Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Mk2 1975 busräser!
<<   1, 2, 3
20518 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2994



Re:

KristianAE86 skrev:
RaGnaR RattmuFF skrev:

För att registrera bilen som obyggt fordon måste jag ha i en orginalmotor tillsammans med orginalhärva och boxar.


Inte helt sant, du kan byta sprut & regga med E85 & turbokonvertering med, finns en BMW i norrland som gjort detta.

[quote=Driftar_N]
Det går, rullar en e36 compact i skellefteå med m50b25 turbo.
Reggad via SFRo
[/quote]

Jodå, med jänke automat också

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144



Re:

KristianAE86 skrev:
RaGnaR RattmuFF skrev:

För att registrera bilen som obyggt fordon måste jag ha i en orginalmotor tillsammans med orginalhärva och boxar.


Inte helt sant, du kan byta sprut & regga med E85 & turbokonvertering med, finns en BMW i norrland som gjort detta.

[quote=Driftar_N]
Det går, rullar en e36 compact i skellefteå med m50b25 turbo.
Reggad via SFRo
[/quote]

Fast med saab b204t så har du redan programerbart sprut och turbo byt snigel, grenrör, spridare och mappa om den för 400+hk

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 371



Re:

RaGnaR RattmuFF skrev:
Per F skrev:
RaGnaR RattmuFF skrev:

Men rund 350-400 hk ur en saabmotor hade varit riktigt roligt =). Måste bara registrera bilen med orginalsprut och allt. Känns lite sådär tyvärr..


Varför skulle du behöva använda originalsprut på en 75a?


För att registrera bilen som obyggt fordon måste jag ha i en orginalmotor tillsammans med orginalhärva och boxar.


Nej. Inte på en 75a. Avgascertifieringen kommer först 76. På en 75 så räcker det med sluten vevhusventilation och att den klarar Co.

_________________
Per Ferm
Citera
RaGnaR RattmuFF
Strömsnäsbruk
Här sen Okt 2010
Inlägg: 24


Trådstartare
Nu är de nya bladfjädrarna slipade jämna och ett fint jämt lager hammarlack är sprutat på. Ser otroligt fint ut. Nästen för fint för att ha under bilen. Slutar väl med att den får stå i garaget och inte användas .





Har försökt hitta bussningar till rambenen bak så jag kan montera mina shackel som syns på bilden ovan. Diametern på hålet i rambenen är 20 mm och diametern på shacklet är 12mm. Alltså måste det finnas någon bussning som ska sitta där. Synd man inte tänkte på sådant när man rev bilen för 1 år sen.. Någon som vet var man kan skaffa dem? har kollat på ralloy, rallydesign osv men de verkar inte ha några på websidan iaf.

Sen skulle jag behöva få fatt i hela "kittet" så jag kan skruva dit bakaxeln på bladfjädrarna. Även den fästplattan som man fäster dämparna och sist de 2 bultarna man fäster upp bladfjädrarna. Hittar inte sådant på någon av följande sidor heller.

_________________
Johan Andreasson
Citera
RaGnaR RattmuFF
Strömsnäsbruk
Här sen Okt 2010
Inlägg: 24


Trådstartare
Nu kommer äntligen lite bilder så här på annandagen


Motor och låda i hängt. Fick kapa bort "locket" på växellådstunneln för den var helt klart för liten i höjd.

men jag tror inte jag behöver kapa något på växelföraren. Tycker nog växelspaken kommer ganska bra ändå. Det svarta som ligger på golvet är bara slipdam.

Motorn passade precis. Är inte många centimeter till godo. Tråget blir ett annat problem men men det löser sig.

relativt gott om plats på avgasssidan

och ganska bra plats på insugssidan också.

Inge mycket plats. Får köra kylare i kofforten. Och intercoolern fram =)

var lite av de bilderna jag hade att erbjuda ikväll.

