Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Nybörjaråkning | 1 besök senaste veckan (4388 totalt) |
Hej,
Har nu bestämt mig för att ta tag i en hobby som har legat allt för länge på hyllan, nämligen banåkning (i någon form). Har familj och barn så det får varken kosta en förmögenhet eller ta allt för mycket tid vilket givetvis minskar ens valmöjligheter. Dock lär jag knappast vara själv i denna sits och jag frågar nu er som är just i denna sits och lyckats hitta ett sätt att hålla er hobby vid liv, hur ni har gjort? Jag har ett stort intresse av bilkörning men svagheten är hur man faktiskt åtgärdar saker som går sönder (om man ens lyckas felsöka till att börja med). En del har gett rådet att börja med folkracing, buda på en bil och skaffa galler, skyddsbur och vad mer som behövs och köra men det känns som att de bilarna verkligen kräver sin man (eller kvinna) att underhålla. Ni som har samma dåliga kunskap om hur man byter topplock m.m, hur har ni löst ert problem med mekandet, för det är ju bara en tidsfråga tills något pajar liksom Förmodar att det mest optimala är en bil som är någorlunda "underhållsfri" och en tävlingsform där målet inte är att köra sönder varandras bilar men alla tips är uppskattade! /Vroom Vroom _________________ Linus.J |
||||
Jag är väl kanske inte helt rätt person att svara men jag passar in ganska bra ändå vad gäller mekandet
Men kör du lite bandagar med bilklubbar så behöver det inte vara så mycket mekande bara bromsbelägg och kanske lite bromsvätska. _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||||
Kan man inte skruva själv känns det som att man får låta nån annan göra det och betala för det men kan ju bli väldigt dyrt om det inte är nån man känner som gör det mer eller mindre gratis, annars är det väl en nyare "färdig" snabb bil som inte behöver mkt mer än service (om man har tur) vilket ofta springer iväg lite i pris dock.
Ett annat alternativ är väl att lära sig skruva sakta men säkert, är egentligen inte särskilt svårt om man inte har tummen mitt i handen eller noll i tålamod, om man nu känner att man har tid med det. Kan ju säga att kunde jag inte skruva själv vet jag inte äns om jag skulle ha råd med en bruksbil. _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Vad är du ute efter? Tävlingsmomentet eller bara gasa av dig?
Snabbheten på bilen är ju inte det samma som rolighetsfaktor. Köra fortare än sist är väl alltid målet om ma inte ha budget att vinna. Sen om det går fort med låg budget så är ju mer än halva nöjet... Satsa på vanlig bankörande med en färdig byggd bil och lär dig skruva långsamt som är nämt tidigare. Lägg pengarna på en prisvärd bil och sen kör mer istället. Bil ståendes i garaget är inget skoj... _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Satsa på en nyare instegsmodell från valfritt märke. Tex bmw 316, golf 1,6 eller något liknande. En lagom stor motor med lite effekt tenderar att hålla länge, får den något extra oljebyte halvvägs så bra. Delarna till instegsmodeller brukar ofta vara billiga när det behövs reservdelar. Motorerna är oftast enklare, det är inga dubbla rörliga kamaxlar som ändrar ventiltider etc utan så enkla en motor kan vara. Allt detta = billigare med den service som behövs. Köp så ny bil du har råd att krascha till skroten Med liten klen motor kommer du inte elda upp däck etc lika snabbt heller, du blir tvingad att lära dig hålla farten uppe. _________________ Roland Johansson |
||||
det blev, så välkommen känner man sig verkligen på detta forum.
>Speedy83 Jag är väl kanske inte helt rätt person att svara men jag passar in ganska bra ändå vad gäller mekandet Men kör du lite bandagar med bilklubbar så behöver det inte vara så mycket mekande bara bromsbelägg och kanske lite bromsvätska. - Exakt hur går bandagar till, är det att man hyr bilar då och får stå för de skador/förslitningsskador man åsakar (dock inte behöver göra jobbet själv)? >Nizmo - Hade gärna börjat lära mig skruva (har inte tummen mitt i handen men saknar djupet helt enkelt) men saknar plats, hur gör alla, hyr något ensligt garage eller finns det platser på klubbarna? >Spelwilly -Det låter som en utmärkt ide, ska undersöka det! >Superkart -Faktiskt ute efter både och men främst njutningen av fullborda några "perfekta" varv, det slår allt. Att köra fort ligger väldigt långt ner listan. > Rolle Jo, den ideen har korsat mina tankar men då kommer det där med uppställningsplats, bor inte i närheten av några varmgarage direkt ;( /Linus _________________ Linus.J |
||||
Det går till som så att du har en tex. bmw, honda, ford eller vilken bil som helst nästan så blir du medlem i en intresseklubb på nätet som sedan brukar anordna bandagar för sina medlemmar. Man kommer då ditt får sin bil inspekterad så man uppfyller de krav som finns sedan kör man i stort sett så mycket man vill under dagen och när man är trött eller däcken är slut så kör man hem Detta är väldigt roligt och det finns nästan i alla klubbar personer som är duktiga på att köra som kan ge tips osv. _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||||
Ett tipps kan vara att vara med på tex. avancerade förarkurs jag brukar vara med som instruktör på. Där gäller det i första hand lära sig grunderna för banåkning och vill man kan man ta licensen. De som är med åker alt från hyrd renault Clio till Porsche GT3 och vill lära sig grunderna. Åke lägger nog ut något här så fort det är klart med datum. Sedan brukar det varan ågon till.
Man åker med sin egen bil och en välservad std. bil fungerar. Viktigast när man börjar åka är att bromsarna är bra, ny bromsolja varje år gärna en som tål lite mer värme lksom bromsklossar som tål lite mer värme. Sen är det bara att gasa. Börja gärna med något enkelt eller om du har någon billig bil som slängbil/extrabil. Åk lite och fundera sedan på vad du vill ha. Bästa är att åka några ggr. för att bilda sig en uppfattning och känna sig för med det man har. Träffar finns det massor, se bankalendern här på rejsa. Alfaklubben fyller ut med andra märken för att fylla banan osv. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Jo, det underlättar ju Har fått tips om att köra supercart, är det något att ha? Billigt med bil, inte värst dyrt att köra vad jag fått intrycket av. Linus.J _________________ Linus.J |
||||
mest racing för pengarna tror jag nog att en sport 2000 gokart ger. då har du elstart och en motor med ganska måmga timmar mellan renoveringar.och du ska inte behöva skruva nåt egentligen.finns från ca 15000 :- . Ok, det är ju ingen "bil"men du får gå till en formelbil för att få samma fart och race-känsla...om ni sett den nya filmen Senna, så svarar han på frågan vilken hans bästa minnen från racingen varit : det var när jag kom till europa 78-79 och körde gokart...no politics , no money ,just pure racing ! _________________ mikael svensson |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Nybörjaråkning | 1 besök senaste veckan (4388 totalt) |