| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Köpråd Mig/mag-svets
|
2416 besök totalt |
|
Köpråd Mig/mag-svets
En av de vanligaste trådarna men de flesta trådarna är nybörjare som vill ha 1-fas. Måste ha ny svets till garaget. Tillgång till 3-fas och 10.000:- max. Kikat på: http://www.jula.se/mig-svets-origoma Stämmer bra i pris, format samt känt och bra fabrikat, dock hade jag nog gärna haft någon ampere till att köra med men denna sväljer väl det mesta. Burar osv bör ju vara rätt lagom. Begagnade på blocket tycker jag mest det är 80-tals lik för väldigt mycket pengar 4000-6000kr, fungerar säkert lika bra svetsmässigt men fula, klumpiga och dessutom risk för dålig reparations möjlighet. Bör jag kika på fler märken? Migatronic är någon slant dyrare men ännu mer proffsinriktat Kemppi har jag inte hittat så mycket av på nätet. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
|
ska väll börja med att jag själv mest svetsar bilar(plåt, avgas och burar mm) i egna garaget, förutom det så jobbar jag sen några år (7) tillbaka som svetsare med mestadels MIG/mag/rörtrådsvetsning de senaste 4 åren.
esab skulle jag personligen aldrig ens fundera över har svetsat med ett 10 tal olika ESAB (halvautomat) både MIg/mag/rörtåd å har hitills bara haft en av de ca 10 jag tyckte funka bra, alla dem andra 9 har vart "undermåliga", å då har jag testat allt från svetsar från 4-5k klassen upp til de dyraste 30kr klassen.... (som MMA verkar dem hålla bättre std dock) hade utan tvekan valt en kemppi eller i annat fall en migatronic (som verkar vara nästan jämnförbara med kemppi om du frågar mej) för (ungefär) samma pengar får du en kemppi minarcmig 170, (eller kanske minarc180) bägge dem alternativen får du en svets som både är mindre/smidigare mer effekt i , bättre kvalitet och framförallt stabilare än den esaben du länkade till... ska du inte gå på en kemppi så tycker jag du likaväl kan leta efter en telwin lr motsvarande, dem är ungefär lika stabila men mer prisvärda än en ESAB i mitt tycke Jag ska byta min gammla jula telwin (eller om det är en bimax) till kemppi i vår efter å ha gjort en god tjänstgörting som ett "tillfälligt" alternativ i väntan på bättre ekonomi mot en minarc 170, har testat både 170 å 180 maskinerna å dem svetsar utan tvekan lika bra som de flesta 3 fas modellerna så länge man nöjjer sej med å köra 0.8mm tråd (vilket jag tycker är den bästa "allround" tråden) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
Svetsade upp min sierra med kompisens Migatronig Automig 180 (3-fas) funkade kanon bra, de svetsar det mesta med den. För bil svetsning är 180 bäst i deras ögon, då de tycker 270n som är nästa steg är för mycket kräm för och svetsa bilplåt bra!! och 180n räcker till för burar, balkar i släpvagnar och liknande grövre som behöver svetsas! Dock har de bytt ut slangpaket och pistol till ett Kemppi MT25, så underbart liten smidig i trånga utrymmen. Synd Kemppi slutat sälja dem... :-(
Finns ett företag i blekinge som säljer begagnade svetsar som varit ute på industrin, Svetsbo AB! Känner två som köpt därifrån och varit super nöjda, dock är det maskiner från 300A och uppåt |
![]() |
Skruva banåkabil
Köpråd Mig/mag-svets
|
2416 besök totalt |