| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Stolsfästning
|
2950 besök totalt |
|
Stolsfästning
Tjoo. Har en Porsche 924 som jag håller på att bygga om. Planera är att om något år köra lite bana med den. Eftersom jag håller på att renovera bilen är det väl lika bra o göra det schysst på en gång? Jag har 2 stycken Sparco Rev Plus (FIA-godkända) samt Sparcos stolsfästen (FIA-godkända). När jag då läste igenom det tekniska reglementet så fanns det en punkt jag blev fundersam på. Det är; Min tjocklek på materialet för förstärkningsplattor, konsoler är 3 mm för stål, 5 mm för aluminium. Minsta längd/bredd på varje fäste är 6 cm. Det jag alltså har tänkt är att borra hål genom golvet. På undersidan svetsa fast en platta som är 50mm x 50mm x 3mm. Och på den sitter det då en redan fast svetsad M10 stålmutter. Sedan drar man fast stolen ovan ifrån med lämpliga bultar. Behöver jag större plattor?
_________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||||||
|
Jag skulle rekomendera att svetsa fast 2 rör sidledes i bilen där du skall montera stolen och sedan svetsa något fäste i dem.
och så tar du förstärkningsplattorna i ändarna av rören imot karossen. rören blir extra skydd vid kraftig sidsmäll |
||||||
|
Re:
Det där hängde jag inte på med.. _________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Idén är väldigt god. Men tyvärr så måste mina stolar vara dikt mot golvet, annars får man inte plats med huvudet Så om vi fortsätter på det jag hade tänkt. Hur stora måste brickorna vara?
_________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||||||
|
Som jag kan se det så måste plåten vara minst 6x6cm, men stoppa in en plåt mellan golvet och din plåt med mutter så är problemet löst.
Du kan ju ta en 3mm plåt som är 10x10 eller vilka mått du vill bara den är större än 6x6cm. MVH Peter J _________________ Peter Johansson |
||||||
|
Hakar på den här tråden lite, hoppas det är ok
I min Mitsu är originalstolarna bultade i golvet med fyra M10 bult. Är det ok att använda originalfästena för att fästa sportsolens skesystem i eller är det nysvetsning som gäller? Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||||||
|
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
Till trådskaparen.
titta in på 944sverige.com under teknik och trim så disskuteras det hur man fäster skalstolar i frontmotorporschar, några av dem som svarar har bilar med vagnsbok. alltså infästningar som är godkända. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
|
De gamla stolsfäste hålen gick inte att använda då det droppat in vatten en längre tid vid stolen, så alla skruvarna var tok rostade. Så fick kapa ur stolen..
Har just nu 8mm hål för varje hörn som stolen ska sitta i. Vill bara veta hur stor platta jag måste svetsa fast under bilen (den plattan som mutter sitter svetsad på). _________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||||||
|
Re:
Minimum area 40cm2 Min tjocklek stål 3mm, alu 5mm. Minimum mått kortaste sidan 60mm. mvh |
||||||
|
Re:
Så en platta som är 50mm x 100m x 5mm är med råge godkänd? _________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||||||
|
Re:
Nej det är inte godkänt. Minimum 60mm per sida och minimum 40cm2 area. 60x60mm räcker således inte heller då det bara blir en area på 36cm2. mvh |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Stolsfästning
|
2950 besök totalt |