Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Trakrite Camber mätare
2 besök senaste veckan (5879 totalt)
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Trakrite Camber mätare

Hej alla glada..

Jag undrar ifall någon har erfarenhet av Trakrites magnetiska cambermätare http://www.verktygsboden.se/?id=88945

Fungerar det bra eller är det slöseri?

TAck för svar!

_aero
Luleå
Här sen Nov 2009

Ser ju ut som den man köper på biltema å den tycker ja inte va nå vidare.

Har en sån här också å den känns då bättre
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vinkelhake/Vinkelmatare2/

Saab 9000 Aero
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Hmm... ±3°?

Jag har ökat cambern i några omgångar, och har nu knappt 3° fram, men frågan är om det inte hade varit fördel med några tiondelar till. (Yokohama A048.) Men, det beror ju på vilken bil och vilka däck man kör på. Hade jag kört denna bilen på Avon ACB10 istället så hade nog någon enstaka grad varit mer lagom, att döma av vad jag sett på banorna.

Jag tycker iaf ±3° mätområde låter lite snävt om det handlar om bana. Går väl iofs att förskjuta vinkeln med något mellanlägg, men då börjar det bli fippligt att mäta.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Re:

_aero skrev:
Har en sån här också å den känns då bättre
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vinkelhake/Vinkelmatare2/

har oxå en sådan men inte testat den än.. men den borde ju funka klockrent med ett par fälganpassade mellanlägg på den rörliga delen (förutsatt att fälgen är rak)..
dessutom behöver inte bilen stå perfekt i våg som krävs med den andra lilla mätaren..

dessutom kan mer mäta betydligt mer än camber med den (även icke-bilrelaterade saker) så jag tycker nog att trådskaparen ska ta en tripp till biltema

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

När jag var på stcc finalen såg jag en Camaro-cup bil som dom ställde hjulvinklarna på, dom hade ett rör monterat i motorrummet som stack ut över framskärmarna och så satt det som en roterande kolv med en laserstråle i varje ände.
Såg väldigt simpelt ut, förutsättningen var såklart att man hade justerat in infästningarna i motorutrymmet ordentligt, sedan satte man helt enkelt en linjal mot fälgen och kunde då se laserpricken på denna.
Lika enkelt att mäta toe som camber.

Typ såhär...

www.modsport.se
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Den Camaro Cup lösningen går det ju att göra om möjligt annu billigare med snöre/fiskelina mellan stången fram och bak..

Jag beställde camber mätaren från VB. SKa se hur den funkar.. Testar kanske Biltemas med..

Tack alla =)

Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Frågan jag säller mig är vad ska du fästa magneten på?! Bromsskivan?! I såfall får man ju ha bra glesa ekrar för man vill u ha bilen på hjulen på backen när man ställer in det där!

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kimmen skrev:
När jag var på stcc finalen såg jag en Camaro-cup bil som dom ställde hjulvinklarna på, dom hade ett rör monterat i motorrummet som stack ut över framskärmarna och så satt det som en roterande kolv med en laserstråle i varje ände.
Såg väldigt simpelt ut, förutsättningen var såklart att man hade justerat in infästningarna i motorutrymmet ordentligt, sedan satte man helt enkelt en linjal mot fälgen och kunde då se laserpricken på denna.

Typ såhär...

Så länge som bilen står hyffsat plant och du får laserplanen lodräta/parallella så är det en rätt enkel och generell lösning som kan placeras på pallbockar framför och bakom bilen för toe och track också.

Annars hade Coop ett digitalt pass "Kellen" för 500kr med ±0,2° (har jag för mig), Biltema hade ett de med (16-112). Jula har ett "Meec" nu som förmodligen har samma noggrannhet.
SmartCamber med ±0,1° är ju en jättesmutt lösning (har den enheten i ett vanligt pass som hjälpt mig mycket).

En "laserpinne" går ju att göra sig med hjälp av två linjelasrar (justerbart fastsatta i var ände och finjusterade för att ge två helt parallella plan).

ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Galne skrev:
Frågan jag säller mig är vad ska du fästa magneten på?! Bromsskivan?! I såfall får man ju ha bra glesa ekrar för man vill u ha bilen på hjulen på backen när man ställer in det där!

Jag kommer byta ut hjulen mot plattor man använder på ex, Formel Renault för att ställa hjulvinklar på Cornerwheigt.

Så då är det inte problem. Man får ju göra ett uttag för Cambermätaren

Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003

Re:

Galne skrev:

Sätt fast den p ett 4-kant rör eller vinkeljärn som har samma längd som fälgens diameter som man sätter mot fälgen.

Har en sån där magnetmodell från biltema men jag fick inte den att visa rätt, gjorde säkert något fel, kommer inte ihåg det var länge sedan jag provade den.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Kimmen skrev:

Typ såhär...

Camaro nr 69 Anders Brofalk ska det vara som hade denna listiga laserpinne om det är någon som känner honom?

www.modsport.se
Citera
Mattias Jonsson
Kisa
Här sen Jan 2010

Det låter som att du menar en Autoliner som jag har haft förmånen att låna av en bilplåtslagare. Som sagt, man måste noggrant se till att den är parallell med bilen i alla axlar, men sedan är den kanon. Jag använder den för att få mitt bygge liksidigt i alla avseenden, laserhuvudena sitter nämligen på linjaler som anger mått från centrum. skitsmidigt.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Var får man tag på en sådan? Dyr?

www.modsport.se
Citera
Mattias Jonsson
Kisa
Här sen Jan 2010

Re:

Kimmen skrev:
Var får man tag på en sådan? Dyr?

Jag har för mig om att den kostar ett antal tusenlappar. Säljs till bilskadeverkstäder för att jämföra en sida med en annan, tex vid sidokrockskador.
Tips på sökord kan vara Autoliner, dataliner, Caroliner, UnOBench.
Lycka till.

Skruva banåkabil
Trakrite Camber mätare
2 besök senaste veckan (5879 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande