Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Startmotor problem
870 besök totalt
Jesper Ryberg
Karlsborg
Här sen Feb 2010

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Startmotor problem

Har inte fått någon hjälp på nått annat forum om detta så jag provar här

Håller på att plocka ihop en motor (En saab 16V B202) i garaget nu, tänkte att jag skulle kolla ifall motorn gick runt med startmotorn då lite modifikationer gjorts Bl.a. kolla hur mycket jag fått upp kompet efter planingen och senare så hade jag tänkt att starta motorn i stativet. Ska köra med Megasquirt på den också.

Startmotorn sköt bara ut kugghjulet men snurrade inte, tog loss den och den snurrade inte ens då så den skrotades.

Köpte en begagnad som togs ur en fungerande bil, denna snurrade när den låg på golvet men inte när jag monterade dit den på motorn. Då skjuter den bara ut kugghjulet, i helgen testade jag med att köra startkablar direkt från en bil som var igång utan att det fungerade. Men tar jag loss den och lägger på golvet så fungerar den.

Givetvis så kan jag snurra på motorn för hand med ett ledhandtag, jag har testat med och utan tändstiften monterade och anslutningarna till batteri osv är bra.

Så min fråga, vad tror expertisen att det kan vara för fel ?

//Jesper
Citera
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010

Spontant så tror jag det är för lite kräm i batteriet.

Hur går motorn runt förhand? Går det lätt eller måste du ta i?

Som exempel kan jag säga att när jag gick verkstadskursen skruvade vi med en sacnia DSI11 som vi hade haft isär och ihop på. Då monterade vi kamaxeldrevet 180 grader fel vilket resulterade i att ventil och kolv naturligtvis möter varandra.

Läraren - de kan var tröga de där att dra runt, ta i ni grabbar *skratt*

Vi - 2 meter förlängare och tolv krökta stötstänger senare motorn gick runt...

Mvh Magnus

Karlsborg
Här sen Feb 2010

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Re:

zovix skrev:
Spontant så tror jag det är för lite kräm i batteriet.

Hur går motorn runt förhand? Går det lätt eller måste du ta i?

Som exempel kan jag säga att när jag gick verkstadskursen skruvade vi med en sacnia DSI11 som vi hade haft isär och ihop på. Då monterade vi kamaxeldrevet 180 grader fel vilket resulterade i att ventil och kolv naturligtvis möter varandra.

Läraren - de kan var tröga de där att dra runt, ta i ni grabbar *skratt*

Vi - 2 meter förlängare och tolv krökta stötstänger senare motorn gick runt...

Mvh Magnus

För lite kräm i batteriet tror jag inte på, batteriet jag använt mig av sitter i bruksbilen där den startar utan problem. Nu senast så hade jag bilen igång också, så kräm finns det nog

Det går inte jätte lätt att dra runt motorn men inte heller jätte tungt.

Kammpaketet monterades efter alla konstens regler.

Det enda jag egentligen gjort med motorn är att plana och porta toppen, ställt innsugskammen lite tidigare, extraktorgrenrör och ska köras med MS.

//Jesper
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Gissningar; otillräcklig jord eller mekaniskt stopp som gör att kugghjulet inte skjuts ut tillräckligt långt.

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Startmotor problem

Jesper Ryberg skrev:
Har inte fått någon hjälp på nått annat forum om detta så jag provar här

Välkommen hit!

Jag vill bara påminna om att läsa igenom reglerna för denna avdelning av forumet.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8810

Magnus Thomé skrev:
om du har en fråga som inte är 100% uppenbart banåkarelaterad så krävs det att du berättat om bilen och vad den används till i en tråd i "Våra banåkabilar" och att du lagt in länk till den tråden på sidan "Inställningar" under "Min biltråd här på Rejsa".

Karlskoga
Här sen Nov 2009

om inte drevet slår ut helt så blir det inte kontakt mellan de två stora polerna på manövermagneten
prova eventuellt att shimsa ut startmotorn någon mm från kuggkransen.

MVH Peter J

Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004

Håller med Peter, testa shimsa ut den, Jag har haft liknande problem på en fd vardagsbil, och det var helt enkelt så att startmotorn inte kunde komma ut hela vägen.

Startmotor problem
870 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande