Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Framvagnsgeometri FWD: drivaxelns påverkan
2062 besök totalt
Joel
Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Häpp!

Jag har försökt få lite mer koll på hur de olika komponenterna i en framvagn påverkar hur den beter sig.

Hittar en hel del om caster, camber, skrubb, "spindelvinkel" etc. Och det mesta annat.

Men jag hittar inget om hur drivaxlarnas utförande påverkar det hela. är det helt enkelt så att de inte är med i ekvationen?

Fått för mig att var man placerar de inre drivknutarna både i höjdled, längsled samt djupled borde ha någon sorts påverkan, om inte annat så iaf på hur den beter sig vid gas/broms?

Är ganska färsk på området som kanske märks så alla tankar och funderingar är av godo!

Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004

Stora vinklar mellan drivaxel och knutar har negativ påverkan på livslängd och verkningsgrad.

Ett tips är också att drivaxeln ska peka mot IC (i statiskt läge). Detta brukar innebära minst avståndsförändring mellan inre och yttre knut.

Så för att sammanfatta:
Längsled och djupled --> drivknutsvinklar
Höjdled --> Peka mot IC (självklart beroende på vart IC ligger).

oftast så låter man nog ändå växellådan/diffen styra dessa parametrar och det är klart svårt att motivera att "lyfta upp" lådan för att man ska få rätt vinklar på drivaxlarna.

Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Så om man vill ha så lång livslängd som möjligt bör man ha så långa drivaxlar som möjligt för att minska knutarnas vinklar. Detta borde samtidigt ge en stor radie och därmed en liten förändring i längd vid fjädring.

har jag greppat det?

Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004

Är ingen drivlineexpert, men tittar man specifikt på FWD så misstänker jag att stora styrutslag blir bra mycket värre för knuten än ev. fjädringsrörelse.

Det jag nämnde är saker som kan vara bra att ha i bakhuvudet, men då deras påverkan är rätt liten ska man nog låta andra parametrar styra.

Visst kan det vara fördelaktigt med långa drivaxlar ur ett geometriperspektiv. Det här med "stora radier" etc. finns i lång tråd i Racetech-delen om långa a-armar vilket delvis kan kopplas till det här (bara att söka)!

Karlstad
Här sen Apr 2008

Fliker in med en liten fråga om det går bra

Hade tänkt flytta ut länkarmen fram för möjligheten till lite mer camber än orginal, samtidigt som jag fixar Rollcenter och bumpsteer..

MEN! hur mycket går det att flytta ut utan att belasta knuten för mycket? vet inte om det finns olika knutar eller om det är en sorts "standard" på dom.

för knutarna kan ju röra på sig lite ut och in

räcker det att man kollar så inte knutarna bottnar i "yttersta läget" någonstans i in/utfjädringen

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Lind4hl skrev:

Hade tänkt flytta ut länkarmen fram för möjligheten till lite mer camber än orginal, samtidigt som jag fixar Rollcenter och bumpsteer..

MEN! hur mycket går det att flytta ut utan att belasta knuten för mycket? vet inte om det finns olika knutar eller om det är en sorts "standard" på dom.

räcker det att man kollar så inte knutarna bottnar i "yttersta läget" någonstans i in/utfjädringen

Normalt sett har man inte speciellt mycket marginaler på knutarna, definitivt inte så mycket att man kan flytta ut bärarmar.
Det är vanskligt att kolla statiskt på pallbock då motorpaketet har en tendens att röra sig mer än man tror.

Handlar det om att shimsa ut bärarmarna lite för att få camber så är det troligen inga problem alls, speciellt inte om det är en bus/hobbybil som man sänkt, då åker axlarna in lite i knuten istället. Sällan man hamnar i max rebound när man kör.

BMW 330i -05
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Re:

MaZ skrev:
Lind4hl skrev:

Normalt sett har man inte speciellt mycket marginaler på knutarna, definitivt inte så mycket att man kan flytta ut bärarmar.
Det är vanskligt att kolla statiskt på pallbock då motorpaketet har en tendens att röra sig mer än man tror.

Handlar det om att shimsa ut bärarmarna lite för att få camber så är det troligen inga problem alls, speciellt inte om det är en bus/hobbybil som man sänkt, då åker axlarna in lite i knuten istället. Sällan man hamnar i max rebound när man kör.

Annars borde det gå att shimsa ut drivaxeln med en spacer om man har drivaxlar med medbringare vid diffen.

Lidköping
Här sen Nov 2002

Re:

Lind4hl skrev:

Med ökad neg. camber så kortar man ju avståndet för drivaxeln, så att flytta ut spindeln något kan ju göra att det blir +/- noll.
Jag har flyttat ut spindelleden 8-10mm på min Golf och samtidigt kör jag med 2.8 grader neg. camber vilket verkar göra att drivaxlarna mår bra.
Innan jag fick ordning på avstånden fick jag meka drivlina efter var och varenda körning...

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Racetech
2062 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande