| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Diffklumps funderingar.
|
2231 besök totalt |
|
Diffklumps funderingar.
Sitter här och funderar en del på bygget och har troligen fått nys om både motor och vxllåda till ett klart fördelaktigt pris. Så mina funderingar går i banorna att hinka i den 350 med förgasare och automat, kort kardan och så bara en diffklump i bak. sen skarva ihop original drivaxlar med axlaf som passar mot diffen. Men vad bör man då ha för klump, bryr mig inte om den är bromsad eller inte, nått som håller för lite effekt och vrid men ändå inte kostar multum. Så släng in ideerna nu. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
|
Enklast är väl att skruva dit en bakvagn från en phet beemer eller zigenarracer (merca), skarva drivaxlar är nog inte en av dina mest briljanta ideer, eller hur
Får det plats med en 350 i bilen, har du räknat på viktfördelning och sånt
Lycka till i vart fall
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
Inga problem att få ner smalblocken, måste bara gör en bula i huven, precis som alla andra som stopar i underliga motorer i dessa bilar.
eftersom det här är ett test för att se hur det fungerar så vill jag inte lägga för stora pengar på det, kanske finns nån diff som har större knutar än porschen så der räcker med en konverteringsbit. men en klump från en merca eller kebabbil,med större motor skulle nog fungera, ska ta reda på hur bred orgiginallådan är så blir jakten lättare. Bilen ska ju inte reggas med den motorn heller. viktfördelningen löses med 100 liter soppa i skuffen. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
|
Det är Porsche 924 det handlar om eller?
Den har väl GKN Löbro drivknutar så med största sannolikhet är det samma bultmönster som åtminstone vissa modeller av Ford (Sierra/Scorpio), BMW och Audi till exempel. En diff från någon av dem kan alltså med viss tur rätt enkelt passa mot drivaxlarna. BMW är ett klockrent val men till en sansad 350 håller också en Scorpio 7,5" diff bra. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Ja, den får till och med bättre plats än en C20XE från Opel...
Man slipper göra bula på huven och såga sönder torpeden för att få plats med fördelaren.
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
Re:
för nån som inte har nån som helst koll på ford, vilja scorpio sitter dem diffarna på?? har du några mått på knutarna så kan det enkelt jämföras, ska mäta bredden över lådan på bruksporschen i morgon så har man nåt att gå efter i diffjakten. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
|
Egentligen så har alla Scorpio utom 4x4 7,5" diff (i alla fall i Sverige).
På äldre V6 är 3.61:1 vanligast, nyare 4-cylindriga har 3.91:1. From 1995 ändrade man utväxlingar så då är det lägre slutväxlar, 4.09:1 eller 4.27:1 på fyrorna till exempel. Jag kan mäta knutar och bredd på diff om du vill, men bredden finns annars på någon tråd här, nånstans. Jag tror att man brukar prata om 86 mm bultcirkel (6 st M8) på knutarna, ytterdiameter på knuten är 100 mm. Från minnet då ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Tack Gustav, då blir jakten lite lättare.
om det inte är nåt besvär att mäta diffen skulle det också underlätta att veta hur bred den är över anslutningarna till drivaxlarna. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
|
Kolla här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag kan kontrollmäta imorgon om du vill. Måtten jag skrivit in är nog för 7", så jag kan dubbelkolla mot 7,5". /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Kollar den länken, om det inte är för besvärligt får du gärna dubbelkolla. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
|
Jaha, det var tur att jag dubbelkollade lite :-)
A: 275 mm på 7,5" (stämmer med mina erfarenheter av att 7,5" är aningen längre än 7") B: 130 mm
C: 305 mm (fattar inte hur jag kunde mäta 45 mm fel förra gången...) Hela klumpen (från pinjongfläns till bakre fästet) är cirka 410 mm lång, och den är 260 mm hög. Drivknutarna har samma 86 mm bultcirkel som BMW, det är ju de "små" knutarna som kallas 100mm-knutar alltså. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Här måste jag flika in en liten sak som kan ställa till det lite... Har BMW 2 olika modeller av lilla knuten? Jag byggde om min se7en förra vintern och gick från 7 till 7-1/2 diff och det blev en hel del tänkande och tillverkande av diverse medbringare
för att ändra bultdelning.....Då jag kör med stora knutarna inne vid diffen och lilla ute vid hjulen. Drivaxlarna blev en blandning av BMW delar köpte en ny 2002:a komplett med knutar och den andra
är en från en 518:n med Ford:s stora knutar. Problemet var bara att bultdelning skiljde nån mm mellan Ford och BMW
Alltså tillverka 2 till medbringare för att ändra bultdelningen.
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Re: Diffklumps funderingar.
BMW E34 med motor av lite större modell dvs. den sk. 210-diffen.. 210mm kronhjul ~ 8,25".. M5'orna brukar ha 3,91 och lamelldiff.. annars finns dom från 2,x upp till 4,10 utväxling tror jag.. gäller bara att hitta en vettig diffbroms (lamelldiff är ju inte mycket att hurra över)..
BMW-delar är över lag billiga och lätthittade.. en obromsad klump kostar nästan ingenting.. _________________ //Johan Karlsson |
||
|
Gustav, tack för måtten, måste ner i garaget och mäta på bruksporschen nu och se om det finns nån chans att det fungerar.
Infon om BMW klumparna var också bra, synd att det inte fanns några mått på dem diffarna. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
|
Jag hittar referenser till att äldre BMW finns med knutar som har 82,7 mm bultcirkel (BMW: 1500, 1502, 1600, 1602, 1800, 1802, 2000, 2002, 316 (6.'75-8.'78), 318 (6.'75-8.'78), 320/4 (6.'75-8.'78), 320/6 (6.'75-8.'78), 320i (6.'75-8.'78), 323i (6.'75-8.'78), 518 (6.'72-9.'78), 520/4 (6.72-9.'78), 520/6 (6.'72-9.'78), 520i (6.'72-9.'78))
Kikar man i gamla tråden är ju en BMW-diff mätt och där anges det till 85,5 - känns som 86 mm med lite marginal. Jag har också sett flera andra källor som säger 86 mm på nyare "lilla" knuten (då menar jag 1980-1990-tal typ). Sedan måste jag också hålla med om att BMW kan vara ett klokare val om du vill kunna uppgradera till en någorlunda vettig diffbroms till sansade pengar. Ramplamelldiffbromsarna från de större BMW-modellerna är ganska bra, och kan med lite flax fås för några tusenlappar. I Scorpio fanns bara viskodiffbroms som tillval och den är ganska slapp. Begagnade riktiga diffbromsar finns knappt... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Sierraklump
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Du kanske kan be honom mäta iallafall om du inte har fått alla uppgifter ännu. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
Eftersom det bara är utvärdering av konceptet sl spelar det ingen roll om det sitter diffbroms i, sitter der ingen blir det AGA diff.
Ska ju ändå bygga bort porschebakvagnen sen och ersätta med corvette pryllar tillsamans med egna bärarmar. Så uppgraderingsmöjligheterna behöver inte finnas alls egentligen _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Diffklumps funderingar.
|
2231 besök totalt |