Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2062 besök totalt |
Framvagnsgeometri FWD: drivaxelns påverkan
Häpp! Jag har försökt få lite mer koll på hur de olika komponenterna i en framvagn påverkar hur den beter sig. Hittar en hel del om caster, camber, skrubb, "spindelvinkel" etc. Och det mesta annat. Men jag hittar inget om hur drivaxlarnas utförande påverkar det hela. är det helt enkelt så att de inte är med i ekvationen? Fått för mig att var man placerar de inre drivknutarna både i höjdled, längsled samt djupled borde ha någon sorts påverkan, om inte annat så iaf på hur den beter sig vid gas/broms? Är ganska färsk på området som kanske märks så alla tankar och funderingar är av godo! _________________ Joel Nilson nu:CBR 900 RR då: Alfa 166 3.0, Fiat Coupé 20vt, Pug 205 1.9 gti, Pug 205 gti mi16, VW golf 1 gl, Alfa 164 3.0, Pug 205 1.9 gti, VW Golf 1 gl |
||||
Stora vinklar mellan drivaxel och knutar har negativ påverkan på livslängd och verkningsgrad.
Ett tips är också att drivaxeln ska peka mot IC (i statiskt läge). Detta brukar innebära minst avståndsförändring mellan inre och yttre knut. Så för att sammanfatta: Längsled och djupled --> drivknutsvinklar Höjdled --> Peka mot IC (självklart beroende på vart IC ligger). oftast så låter man nog ändå växellådan/diffen styra dessa parametrar och det är klart svårt att motivera att "lyfta upp" lådan för att man ska få rätt vinklar på drivaxlarna. _________________ Henning Olsson |
||||
Så om man vill ha så lång livslängd som möjligt bör man ha så långa drivaxlar som möjligt för att minska knutarnas vinklar. Detta borde samtidigt ge en stor radie och därmed en liten förändring i längd vid fjädring.
har jag greppat det? _________________ Joel Nilson nu:CBR 900 RR då: Alfa 166 3.0, Fiat Coupé 20vt, Pug 205 1.9 gti, Pug 205 gti mi16, VW golf 1 gl, Alfa 164 3.0, Pug 205 1.9 gti, VW Golf 1 gl |
||||
Är ingen drivlineexpert, men tittar man specifikt på FWD så misstänker jag att stora styrutslag blir bra mycket värre för knuten än ev. fjädringsrörelse.
Det jag nämnde är saker som kan vara bra att ha i bakhuvudet, men då deras påverkan är rätt liten ska man nog låta andra parametrar styra. Visst kan det vara fördelaktigt med långa drivaxlar ur ett geometriperspektiv. Det här med "stora radier" etc. finns i lång tråd i Racetech-delen om långa a-armar vilket delvis kan kopplas till det här (bara att söka)! _________________ Henning Olsson |
||||
Fliker in med en liten fråga om det går bra
![]() Hade tänkt flytta ut länkarmen fram för möjligheten till lite mer camber än orginal, samtidigt som jag fixar Rollcenter och bumpsteer.. MEN! hur mycket går det att flytta ut utan att belasta knuten för mycket? vet inte om det finns olika knutar eller om det är en sorts "standard" på dom. för knutarna kan ju röra på sig lite ut och in ![]() räcker det att man kollar så inte knutarna bottnar i "yttersta läget" någonstans i in/utfjädringen ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Re:
Normalt sett har man inte speciellt mycket marginaler på knutarna, definitivt inte så mycket att man kan flytta ut bärarmar. Det är vanskligt att kolla statiskt på pallbock då motorpaketet har en tendens att röra sig mer än man tror. Handlar det om att shimsa ut bärarmarna lite för att få camber så är det troligen inga problem alls, speciellt inte om det är en bus/hobbybil som man sänkt, då åker axlarna in lite i knuten istället. Sällan man hamnar i max rebound när man kör. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Re:
Annars borde det gå att shimsa ut drivaxeln med en spacer om man har drivaxlar med medbringare vid diffen. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
Re:
Med ökad neg. camber så kortar man ju avståndet för drivaxeln, så att flytta ut spindeln något kan ju göra att det blir +/- noll. Jag har flyttat ut spindelleden 8-10mm på min Golf och samtidigt kör jag med 2.8 grader neg. camber vilket verkar göra att drivaxlarna mår bra. Innan jag fick ordning på avstånden fick jag meka drivlina efter var och varenda körning... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
2062 besök totalt |