig.

Jag är helt övertygad om att jag är snabbare i en CS än i en GT3 RS. Fixar du bilarna så fixar jag testet.


Efter cirka 10 år i tidningsbranchen borde väl du kunna göra det? ;

Inte kvar där som tur är...
Har en kompis som brukade vingla förbi med diverse superåk för testning så en del skoj tester har det blivit men ingen 360 eller GT3.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



johann skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
I något inlägg i denna tråd stod det 1.3 g lateral acceleration för Corsa system. Michelin pilot cup klarar väl 1.4 g På M3 CSL. Jag tror skillnaden ligger helt i däcken.


Då ställer man sig frågan om om 996 GT2 v1 som körde på P Zero Rosso har bättre däck än GT3 RS eftersom GT2 klarade 1,35 G.


Sakta i backarna. Jag kollade var i tråden jag läste 1.3 g. Det gällde faktiskt 360CS med corsa system, så där får du lite extra vatten på din kvarn. Vad GT3RS klarar med samma puckar låter jag vara osagt. Stod det något om lateral acc för GT3RS i sport auto testet?

Sen angående ferrariforumet och deras uttalanden. Analyserar vi följande säger det allt:

"....the CSL is quick, very quick, but it just doesn't go that fast and even with tricky Pilot Cup tyres (which I have) will it out corner like it would have to to do what these figures say. The CSL does have really fantastic brakes but again these figures don't bear that out."

Klarar inte hög sicacc, kommentar: Kört på gata och inte på bana för att se var gränsen verkligen går, ej erfaren tillräckligt av bankörning för att kunna kommentera detta.

Jättebra bromsar på M3 CSL, kommentar: Motsäger problemet med lågt sidacc, eftersom det som sägs egentligen är att däcken har supergrepp eftersom det bromsar så förbaskat.

Vi lär i sinom tid få vettig info om vad Corsa System placerar sig i en R-däcks rank när Ulf K har kört lite med sin nya bebis. Jag tror däcket placerar sig långt ner bland R-däck avseende torrvägsprestanda, men klart överlägset vanliga gatdäck och säkert ett superbt regndäck i alla jämförelser.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Daniel Bengtsson skrev:
johann skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
I något inlägg i denna tråd stod det 1.3 g lateral acceleration för Corsa system. Michelin pilot cup klarar väl 1.4 g På M3 CSL. Jag tror skillnaden ligger helt i däcken.


Då ställer man sig frågan om om 996 GT2 v1 som körde på P Zero Rosso har bättre däck än GT3 RS eftersom GT2 klarade 1,35 G.


Sakta i backarna. Jag kollade var i tråden jag läste 1.3 g. Det gällde faktiskt 360CS med corsa system, så där får du lite extra vatten på din kvarn. Vad GT3RS klarar med samma puckar låter jag vara osagt. Stod det något om lateral acc för GT3RS i sport auto testet?


GT3 RS 1,3g, P Zero Corsa
GT3 v2 1,25g P Zero Rosso
GT2 v1 1,35g P Zero Rosso
360 CSL 1,3g P Zero Corsa
360 1,25g Pilot Sport
CSL 1,4g, Pilot Sport Cup
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



johann skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
johann skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
I något inlägg i denna tråd stod det 1.3 g lateral acceleration för Corsa system. Michelin pilot cup klarar väl 1.4 g På M3 CSL. Jag tror skillnaden ligger helt i däcken.


Då ställer man sig frågan om om 996 GT2 v1 som körde på P Zero Rosso har bättre däck än GT3 RS eftersom GT2 klarade 1,35 G.


Sakta i backarna. Jag kollade var i tråden jag läste 1.3 g. Det gällde faktiskt 360CS med corsa system, så där får du lite extra vatten på din kvarn. Vad GT3RS klarar med samma puckar låter jag vara osagt. Stod det något om lateral acc för GT3RS i sport auto testet?


GT3 RS 1,3g, P Zero Corsa
GT3 v2 1,25g P Zero Rosso
GT2 v1 1,35g P Zero Rosso
360 CSL 1,3g P Zero Corsa
360 1,25g Pilot Sport
CSL 1,4g, Pilot Sport Cup


Med de siffrorna ligger det nära till hands att anta att Corsa System inte är avsevärt klistrigare än vanliga Rosso, men att fördelen ligger mer i högre temperaturtålighet och därför bör Corsa System klara de sidaccelerationerna under längre tid än Rosso.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Daniel Bengtsson skrev:
johann skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
johann skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
I något inlägg i denna tråd stod det 1.3 g lateral acceleration för Corsa system. Michelin pilot cup klarar väl 1.4 g På M3 CSL. Jag tror skillnaden ligger helt i däcken.


Då ställer man sig frågan om om 996 GT2 v1 som körde på P Zero Rosso har bättre däck än GT3 RS eftersom GT2 klarade 1,35 G.


