Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf MK1 -83 2,0 TURBO. Reggad , besiktad , Godkänd | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 6 besök senaste veckan (92173 totalt) |
Då var det dags för mig att lägga upp ett projekt efter några års aktiv läsning på detta forum ..
detta är inte mitt första bil bygge och garanterat inte det sista men del är av en mindre kaliber än det som kommer i framtiden ,, den som lever får se , Nu till golfen , tanken var att jag skulle hjälpa en kompis att bygga denna golf med vr6 motor men då han har för mycket med sitt företag så bad han mig snällt att köpa bilen av honom, jag tyckte dock att dett skulle sitta turbo motor i den i stället och bestämde mig för saab 2,0 T på 185hk från ng900 då jag hade några sånna liggandes bygget skall reggas som ombyggt och det e redan diskuterat med sfro, karossen är en 83:a som e i väldigt bra skick vilket var ett krav för att jag skulle bygga , orkar inte börja med massa rost lagning . det som skall göras först är att vända bilen upp och ned i vaggan (för hoppningsvis i helgen) och skrapa rent under och börja bygga nya fästen för saab bakvagnen , på det sättet får jag direkt rätt bromsar och medför oxå att jag kan använda orginal drivaxlar i fram för att matcha samma bredd på fram som bak , bilen kommer inte att ha några bekvämligheter utan jag vill uppnå en känsla av race när man klättrar in i buren och spänner fast sig i sitta still stolen ,, lite som kommer är alu kylare i bak slangar från baksidorutan 160mm. fullbur som jag fick med i köpet , allt för känslan av race _________________ Joakim Carlsson |
||||||
det har hänt lite i alla fall trots utlandssemester mm
bilen är uppochned och håller för fullt på att ta bort all skit under så man kan kolla skick och lacka under .. hoppas vara klar snart så man kan få städa i garaget lite bilder i alla fall och kom även över en stol som blev julklapp till mig själv _________________ Joakim Carlsson |
||||||
har inte hänt jätte mycket ,, men har i alla fall fortsatt att tvätta rent under ,, bilen var in smetad med olja under och det är väll tack vare det som den e så fin , snart klar och det skall bli skönt att få städa garaget för nu ser det ut som skit överallt ,,
_________________ Joakim Carlsson |
||||||
det blir delar från saab ,, men det blir nog nya bärarmar, skall använda org drivaxlar och därför blir bilen en aning bredare oxå, vet inte än om jag skall använda 900 eller 9-3 spindlar , men det visar sig när jag får ner den på backen och ser om jag måste flytta ut fjädertornen ,, den e riktigt fin för att vara så gammal...
_________________ Joakim Carlsson |
||||||
Hmmm Saab framvagn?
När det finns MASSOR av delar och till bra priser direkt till VW! Varför just Saab? Det kan ju inte vara bara pga ombyggt fordon? Då är det ju bara att ta liknande delar från en passande VW och med endast mindre modifieringar!??! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
valet av saab var för att jag har massor med delar och motorer liggandes och på detta sett få ekonomi i bygget och sen e ju saab motorerna potenta från grunden ,, jag kommer inte att använda subframen men spindlarna för att slippa bygga nya drivaxlar mm,, sen är det ju kul att inte göra som alla andra, det finns ju massor med snabba små vw:s med bara vw delar och det e ju oxå häftigt men om man alltid skall göra som andra så blir man ju aldrig unik eller får en unik bil,, _________________ Joakim Carlsson |
||||||
Låter i mina öron ett bra beslut att nöja dig med att använda spindlarna från Saab. Jag har en og9-3 som brukshink och kan inte direkt påstå att den framvagnen bjuder på speciellt mycket körglädje.