_________________
Johan Andreasson
Citera
RaGnaR RattmuFF
Strömsnäsbruk
Här sen Okt 2010
Inlägg: 24


Trådstartare
Började göra min motorfästen nu och tror faktiskt det kan bli bra. Måste få någonting gjort nu. Motorn har hängt i motorlyften i ca 1 vecka nu och den måste snart få hänga i forden själv.

Köpte 4mm plattjärn som jag tror kommer bli tillräckligt. Får göra lite extra förstärkningar sen om nu motorn kommer där jag ville ha den =).


Börjat med att punkta dit det övre fästet på motorfästet så man har något att bygga efter sen.

Kommer en kil som denna på både fram och baksida. Vet inte om jag behöver någon plåt på undersidan. Måste isf göra ett hål så jag kan spänna muttern till motorkudden.

Inte mycket plats åt styrstången. Funderar på att svarva ner den 5 mm så man får lite extra plats. Tror dock inte motorn kommer röra sig särskilt mycket med volvo valp ala stenhårda kuddar =)

Fick kapa upp lite i torpeden där regnvattnet ska rinna. Fick ytterligare 2 cm som jag verkligen behöver.

Känns väldigt tråkigt att hiva i något som är så skitigt och rostigt som motor och styrstång osv men efter lite provmontering blir det blästring och fin lack på, ja typ allt


Fick besök av en polare idag som svetsade mina motorfästen. Stort tack till dig Jocke =). Blev väldigt bra och detta ska förhoppningsvis hålla det tvivlar jag inte på.


Motorfästet grundat och klart på insugssidan.

lite kortare fäste på avgassidan.


Nu inväntar jag bara mina Volvo Valp kuddar som jag beställde igår via L.M.R s hemsida.

Sen skulle jag få tummen ur röven och ringa på en 1031 axel med 3:54 utväxling som jag tror skulle passat fint. Dock ska han ha 1500 för den. anser det lite mycket men jag behöver ju en axel.

over and out. Gott nytt år på er alla Garagare.


Uppdaterings dax

Nå vad har hänt nu då sen sist? Jag har väntat på mina små hårda valp bussningar som kom igår vilket var väldigt trevligt!. Tusen tack L.M.R. Så idag började jag provmontera motorn vilket inte gick särskilt bra eftersom ett originalfäste inte gick att använda som jag först trodde. Men men, hann inte hänga läpp allt för länge innan jag förstod att här måste jag bygga nytt. Fattas dock lite 4mm plåt nu så jag kan inte punkta ihop det klart förrän imorgon. Men här kommer lite efterlängtade bilder som håller tråden och kommentarerna igång.


Valpkuddarna! otroligt behändiga! återstår och se hur stumt det blir..


Gick fint att använda original "motorarm" på insugssidan. Oljigt och jävligt fy fan!!!



Platta mot blocket klart. Lite provisoriska bult. Funderar på insex sen. Tycker det är lite porr.


och sista plattan på kudden klar. Sen är det dax att börja med själva stagen ut från blocket.


Motorfästet lite upppunktat. Den rostiga plåten är en 3mm plåt som ska försvinna fort som fan. ja ni kommer förstå varför lite längre ner. Dock ser fästet för jävligt ut! Därför designar vi det lite så här. Lite lättning samtidigt ^^


Anlägg för vinkelslipen så jag får ett rakt och snyggt snitt.


Blev betydligt snyggare och tror det ska hålla ganska bra även om lite material försvann.


och som jag sa innan. Trodde inte det kunde vara så stor skillnad på 3 och 4 mm plåt. Men fy fan! Se här

Den är borta nu och 4 mm plåt ska ordnas imorgon.

Det var allt för idag! Tack och hej leverpastej!

_________________
Johan Andreasson
Citera
JonasH88
Frövi
Här sen Dec 2009
Inlägg: 194



Riktigt fint projekt du håller på med! Ser ut att bli ordentligt bra! Kör hårt!

_________________
Jonas Holmblad

Skam den som ger sig!


BMW E30
S50B30 turbo
Mitsubishi EVO 3 x2
BMW E36 M3 3.2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Mk2 1975 busräser!
<<   1, 2, 3
20518 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande