| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
spikningar subaru impreza
|
3339 besök totalt |
|
ledsen om jag lägger in tråden fellaktigt nu men kännenr det är lite akut å hitta en lösning så jag testar iallafall... bilen i fråga är en GT 99, bytte tilll 3" avgas i höstas och monterade en "daves device" för kopplingen ville slira av det högre trycket som blev automatiskt... gick dock bra i motorn , fick lite fuelcut på 5ans växel men annnars gick motorn som den skulle. har mao sänkt ner trycket till samma som orginal. (har sedan dess kört 2-300 mil utan problem så tror inte det hör hit men ändå ska jag nämna att avgaset är bytt) förra veckan höll jag på å köra soppatorrt i tanken så blev tvungen att slå i 20 liter BF 95 för att ta mej hem. körde hem ett par mil sen dagen efter in till stan å fyllde upp tanken med 98oktan, tyckte bilen ville spika lite lätt på 4ans växel vid segdragning. körde slut på tanken lugn körning, dvs lite blandat i stan och tjejen hade bilen ett par dagar, idag fylllde jag upp tanken med v-power (som jag brukar köra på normalt sett) men nu har den börjat spika ännu värre
2-3-4-5ans växel segdrar från 2000 rpm så spikar han mellan 2500-3500 på mellanlast och fullast just när turbon börjar ladda... kan det vara så att boxen adapterat sej på nått vis när jag tankade i 95 oktan?? förra ägaren sa att han råkat ut för exakt samma sak (ägaren som hade bilen mer eller mindre sen den var ny fram tills jag köpte den) han hade tankat 95 oktan för tanken var tom, sen dagen efter fyllt upp men den fortsatte "gå illa" han hade lämnat in den på subaruverkstad som hade konstaterat att det va pga han hade tankat 95 oktan, fixxxat det å sen kunde han köra hem. frågan är ju vad dem gjorde för att åtgärda felet isåfall?? kan man nollställa boxen på nått vis?? har försökt med några olika OBD kontackter men lyckas inte komma in i boxen , är tydligen nå special i subaru vissa årsmodeller... tips, vågar inte köra med bilen som den är nu å detta är den enda bil jag har för tillfället
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Motorstyrningen backar tändningen om det spikar och återställer sedan fram den stegvis efter många kilometer. Jag hade något program som kunde läsa alla sensorer under körning för några år sedan, kommer inte ihåg vad den hette.
Annars är en klassiker luftmängdsmätaren som gör att bilen får hicka, går snålt eller känns trött. Min bil beter sig märkligt men bara ibland och då man ger gas från låga varv, laddtrycket stiger - men helt utan kraft och varvräknaren står stilla. Växlar jag ner går det utan problem. Trodde först det var spikningar, men det sker även vid -10° upptäcke jag nu i vinter. 95 oktan fungerar utan problem och jag laddar 0,9 bar med en sådan device, men jag kör inte hårt eller varvar så ofta. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
1, kolla turbotrycksmätarn. verifiera att den mäter rätt och att du har kollat rätt enhet... mätare och manualer bruka använda lite olika tryckenheter...
2, försök låna en lmm. finns väl fortfarande massor med ssi folk i norrköping... ecu reset är enklast att fixa med att koppla bort batteri över natten, men om du tankat i "bättre" bensin så borde det inte hjälpa bli av med spikningar - bara hjälpa till att hitta några borttappade kusar igen... _________________ Ola Gustavsson |
||
|
jag plockade av batteripolen ett par timmar idag på dagen. startade först giock den väldigt högt i tomgångsvarv (typ 2000rpm) men efter 10 sekunder eller nått gick den ner till vanlig nivå.
lät bilen stå å gå varm typ 20 min på tomgång, ut och körde. nu hör man inte att den spikar direkt längre, dock om jag ligger på 4an eller 5an å drar från 2000 rpm, håller fullgas å håller emot lite lätt på bromsen så snickrar det lite från motorn mellan 2700-3000 ungefär... helt lungt vid vanlig och hård körning, kommer enbart om jag håller emot med bromsen nu... känns nästan som det är gränsfall till att oktanet räcker till, får nog testa med en annan laddtrycksmätare å se så trycket verkligen stämmer... tycker det är märkligt att man ligger så pass nära spik på en std motor bara :confused: ska seo m jag kan låna en lambdamätare imorrn med, blev inte av att åka in till stan idag å orkade inte skruva ut min ur andra bilen
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Det är inte tändningen som spökar då, att den misständer snarare än spikar? Så var det på min Evo det kom smygande och efter några veckor var det verkligen mycket misständningar. Försvann helt med nya tändkablar!
_________________ Nicklas Jäderlund |
||
|
får väll se om det blir värre, isåfall skulle det kankse kunna vara misstäningar, men som sagt jag kännner inget som helst inne i bilen,
det är bara om jag stänger av fläkten och stereon helt och lyssnar väldigt noga, det enda annnars jag kunde tänka mej är som låter är Wg luckan som pulserar (vilket jag blivit lurad av tidigare när man närmar sej surge på typ td04 agg osv) men jag nästintill 99% säker på att det är spikningar _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
nu går den helt som den ska igen...
vet inte om det är boxen som ändrats sej något , alt att det är den lite högre utetempen som gjorde skillnad... typ 0an ute istället som när den bråkade typ 15 minus?? knepigt är det tur det inte va nått allvarligt iallafall _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re:
inte knepigt alls, kall luft innehåller mer syre. Imprezorna går normalt tämligen så fett (därför dawes-device och liknande ger så bra med effekt på dem), så när tempen sjuker så blir det mer syre och därför snålare blandning/effektivare förbränning... detta ger på en standardimpreza en ganska markant effektökning. men om man pillat och ligger på gränsen så är risken att man spikar sönder och/eller värmer sönder 3'ans vevlager. om du vill undvika en dyr motorrenovering så kollar du över att faktiskt laddar det du tror och att lmm funkar som den ska - min gissning är att lmm inte ger någon felkod, men börjar mäta fel och därför ger för snål blandning. _________________ Ola Gustavsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3339 besök totalt |