Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Framvagnsgeometri FWD: drivaxelns påverkan
2062 besök totalt
Joel
Linköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 25


Trådstartare
Framvagnsgeometri FWD: drivaxelns påverkan

Häpp!

Jag har försökt få lite mer koll på hur de olika komponenterna i en framvagn påverkar hur den beter sig.

Hittar en hel del om caster, camber, skrubb, "spindelvinkel" etc. Och det mesta annat.

Men jag hittar inget om hur drivaxlarnas utförande påverkar det hela. är det helt enkelt så att de inte är med i ekvationen?

Fått för mig att var man placerar de inre drivknutarna både i höjdled, längsled samt djupled borde ha någon sorts påverkan, om inte annat så iaf på hur den beter sig vid gas/broms?

Är ganska färsk på området som kanske märks så alla tankar och funderingar är av godo!

_________________
Joel Nilson
nu:CBR 900 RR
då: Alfa 166 3.0, Fiat Coupé 20vt, Pug 205 1.9 gti, Pug 205 gti mi16, VW golf 1 gl, Alfa 164 3.0, Pug 205 1.9 gti, VW Golf 1 gl
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Stora vinklar mellan drivaxel och knutar har negativ påverkan på livslängd och verkningsgrad.

Ett tips är också att drivaxeln ska peka mot IC (i statiskt läge). Detta brukar innebära minst avståndsförändring mellan inre och yttre knut.

Så för att sammanfatta:
Längsled och djupled --> drivknutsvinklar
Höjdled --> Peka mot IC (självklart beroende på vart IC ligger).


oftast så låter man nog ändå växellådan/diffen styra dessa parametrar och det är klart svårt att motivera att "lyfta upp" lådan för att man ska få rätt vinklar på drivaxlarna.

_________________
Henning Olsson
Citera
Joel
Linköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 25


Trådstartare
Så om man vill ha så lång livslängd som möjligt bör man ha så långa drivaxlar som möjligt för att minska knutarnas vinklar. Detta borde samtidigt ge en stor radie och därmed en liten förändring i längd vid fjädring.

har jag greppat det?

_________________
Joel Nilson
nu:CBR 900 RR
då: Alfa 166 3.0, Fiat Coupé 20vt, Pug 205 1.9 gti, Pug 205 gti mi16, VW golf 1 gl, Alfa 164 3.0, Pug 205 1.9 gti, VW Golf 1 gl
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Är ingen drivlineexpert, men tittar man specifikt på FWD så misstänker jag att stora styrutslag blir bra mycket värre för knuten än ev. fjädringsrörelse.

Det jag nämnde är saker som kan vara bra att ha i bakhuvudet, men då deras påverkan är rätt liten ska man nog låta andra parametrar styra.

Visst kan det vara fördelaktigt med långa drivaxlar ur ett geometriperspektiv. Det här med "stora radier" etc. finns i lång tråd i Racetech-delen om långa a-armar vilket delvis kan kopplas till det här (bara att söka)!

_________________
Henning Olsson
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2147



Fliker in med en liten fråga om det går bra

Hade tänkt flytta ut länkarmen fram för möjligheten till lite mer camber än orginal, samtidigt som jag fixar Rollcenter och bumpsteer..

MEN! hur mycket går det att flytta ut utan att belasta knuten för mycket? vet inte om det finns olika knutar eller om det är en sorts "standard" på dom.

för knutarna kan ju röra på sig lite ut och in

räcker det att man kollar så inte knutarna bottnar i "yttersta läget" någonstans i in/utfjädringen

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19053



Re:

Lind4hl skrev:
Fliker in med en liten fråga om det går bra

Hade tänkt flytta ut länkarmen fram för möjligheten till lite mer camber än orginal, samtidigt som jag fixar Rollcenter och bumpsteer..

MEN! hur mycket går det att flytta ut utan att belasta knuten för mycket? vet inte om det finns olika knutar eller om det är en sorts "standard" på dom.

för knutarna kan ju röra på sig lite ut och in

räcker det att man kollar så inte knutarna bottnar i "yttersta läget" någonstans i in/utfjädringen


Normalt sett har man inte speciellt mycket marginaler på knutarna, definitivt inte så mycket att man kan flytta ut bärarmar.
Det är vanskligt att kolla statiskt på pallbock då motorpaketet har en tendens att röra sig mer än man tror.

Handlar det om att shimsa ut bärarmarna lite för att få camber så är det troligen inga problem alls, speciellt inte om det är en bus/hobbybil som man sänkt, då åker axlarna in lite i knuten istället. Sällan man hamnar i max rebound när man kör.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Re:

MaZ skrev:
Lind4hl skrev:
Fliker in med en liten fråga om det går bra

Hade tänkt flytta ut länkarmen fram för möjligheten till lite mer camber än orginal, samtidigt som jag fixar Rollcenter och bumpsteer..

MEN! hur mycket går det att flytta ut utan att belasta knuten för mycket? vet inte om det finns olika knutar eller om det är en sorts "standard" på dom.

för knutarna kan ju röra på sig lite ut och in

räcker det att man kollar så inte knutarna bottnar i "yttersta läget" någonstans i in/utfjädringen


Normalt sett har man inte speciellt mycket marginaler på knutarna, definitivt inte så mycket att man kan flytta ut bärarmar.
Det är vanskligt att kolla statiskt på pallbock då motorpaketet har en tendens att röra sig mer än man tror.

Handlar det om att shimsa ut bärarmarna lite för att få camber så är det troligen inga problem alls, speciellt inte om det är en bus/hobbybil som man sänkt, då åker axlarna in lite i knuten istället. Sällan man hamnar i max rebound när man kör.

Annars borde det gå att shimsa ut drivaxeln med en spacer om man har drivaxlar med medbringare vid diffen.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Re:

Lind4hl skrev:
Fliker in med en liten fråga om det går bra

Hade tänkt flytta ut länkarmen fram för möjligheten till lite mer camber än orginal, samtidigt som jag fixar Rollcenter och bumpsteer..

MEN! hur mycket går det att flytta ut utan att belasta knuten för mycket? vet inte om det finns olika knutar eller om det är en sorts "standard" på dom.

för knutarna kan ju röra på sig lite ut och in

räcker det att man kollar så inte knutarna bottnar i "yttersta läget" någonstans i in/utfjädringen


Med ökad neg. camber så kortar man ju avståndet för drivaxeln, så att flytta ut spindeln något kan ju göra att det blir +/- noll.
Jag har flyttat ut spindelleden 8-10mm på min Golf och samtidigt kör jag med 2.8 grader neg. camber vilket verkar göra att drivaxlarna mår bra.
Innan jag fick ordning på avstånden fick jag meka drivlina efter var och varenda körning...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Racetech
Framvagnsgeometri FWD: drivaxelns påverkan
2062 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande