| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Samma dimension & typ, gummi men olika bredd i 16"?
|
1384 besök totalt |
|
Samma dimension & typ, gummi men olika bredd i 16"
Hej, Jag ska köpa fälgar till min e30 som är 16x7,5" fram och 16x9" bak. Jag behöver 40 profil för att rullomkretsen ska ändras mindre än 5% Däckbredden bak skulle jag vilja ha minst 235 för att inte få för mycket "tyskstuk", men det verkas svårt att hitta om jag kollar dackonline. De bredaste verkar vara 225? Då får jag acceptera lite tyskstuk. Men om jag då ska hitta något smalare framdäck, ca 205-215 för att få samma look fram, så finns det inte med samma gummiblandning och bara "runflat" däck, om jag kollar t.ex. Toyo T1-R. Hur kan det vara så här att det inte går att hitta samma däck fram & bak med olika bredd??? Hur gör ni som kör med olika breda fälgar? _________________ Daniel Jonsson |
||||
|
Staggered med 225/45-16 och 245/45-16 verkar vara det som "finns". Om 610 i diameter blir lite välfyllt på en E30 så blir 625 kanske lite väl stort (men 245 brett finns inte i mindre).
Snabblista so täcker åtminstone Kumho och Toyo http://www.camskill.co.uk/products.p Varför handla fälgar innan du vet vilka däck du ska köra med?
|
||||
|
Re:
Visst ja, det är ju procent av bredden. Går det att matcha rullomkretsen fram&bak till 100% då? om jag kör de dimensioner som Niklas föreslår, så skiljer det 2,9%. Nu står bilen några mil härifrån, men det är nu orginaldimension på 14" kryssekerfälgar, tror det är 185/55-14.
Tack, jag kanske skrev i fel forum. Fälgvalet har mer med utseende att göra, och jag har hittat en uppsättning fälgar som jag bara måste ha Tog då för givet att man kan hitta vettiga "high performance" däck till dessa relativt vanliga fälgstorlekar.
_________________ Daniel Jonsson |
||||
![]() |
Däck för banåka
Samma dimension & typ, gummi men olika bredd i 16"?
|
1384 besök totalt |