Antar att du känner till T5Suite? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Låter stabilt! Ja har men en uppsjö av delar är de ju bara att köra på. Bra tänkt åxå att vara lite udda och bryta mönstret. Var bara lite nyfikon på konceptet! Med det så vill man ju se lite bilder på hur det är tänkt att blir med framvagn och annat _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
en del av spänningen med byggen är ju att ta delar som inte passar och få dom att passa det kommer bilder på framvagnen när jag börjar ,, men det dröjer nog några veckor tills jag e klar så långt ,, _________________ Joakim Carlsson |
||||||
har börjat grejja lite med avgassystemet när bilen ändå hänger upponer,,
har även söm-svetsat balkar mm, skall börja med div förstärkningartill bak och framvagn, och så har det ramlat in lite delar till avgassystemet oxå .. _________________ Joakim Carlsson |
||||||
Ett litet tips angående framvagn i all välmening. Opel har ett par modeller som inte är så breda mellan hjulen, till dessa drivaxlar passar diverse lådor bl a F28 som är stark och 6 växlad. F28an hamnar ofta i saabar där man lessnat på att original lådorna inte håller 600+hk ska de gå åka med i en F28 i vart fall! Dom som kör dragrace brukar dra gränsen där ikring i vart fall. Opels "stora" OHC motorer delar blockmönstret mot lådan med Saabs kortmotorer.
oplarna jag nämner är dessutom erkänt smidiga på banan, det finns delar i överflöd och dämpare/fjädrar är enkla att hitta och kostar inte mycket Vilka oplar? Kadett E, Ascona C t ex. Ingen subframe på dessa, sen finns Astra F som har subframe. Kadett GSi är ju ganska vanlig som banbil och då jag själv haft en GT förstår jag precis varför! Dessa fjäderben går sen bra att uppgradera med saab bromsar, även till 5 bultat om man vill. En Ascona C som är sönderrostad kostar kanske en 500ing max om du inte får den, precis samma framvagn som Kadett E _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
http://trionic.mobixs.eu/ _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
har gått i dessa tankar oxå, angående v-låda så är jag dock inne på att skaffa rakskuret, har provat f28 i 900 och tyckte att det var så himla långa växellägen vilket jag inte gilla ,, de skall ju dock hålla, alternativet är att fixa en riktig diff till org lådan och montera stum hylsa, vilket skall klara ca 500hk , dock inte för evigt , kan det vara så att det går att få in saabens drivknutar i Opel naven ??? tack för förslagen ,, mera sånt ,, jocke _________________ Joakim Carlsson |
||||||
tackar skall studera den sida ordäntligt _________________ Joakim Carlsson |
||||||
Det är väl inte helt otroligt att det kan passa mellan, i värsta fall skulle du ju faktiskt kunna behålla original framvagnen och skaffa special drivaxlar med golf yttre ända och saab eller Opel inre också. Då det uppgraderas till 5 bultat på oplarna brukar dom använda nav från saab istället för Opel så ja de kan gå! Dock var väl tipset tänkt som att du skulle kunna ha Opels drivaxlar för att slippa ha bilen jättebred fram! Det är ju längden på dom som bestämmer hur långt ut naven måste sitta. egentligen skulle ju kortade/custom drivaxlar till saab grejerna funka för att få rätt bredd fram också, det är nog den enklaste lösningen F20 med rakskuret och diffbroms från quafie ploppar ju upp lite då och då faktiskt på t ex resultatservice och dom brukar inte kosta förmögenheter annars! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
har sett sånna på resultatservice jag med ,, det ligger i allafall på önskelistan, vet dock inte vad sfro och besiktningen säger om rakskuret , men det löser man väll iof med en org låda till bes,, är lite kluven med detta med bredden på bilen om jag skall använda org axlar eller inte ,, det skulle ioförsig bara betyda en spårviddsökning på ca:2,5 cm per sida viket inte är jätte mycket ,, med det medför ju endel jobb oxå med flyttade fjäderben torn och så ,, har ju DIONE i stan och har även en liten känning där som kanske kan hjälpa till med axlar,, får väga byggtid mot pengar ,, nya axlar skulle ju betyda att man slipper massa bygga i karossen ,, jocke _________________ Joakim Carlsson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf MK1 -83 2,0 TURBO. Reggad , besiktad , Godkänd | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 6 besök senaste veckan (92173 totalt) |