Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
D2 bra kvalitet eller inte:)
<<   1, 2
4746 besök totalt
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Man får ta reda på vad som kärvar och åtgärda, finns ganska många olika anledningar till bromsanligg, bara att kolla och åtgärda.

Tjocka belägg
Glider beläggen i oken eller kärvar dem
Luftat ordentligt
Går bromspedalen tillbaka
Huvudcylindern

Han hade fått mina cred om han påvisade vad som var fel istf att gnälla om uppenbara monteringsfelaktigheter.

Ta bort belägg och mät hur trögt det går, sitter nån skum snubbe i bilen och bromsar försiktigt
Hur lätt som helst att fejka på film.

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

steffe skrev:
Man får ta reda på vad som kärvar och åtgärda, finns ganska många olika anledningar till bromsanligg, bara att kolla och åtgärda.

Tjocka belägg
Glider beläggen i oken eller kärvar dem
Luftat ordentligt
Går bromspedalen tillbaka
Huvudcylindern

Han hade fått mina cred om han påvisade vad som var fel istf att gnälla om uppenbara monteringsfelaktigheter.

Ta bort belägg och mät hur trögt det går, sitter nån skum snubbe i bilen och bromsar försiktigt
Hur lätt som helst att fejka på film.

Andra inte helt självklara punkter, huvudcylinder som är lite tajt justerad så den inte släpper tillbaka när den blir varm.
Bromslangar som antingen med ålder eller felaktigt handhavande ger en del motstånd hela tiden.

Någon som gör helt fel och försöker visa ett fel som vi nu inte vet om det finns är en totalt skämt.

Ska man mäta flytande skivor måste man antingen spänna upp dem i ytterkant, eller ta bort navet och spänna upp dem. Kruxet är bara att du riskerar fel när du spänner upp dem om du inte gör ett dorn för just de skivor du ska mäta.

Så som han mäter i filmen kan du göra med vanliga skivor för att konstatera att så långt han mäter något med skiva, hjullager eller nav inte är friskt.

Så i just detta fall kan det vara navet som fått en smäll eller ett hjullager som har blivit ledset.

Göteborg
Här sen Feb 2006

Det är väl inte helt ovanligt att skivor av billigare materialkvalitet slår sig efter första gångenn de blir riktigt varma?

Jag fick erfara detta med en uppsättning Willwood HD skivor (ca 800kr st). Efter ormsvarvning efter första ordentliga varmkröningen var det inga problem.

De AP skivor jag kör med nu (räcket 4000kr st?) har inga som helst problem med skevhet. Dyrare skivor har ju oftare fått genomgå en dyrare värmebehandling och avspänningsglödgnings process. Samt sannolik mindre spridning i legeringsämnena och gjutprocessen.

Sen ska vi inte tala om hur mycket Wilwood suprelite oken flexar

Citera
Skruva banåkabil
D2 bra kvalitet eller inte:)
<<   1, 2
4746 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande