| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
rollcenter stel axel
|
3949 besök totalt |
|
rollcenter stel axel
Hej. Jag har en 240 rallycrossbil med traditionell 4-länk och wattlänk med prOpellern i axeln. Jag funderar på att bygga om så jag får prOpellern i karossen istället för att få ner rollcenter lite men jag funderar på varför det är nackdel med högt rollcenter med en stel axel? Vill gärna förstå varför och vad som blir skillnad innan jag gör om
tack på förhand |
||
|
Att flytta ner rollcentrat; 'ger samma effekt som att minska på krängningsfjädern.
Huruvida prOpellern skall sitta fast i axeln eller i karossen; därom tvista de lärde. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Re: rollcenter stel axel
Jag har bilder på en fin och enkel lösning för att få prOpellern i karossen. Fördelen är ju att du kan sätta rollcenter där du vill ha det. igmab har väl en wattlänkskåpa med förskjuten prOpeller. Inte provat själv men kolleger som har den säger _________________ Daniel Steiner |
||
|
Jag har börjat förstått att högt rollcenter på en stel axel gör så att innerhjulet vill nästan lyfta eller har jag fel?
Men det är väll samma med dem flesta upphängningar. Svartlock vill du visa bilderna på wattlänk konstruktion? Nackdelen med proppellern i kaross är att den blir lite utsatt vid ihopfjädring och i rallycross är de ju sky höga kurrbs som man gärna fär hjulp att hammna på
Dem flesta nya kåpor har prOpellern längre ner tror jag. Men jag är lite störd och tycker att det är kul att göra egna konstruktioner för mitt måtto är att man är inte värst om man har somm alla andra
|
||
|
Tack babbe för bilderma
det var en fin och enkel lösning. men är inte rollcenter högre på på bilen på bilden än om prOpellern suttit på axeln? men de kanske blir en annan värld när prOpellern sitter i karossen? Jag har funderat en del på liggande prOpeller men problemet är att fjädringsvägen är på 225mm så jag tror att uniballsen inte klarar slaget. Och det blir belastningar på prOpellern axialt när bilen inte är i narmalt körläge det vill säga mycke ut/innfjädring och stagen inte längre är paralella. men jag skall mäta lite på de. mvh johan |
||
|
|
||
|
|
||
|
_________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
|
kanske bäst att göra det justerbart som det är på bilden och även i det småsnurriga tubeklippet..
så man helt enkelt kan prova sig fram till vad som känns bäst om man är lagd åt det hållet.. eller gör det enkelt.. bygg som alla andra, ut och kör och lägg ämnet RC bak åt sidan.. _________________ //Johan Karlsson |
||
|
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
rollcenter stel axel
|
3949 besök totalt |