| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skillnader mellan 01E och 01E (porsche 968 vxllåda)
|
3670 besök totalt |
|
I Porsche 968 sitter en audilåda, 01E, om jag inte är helt felunderrättad. Jag vet inte hur mycket som är Porsche spec i dessa (om ens något) men eftersom jag läst lite här och där att 01E fanns i olika varianter och kvaliteer, där de tidigare versionerna hade problem med ettan bland annat, så undrar jag vilken variant av 01E som sitter i 968 och om det är den klena sorten, kan jag fylla transaxeln med det nyare och uppgraderade innehållet? _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
|
Klipper in från några inlägg i min bentley tråd som kanske hjälper något
Hej Jag bygger en mittmotorbil och kör med Audi 200's 4,2 V8 och en 6-växlad manuell låda från en Audi 100 2,5 diesel -92:a. Den ska visst tåla lite mer vrid. Den heter ARX 28480, sitter stansat på högra undersidan. På vänstra sidan efter drivaxeln står det gjutet 01E 301 211. Eller om det satt tvärtom... :roll: Motor o låda passar ihop utan problem, bytte dock tråget för att få ett "cleanare" utseende mot lådan. V8:an fanns med manuell låda i S6:an, men de är svåra att hitta på skroten. Audi 100/S4 91-94 V8 4,2L fanns med 6Vxl med måste vara samma låda det. som sitter i S6an? Vxl koden kan vara CMG om ja inte minns helt fel.. Det stämmer rätt bra. CMG har oxå bredare drev till 1:ans växel. Alltså att föredra. Tjena 01E lådan är gjord för att tåla vrid men tydligen vanligt att pinjonglagrena är vissna. Dom spände upp dom lite hårt som nya. Med det breda 1:a drevet skall dom tåla runt 500 hk i en lätt bil. om man inte burnar hela dagarna. Sören Trygg kör med en sådan i sin Lola t 70. Med 500 hk och vrid är det drivknutarna som tar stryk. http://www.elektro.com/~audi/01E/v8i http://www.elektro.com/audi/01E/ http://www.quaife.co.uk/catalogue/se http://www.gt40s.com/forum/gt40-tech http://www.lambolounge.com/chassis/T Det är vissa serier som lades åt för hårt från fabrik, inte alls något som gällde alla. Brukar visa sig runt 10k mil. Men om det är bara själva lagren som är dåliga eller inte pallar med så mycket stryk så kan man ju ringa till skf och beställa nya lager. Oftast så har dom lagren man behöver. min far har gjort det några gånger.Dom tillverkar ju ett par stycken lager om dagen om man säger så. |
|
Tack för info.
Nu har jag ingen aning om vilken av lådorna som sitter i 968 men det kanske visar sig när/om den rasar. Förstår jag det rätt när jag tolkar det som att det är samma hus på alla 01E och att det därmed är möjligt att uppgradera till det biffiga 1:ans drev vid eventuell renovering? Min låda har gått runt 13000 mil (enligt mätaren då...) och är väl knappast ljudlös men något pinjonglagerstjut a la reamotor är det ju inte (ta i trä). Vad satt det för diffbroms i S6 med 01E, torsen eller lamell? _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
|
Audi har aldrig haft diffbroms i S2, S4 eller S6 - i Audi V8 satt det en Torsen bak. Fram har det aldrig funnits nåt kul - mittdiff Torsen i nämnda bilar och i alla 01E.
Man ska inte blanda ihop 968:ans 01E med Audis 01E - det mesta kring diff/pinjong skiljer till 968:ans fördel. 968 delar lager med G50, Audi har Audi dimension på sitt. Äldre 968, alltså 944 (HA HA, roligt skämt va!) har 016-lådor och i de lådorna är allt identiskt med Audi lådorna. Till 968 tog Porsche sig i skägget och tänkte lite och det blev en stadigare ask. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
|
Nej, 951 är klenare - eller, om man jämför dimensionerna på lager osv och tänker in skillnaden mellan 016/01E i Audi-världen så borde 968 hålla bättre än 951:ans 016. De har ju gemensamma delar - tex synkringar, så det finns ju saker som inte är direkt bättre - men det skiljer mycket som sagt på diff och lager.