Sakta i backarna. Jag kollade var i tråden jag läste 1.3 g. Det gällde faktiskt 360CS med corsa system, så där får du lite extra vatten på din kvarn. Vad GT3RS klarar med samma puckar låter jag vara osagt. Stod det något om lateral acc för GT3RS i sport auto testet?


GT3 RS 1,3g, P Zero Corsa
GT3 v2 1,25g P Zero Rosso
GT2 v1 1,35g P Zero Rosso
360 CSL 1,3g P Zero Corsa
360 1,25g Pilot Sport
CSL 1,4g, Pilot Sport Cup


Med de siffrorna ligger det nära till hands att anta att Corsa System inte är avsevärt klistrigare än vanliga Rosso, men att fördelen ligger mer i högre temperaturtålighet och därför bör Corsa System klara de sidaccelerationerna under längre tid än Rosso.


Du kanske har ngn förklaring till varför GT2 är så mycket bättre?
Den skulle ju sannolikt nå till 1,4 med PZero Corsa.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Citat:
GT3 RS 1,3g, P Zero Corsa


Sorry om jag förvirrat mig nu men var det inte Corsa System på GT3 RS eller är dessa siffror från något annat tillfälle som jag inte fattat ?

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Citat:
GT3 RS 1,3g, P Zero Corsa


Sorry om jag förvirrat mig nu men var det inte Corsa System på GT3 RS eller är dessa siffror från något annat tillfälle som jag inte fattat?


Det står Corsa resp Corsa N6 i de tidningar jag läst. Förmodligen avses Corsa System men eftersom jag citerat kan jag inte ändra till ngt jag tror eller hur?
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



johann skrev:


Du kanske har ngn förklaring till varför GT2 är så mycket bättre?
Den skulle ju sannolikt nå till 1,4 med PZero Corsa.


De enda troliga orsaken avseende sikillnad på bilarna jag kan komma att tänka på är fetare mackorpå GT2.

Andra orsaker till skillnader i data kan vara testmiljö och eller statistiska skillnader i testdata. Signalen från accelerometern kan säkert momentant visa betydligt mer än exemplet 1.35 g i en kurva. Transienter i stick-slip och även mer kvasistatiska beteenden t.ex. extra rattvidring i en kompression i en kurva. Hur man sen behandlar signaldata och medelvärdesbildar i en kurva, det låter jag vara osagt.

Vad jag kunnat se i Sport Auto är ganska stora skillnader i g-värden kontra kurvhastighet för givna mätpunkter. Alltså likvärdig hastighet men stor skillnad i g-värde eller vise versa.

Nu blev det lite OT, och jag försöker inte på något sätt påstå att någon bil eller däck är bättre än något annat pga några statistiska skillnader i mätdata. Jag säger bara att dom ska nog tas med en liten nypa salt om det inte finns flera värden som visar på konsekvent högre sidacceleration än någon annan bil och eller däck vid likvärdig testmiljö, förare och bana.
Horsts toalettvanor ej inkluderat.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



En annan sak att tänka på är:

Hur ofta skriver biltidningarna vilken vingsetup de använt på bilar med ställbar vinge????? Det är möjligt att Sport Auto gör det. I så fall är det ju bra, det går säkert att få klart mätbara skillnader i g-värde med olika vinginställningar på t.ex GT3 RS

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Eller hur ofta är det faktafel i tidningar

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Daniel Bengtsson skrev:
johann skrev:


Du kanske har ngn förklaring till varför GT2 är så mycket bättre?
Den skulle ju sannolikt nå till 1,4 med PZero Corsa.


De enda troliga orsaken avseende sikillnad på bilarna jag kan komma att tänka på är fetare mackorpå GT2.


Bättre aerodynamik och vikfördelning torde ju vara andra orsaker.
I vilket fall som helst behöver det inte vara så att skillnad mellan sidogrepp mellan CSL och exvis. GT3 RS enbart skulle komma bero på olika däckstyperm det är till och med troligt att det finns andra orsaker också.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Daniel Bengtsson skrev:
En annan sak att tänka på är:

Hur ofta skriver biltidningarna vilken vingsetup de använt på bilar med ställbar vinge????? Det är möjligt att Sport Auto gör det. I så fall är det ju bra, det går säkert att få klart mätbara skillnader i g-värde med olika vinginställningar på t.ex GT3 RS


De skriver inget om det och de kör bilen i det skick som de får den från tillverkaren, Porsche GT3 v2 undantagen som kördes på P Zero Rosso på Ringen istf för de Pilot Sport N2 som den kommer med från fabrik.
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Här var det livat, mycket imponerande tid av GT3 RS på icke-R-däck må man säga. Ner mot 7,40 med R-däck?

_________________
Anders Berglund
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche GT3 RS Supertest
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
11415 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande