| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Parner smidda kolvar?
|
4644 besök totalt |
|
Parner smidda kolvar?
Hallå. Någon som vet hur pass kvaliten på sten parners smidda kolvar är? Till xe/let. (calibra turbo motor)(eller kadett gsi tex) och stakarna? Har bara läst för länge sen att man ska mäta upp dem. Men kanske inte stämmer längre? om man jämför med xe smidda kolvar? /Stefan _________________ Stefan Söderström |
||||||||
|
Re:
Ringa till Sten Parner och fråga om kvaliteten på grejjerna? Han är nog opartisk i frågan
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||
|
om nu någon kastar skit på en firma i ett forum så får det inga bra konsekvenser, även om den firman råkar vara bra enligt majoriteten så har den ju fått sej en törn enligt ryktet som någon har startat.
och det finns ju alltid 2 sidor av berättelsen varav den/dom som kastar skit inte alltid talar om hela sanningen, oftast bara för att inte dom ska se ut som skurken i dramat.. Som sagt det är lite mycke: jag har läst/ jag hörde och för nu att besinna en urspårning här så har frågan som ställdes inget med det här att göra, utan det är en observation från olika forum och som jag finner lite trist.. Därav att jag tyckte han skulle ringa och fråga honom direkt. //Dunken _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||||||||
|
Du har rätt med skitkastningen, men att ringa till fabrikörn i fråga ger ju knappast ett mer objektivt svar?
Ah skit samma. Jag vet inte ett smack om kvaliteten på SPM-grejjer så jag ska hålla snattran nu _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||
|
Kan nog va bra å mäta upp kolvarna från vilket märke man än köper, vet en som köpte JE kolvar å dom va fel i måtten, tror dom va ganska mkt större i dia uppe vid toppen än längre ner eller om dom va ovala. kommer inte ihåg riktigt men de va iaf fel på dom.
|
||||||||
|
Det är väll aldrig fel att kontroll mäta oavsett fabrikat? , knappast rymdforskning längre som krävs för att ta fram smidda kolvar med för ändamålet avsedd utrustning.
Vill man dock ha erkänd kvalitet köper man dyra inarbetade fabrikat så behöver man inte fundera nämnvärt
SPM stakarna funkar ju iaf uppenbart lika bra? som alla andra H-profil _________________ Jonas Eriksson |
||||||||
|
Re:
En kolv har mindre diameter vid kolvtoppen och konar sakta utåt och är oftast som störst långt ner på skirten. Denna koning utåt kan vara 'bucklig' Sedan ska inte en kolv vara rund heller, med olika mängd massa runt kolvbulten så är kolven dessutom oval. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Re:
[quote="Rolle Scirocco"]
Bara av intresse, varför ska en kolv inte vara rund? MVH _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||||
|
Re:
Den är oval kall, för att bli rund vid driftstemperatur. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
|
Re: Parner smidda kolvar?
För ca1 år sedan gjorde jag en beställning på ett par omgjorda volvo "vitmotorsstakar" De skulle ta upp Lill- och stor-ända för att passa mina lanciamotor. Arbetet skulle utföras med deras maskiner och jag bad extra om att de skulle mätas upp innan de skulle levereras. Efter många samtal och 6 månader senat damp det ner en låda från Spm med mina stakar. Aldrig mer att jag gör affär med detta företag igen, ändarna skiljde mer än 1 mm i linje från varandra. Dvs stakarna va skrot.. Detta trots att jag bad extra om att stakarna skulle mätas upp eftersom det hade gjorts maskinarbeten. Till försvar sa Sten att han inte hann med att mäta upp dem pga att att det var sent levererade.. Det va så pass illa att man med blotta ögat kunde se att det va snett, just därför åkte jag till en lokal motorrenoverare som hjälpte mig att mäta upp dem. Spm tog i alla fall tillbaka stakarna utan tjafs och lovade att legerade nya så snart som möjligt, det tog ytterligare ca 4 månader innan de kom. Förhoppningsvis är det rätt denna gång, har inte åkte o mätt upp dessa än men ska göra det innan de monteras. Om du frågar mig så skulle jag råda dig att leta efter andra stakar från en annan leverantör. Mitt jobb va iofs lite speciellt men jag tycker det är en oseriös firma som integör det dom lovar. Har bilder jag skulle kunna länka upp om intresse finns. Kan inte säga nått om kolvar då jag endast handlat stakar. Om du vill ha svar på fler frågor så kan du gärna slå en signal. Svårt att få med allt och även få det att "låta rätt" Mvh Mikael olofsson 0707358465 Mvh Micke _________________ /Mikael Olofsson Lancia Delta Integrale EVO -91(Såld) Lancia Delta Integrale EVO -92 Repsol (Projekt) |
||||||||
|
Re:
och normalt mäter man vid kolvar etc vid 22 grader Celsius, då de flesta mätinstrument är gjorda för den tempen. Inte ett kallt garage och 12 grader eller ligga i solen före mätning. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Re:
Som jag skrev, kolven var större i diameter uppe vid kolvtoppen vilket inte är bra, eller hur? utvidgas ju mer i toppen på grund va värmen så antingen så kan den ju varmnypa om man har otur eller så kan den glappa i nederkant kanske? Han skicka iaf tillbaka dom till leverantöern å dom mätte upp dom å sa också de va fel på dom så han fick nya. |
||||||||
|
Re:
NEJ; fel. Du skrev luddigt att du trodde att de kanske var större i toppen, ELLER ovala. Med andra ord inte fastställt i detta läge att det faktiskt var fel på kolvarna. Jag gjorde en upplysning till övriga som nu går för att mäta kolvar så slipper ett trettiotal kolvar skickas fram och tillbaka för att konstatera att de är helt korrekta. Jag tvivlar inte på att det kan ha varit fel på dina kolvar, men gissa inte på att det kanske varit ett fel som inte är ett fel
_________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Re:
Ja kanske skrev lite luddigt men du missförstog mig också
för de första så skrev ja att de va nån annans kolvar, därför ja inte kommer ihåg så noga vad de var för måttfel men jag VET att de var nå fel på dom å nu när ja tänker efter så är ja ganska säker på att dom va större i diameter på kolvtoppen. Kan höra med han som hade kolvarna om du vill veta. Sen va de inte heller ja som mätte upp dom å konstaterade att de va fel på dom utan en trimfirma här i stan som vet va dom håller på med
Å de som ja ville nå fram med i mitt första meddelande var att han inte behövde va orolig för att han hade hört av nån att man var tvungen å mäta upp kolvarna så då ville ja bara upplysa han om att även större kolvtillverkare kan göra fel ibland, därför kändes de inte så jättenödvändigt att skriva all info men bra att nån kan komplettera med va man ska mäta då
|
||||||||
|
Jag handlade en bottendel utav honom
Det var en mix utav olika versioner på Mahlekolvar och stakarna var med tumgäng. Det uppdagades när kolvbulten gick.... Motorrenoveraren i min stad handlar inte med denna Sten Parner. Jag kommer aldrig göra det igen... En riktig lurendrejare... Som överlever på priset. Men det blir lätt dyrare i längden som för mig.... _________________ Max Jarno |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Parner smidda kolvar?
|
4644 besök totalt |