Audi bytte från 016 till 01E i Audi V8. S4 och S6 hade 01E från start. S2 fick 01E i och med motorbyte 93. De första 01E som såldes hade problem med 1:ans växel - troligen hade man missbedömt hur mycket folk skulle komma att chippa dessa bilar. Från och med "när det nu var" så fick de bredare drev på 1:an. Man har under årens lopp också förändrat lite i axlar osv men det stora grejjen är bredden på 1:an. Du borde hitta igen på elektro sidan som Ajden länkar till om 968 har smala eller breda kugg på 1:an. Men - kom ihåg att just detta var ju problem på stora tunga 4wd bilar men galen effekt....inte en liten lätt bakhjulsdriven bil. 016 är en gammal häst som dök upp i Audi typ i slutet på 70 början på 80 ungefär. Tittar man lite på Audis utveckling under den tiden och jämför med 924 så ser man ungeför hur det hänger ihop. Det är Audi grejjer rakt av, dock med egna namn och vxl koder. För varje variant på 924/944 låda finns motsvarande Audi låda, dock med annat utseende på vxl hus och ingående axel (vldigt små skillnader). När sedan grejjerna började gå pajj i Porsche så rättade man till saker och ting - och då slutar likheterna mot Audi 016. S2 och 951 lådrona delar väldigt många delar med Audi, men pinjong, lager och hus skiljer. Audi har sedan, i och med den sista 016-lådan som satt i Audi V8 från början, apat efter vissa av förbättrningarna. Den sista 016 lådan är nästan en hybrid - den har Porsches grova input-shaft som sedan också dök upp på 01E men fortfarande den "klena" pinjongen - något som man sedan på 01E rättade till. Man kan ana sig till hur snacket gått på transmissions utvecklingen här... 016 är ändå, trots sin ålder och trots att jag skriver "klen" här, en väldigt tålig låda. Visst, de går att ha ihjäl, men mycket beror nog på föraren faktiskt. Den har väldigt bra rykte i Audi världen, speciellt i USA där 01E inte finns i så stort antal. Tyvärr finns inte mycket delar och drevsatser till varken 01E eller 016 att tillgå. Finns lite i staterna....så det är nog bara att byta olja och köra på och renovera ifall den pajjar...typ. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
|
om man inte gillar att sitta och veva med högernäven och stampa med vänsterfoten hela dagarna, vad har man för audiväxellådsalternativ då?
med andra ord, finns det någon framhjulsdriven audi med automatlåda som är bättre än någon annan? detta ser ju intressant ut: http://www.blocket.se/stockholm/Auto men en låda för 33000kr i en bil för 2500kr.. njae... (har skaffat en V4'a som ska mittmotorkonverteras) _________________ //Johan Karlsson |
|
01E fanns i tre versioner och för det mesta var det 1:ans drev som blev förstärkt i senare versionerna.
Men som tidigare personer nämnde, det är osannolikt att problem med 1:ans drev skulle drabba bakhjulsdriven bil med sugmotor, även med 1:ans drev i sitt klenaste utförande. Det är sak att dumpa koppling på en 2-tons fyrhjulsdriven bil med tungt svänghjul från stillastående och annan att göra det på en relativt lätt bakhjulsdriven bil. S4:a skulle försöka överföra mängder av vridmoment genom sina tre diffar. 968:a skulle troligtvis bara svarva bakdäck... _________________ G o r a n A m c o f f |
|
Kanske inte direkt svar på frågan men 016/083 jämfört med 01E av Pete Tinucci:
http://garage.ideola.com/downloads/G Sista sidan sammanfattar att Porsches 01E troligen inte är starkare än 083 i turbon _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
|
Mycket av det man gjort under åren med shot peening osv är ju mer ur livslängds synpunkt - men vi knäcker inte lådorna med utmattning utan med ren överbelastning. De han nämner ang haverier orsakad av bristande underhåll säger också endel. Tyvärr så är lager till dessa lådor väldigt dyra och svåra att få tag på så för många blir det helt enkelt aldrig av att renovera dem så de når samma kapacitet som de en gång hade.
Man ska väl tolka det som att 01E är minst lika stark som 951 iaf tycker jag. Den har fortfarande bättre lagringar kring pinjong och båda husen har bättre gjutning - alu-huset är garanterat styvare och gjutjärnsdelen ser definitivt bättre ut på 01E än 016. Den där förstärkningsplåten han nämner för 016 - jag är lite förvånad över att den gör så mycket nytta med tanke på hur den ser ut. Kul att det behövs så lite för att få det att hålla så mycket bättre. Har dock aldrig hört talas om nån som gjort det tricket i Sverige dock. Baserat på hur mycket bättre en 01E är än en 016 i 4wd applikation, även med det smalare drevet på 1:an (något som många hakar upp sig på, det är ju fortfarande bättre med det smalare drevet än 016 nånsin var!!!) så kan man nog sova lugnt om man nu råkar ha en 968-låda i sin bil. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
![]() |
Skruva banåkabil
|
3670 besök totalt |